راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عربستان میخواهد

بازیگر اصلی

خاورمیانه شود!

ترجمه و تدوین - جعفر پویا

  

شرکت نفتی آرامکو دراقتصاد نفتی، خود را در سطح جهان پهن کرده است. اگر سالها ریاض نقش "آب ـ اتش" را در بازار جهانی داشت و در ایجاد نوسانات قیمت نفت نقشی برجسته داشت، حالا این نوسان را به یک استراتژی سیاسی تبدیل کرده است. رهبران عربستان سعودی از سال 2014 برای ضربه به دشمنان خود در منطقه از این سلاح بهره می گیرند. بویژه در جنگ سرد و غیر مستقیم با ایران.

عربستان سعودی سلاح سنگین نفت را برای زمین زدن دشمنان بالقوه خود در اختیار دارد. عربستان با 650 تا 700 میلیارد یورو که در خزانه بانک مرکزی خود ذخیره کرده (بالاترین ذخیره مالی از در‌آمد نفت در جهان) نه تنها قادر است در مقابل حوادث احتمالی مقاومت کند بلکه میتواند در برابرمتحد تاریخی خود ایالات متحده امریکا هم بایستد.

ریاض از نزدیکی سیاسی تهران و واشنگتن نگران است. بویژه از زمانی که  توافق بر سر برنامه هسته ای ایران علیرغم مخالفت های عربستان به تصویب رسید.

کسری بودجه سالانه عربستان معادل 120 میلیارد یورو است، اما حاکمان این کشور هیچ مانعی برای اجرای سیاست مذهبی و نظامی در منطقه برسر راه خود نمی بینند.

بزرگترین رقیب اقتصادی عربستان سعودی در منطقه ایران است که قدرت صادرات گاز و نفت را داشت و حالا امریکا جلوی آن را با تحریم ها گرفته است. نفت سلاحی در دست رهبران عربستان سعودی برای خنثی کردن قدرت اقتصادی ایران در منطقه است. با در‌آمد 700 میلیارد یوروئی تولید ناخالص داخلی در سال 2015 اولین قدرت اقتصادی در خاور میانه  عربستان سعودی است. تولیدات نفتی این کشور 35 در صد ثروت ملی را تأمین میکند. 83 در صد در‌آمد صادرات و 89 در صد از هزینه بودجه ملی عربستان را همین صادرات نفت تامین میکند. ریاض با نفت خود در منطقه مسلح است. نیمی از در آمد نفتی عربستان صرف خرید سلاح و تسلیحات نظامی می شود.  دخالت عربستان سعودی در امور داخلی سوریه و عراق به رهبری ایالات متحده و رهبری جنگ با حوثی های یمن و سیاست های تهدید آمیز علیه ایران نشان دهنده آنست که عربستان سعودی می خواهد بازیگر اصلی در منطقه باشد. نزدیکی عراق با چراغ خاموش به عربستان و پیام هائی که عربستان برای بازسازی به دولت بشاراسد در سوریه میدهد نمونه هائی از این استراتژی است. طلای سیاه چاشنی این خیز بلند است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 717 - 7 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت