راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سیاست دو گانه

اتحادیه اروپا

درمبارزه با پولشوئی

اومانیته- جعفر پویا

 

لیست سیاه کمیسیون اروپا در مورد کشورهایی که بصورت جدی با پولشوئی و تامین مالی تروریسم مبارزه نمی کنند در اتحادیه اروپا رد شد.

به نظر میرسد این مسئله با منافع اقتصادی و جغرافیائی 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در تناقض است.  رهبری کمیسیون اروپا را در حال حاضر «ژان کلود ژونکر» برعهده دارد. ماموریت اصلی «ژان کلود ژونکر» پیاده سازی تصمیمات عمده اتحادیه اروپا است. کمیسیون اروپا در ماه فوریه برای بررسی امور مالی برخی از پنجاه کشوری که اقدامات آنها در مبارزه با پولشوئی و مبارزه با تامین مالی تروریسم مبهم است تصمیم گرفت این کشورها را در فهرست سیاه قرار دهد و آن را منتشر کند. از نظر این کمیسیون «استراتژیک» 23 کشور برای مبارزه با پولشوئی و مبارزه با تامین مالی تروریسم مشکوک است، از جمله ایران، عراق، پاکستان، اتیوپی و کره شمالی که در راس این فهرست میباشند. همچنین کشورهایی مانند پاناما، گوام، پوتوریکو و جزایر دست نخورده وفراموش شده ایالات متحده و بویژه عربستان سعودی. اعضای اتحادیه به اتفاق آرا این لیست را رد کردند. انتقاد انها شیوه و روش جایگزینی برخی از کشورها در این فهرست بود. برخی اعضاء اشاره کردند که 6 کشور این لیست عضو «فاتف» نیستند و باید سیستم مالی بین المللی آنها  مورد کنترل بانکهای و موسسات مالی اتحادیه اروپا قرار گیرند اما این کنترل  به این  معنا نیست که تحریم ها در مورد انها تشدید شود، بلکه  فقط بانک های اروپا باید روی معاملات با این کشورها «مشتریان و یا موسسات مالی» کنترل بیشتری داشته باشند. از میان این کشورها،عربستان حتی با این نوع کنترل هم موافق نیست و نگران آنست و میخواهد از هرگونه کنترل امور مالی خود جلوگیری کند. مقامات عربستان سعودی رسما مدعی هستند که از هیچ گروه تروریستی حمایت نمیکنند. دلیل تصمیم اتحادیه اروپا در عدم تائید لیست کمیسیون اروپا را می تواند در مناسبات میلیاردها دلاری کشورهای عمده عضو اتحادیه اروپا و همچنین امریکا با کشوری مانند عربستان دانست که بزرگترین مشتری تجهیزات نظامی از امریکا و اروپاست.

 

https://www.humanite.fr/bruxelles-larabie-saoudite-sous-protection-europeenne-668999 .

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 685  - 23 اسفند ماه 1297

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت