راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

اجلاس ناتو در لندن

اتحادی قدیمی

زیر چتر سئوال!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

  

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی"ناتو" در هتلی  لوکس در حومه لندن "نخستین دفتر مرکزی آتلانتیک شمالی که ــ اکنون مرکز ان در بلژیک ــ میباشد" هفتادمین سالگرد تاسیس خود را جشن میگیرد. این در حالی است که انگلیس در حال مذاکره برای خروج از اتحادیه اروپا است. این ابزار اصلی امنیت جمعی قاره قدیم اکنون بدلیل ناسازگاریهای استراتژیک بین اعضای بنیانگذار آن به انفجار تهدید میشود:

ناتو که در سال 1949 به رهبری واشنگتن برای مقابله با تهدید اتحاد شوروی ایجاد شد، اکنون به یک محل تجاری عظیم برای شرکتهای تسلیحاتی چند ملیتی در ایالات متحده تبدیل شده است. فلورانس پارلی "وزیر دفاع فرانسه در مصاحبه خود در اول دسامبر با روزنامه "دیمانش" گفت: "ماده 5 منشور ناتو، که همبستگی بین اعضای اتحاد را ملزم می کند، نباید تحت فشار واشنگتن به ماده فروش "جنگنده های اف ـ 35 تبدیل شود". سه سال پس از انتخاب دونالد ترامپ پاریس تازه واقعیت را به وضوع می بیند! میزان حضور ناتو دور از مرزهای آن را باید ارزیابی کرد، جایی که لهستان با کشورهای بالتیک سفارشات تجاری را با شرکتهای امریکائی به امضاء میرسانند، به بهانه حمله احتمالی روسیه. اتحادیه اروپا با استراتژی های غیرقابل جبران و غیرقابل تطبیق مواجه است همانطور که بعضی وقتها می شنویم، آیا دشمن امروز ما روسیه است؟ من چنین اعتقادی ندارم (نویسنده).

رئیس جمهور فرانسه، امانوئل ماکرون در دیدار با "جنس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو که به پاریس سفر کرده بود اظهار داشت که دشمن مشترک روسیه نیست بلکه "تروریسم" است. بنابراين بن بست اتحاديه اروپا با اتحاد آتلانتيك رسميت يافت که با تهديدات استراتژيك جبران ناپذيري روبروخواهد  شد.

در حالی که پاریس سعی دارد شرکای اروپائی خود در جنگ علیه گروههای جهادی در مناطق " نوار ساحل افریقا" تشویق کند و از آنها کمک های مالی و یا نظامی دریافت کند، کشورهای بالتیک و شرقی منطقه همچنان مسکو را به عنوان اصلی ترین تهدید خود میدانند. در جبهه خاورمیانه، در نوک شرقی اروپا و دریای مدیترانه، ترکیه از اعضای ناتو نیز چشم به  جاهای دیگر دوخته است، که خلاء استراتژیک اتحاد با ناتو را  نشان می دهد .

 رجب اردوغان بعد از شروع حمله به مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه مانند امانوئل مکرون ادعا میکنند که با "تروریسم" مبارزه میکنند!

تکرار اظهارات رئیس جمهور فرانسه در باره ناتو، همتای ترک او را وا داشت که جمعه گذشته رئیس جمهور فرانسه را "فاقد تعادل عقلی" اعلام کند و باعث حادثه دیپلماتیک بین دو کشور شود.  نزاع فرانسه و ترکیه بن بست موجود در اتحاد اتلانتیک شمالی را آشکار میکند .

فرانسه و ایالات متحده ثابت کرده اند که نتوانسته اند  ترکیه را از حمله به سوریه منصرف کنند، و همه بازیگران برای توجیه عملیات نظامی خود کارت "مبارزه با تروریسم" را ارائه میدهند. برای خارج شدن از این نزاع بی سابقه از زمان وقایع کانال سوئز در سال 1956 و یا جنگ در عراق در سال 2003، وزرای دفاع جمهوری فرانسه تلو تلو خوران، لرزان برای "دفاع اروپا" دست و پا میزنند. مانند "فلورانس پارلی" وزیر دفاع  فرانسه که میگوید: "ناتو هرگز ابزار حاکمیت ما نخواهد بود. اروپایی ها وظیفه دارند حاکمیت خود را بسازند. این ناگهانی و فورا اتفاق نخواهد افتاد اما باید از این باور جلوگیری کنیم که باید بین اروپا و ناتو یکی را انتخاب کنیم. ما اروپا مستقل و "اتحاد ماوراء اقیانوس آرام" را میخواهیم که  هر دو باید متقابلاً تقویت شوند". ایا این عملی است !

 ایده "دفاع اروپا "، امانوئل مکرون را برانگیخت تا در سخنرانی خود در دانشگاه سوربن پاریس در تاریخ 26 سپتامبر 2017  یک استراتژی که تا کنون از زمان فرو ریختن دیوار برلین وجود نداشته را به کشورهای اتحادیه اروپا پیشنهاد کند. "مکرون ابتکارعمل اروپا برای "دفاع اروپا" به  کشورهایی که ظرفیت نظامی لازم را برای عملیات نظامی مشترک دارند را  پیشنهاد کرد .

 با رشد همکاری های ساختاری دائمی  صندوق دفاعی اروپا، پیشرفت رسمی نیز حاصل شده است که چارچوب های هنجاری را به معنای تعهد دولتها برای تصور دفاع از خود در یک چارچوب جمعی و نه در یک چارچوب ملی فراهم میکند. در پیش نویس بودجه اتحادیه اروپا که بین سالهای 2021 و 2027 برنامه ریزی شده است، تقریباً 13 میلیارد یورو باید از نظر تئوری به صندوق دفاع اروپا اختصاص یابد. "مار دریایی" دشمن تخیلی، فراتر از مفهوم همه گیر "تروریسم"، هنوز به وضوح مشخص نشده است، اما رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه خود با هفته نام اکونومیست گفت "اروپا به عنوان" شریک جوان آمریکایی ها ساخته شد. آنچه از آغاز پشت طرح مارشال پنهان بود. بیائید دست به دست با ایالات متحده، ضامن نهایی سیستم توازن ارزشها بر اساس حفظ صلح جهانی و هژمونی ارزشهای غربی باشیم. هزینه های سنگین حمایت از ناتو و حمایت از اتحادیه اروپا را باید پرداخت. طی دهه گذشته تغییراتی رخ داده است که فقط مربوط به دولت ترامپ نیست. ما باید آنچه که در آمریکا اتفاق می افتد و بسیار هم عمیق است را ببینیم. این ایده ای است که توسط پرزیدنت اوباما تئوریزه شده است: "آسوده باشید که اقیانوس آرام هستم"

در اجلاس ناتو در لندن، فرانسه باید از کادری که آن را محاصره کرده دفاع کند: هدف از اتحاد را به عنوان مبارزه با تروریسم تعریف کند. وقتی که دو ستون اصلی آن دارای دو تعریف کاملاً غیرقابل مقایسه (جهادی ها برای فرانسه، کردها برای ترکیه) وهمچنین پیشبرد روابط استراتژیک فرانسه و ترکیه با روسیه، در زمانی که بخش شرقی اتحادیه اروپا، چه کشورهای بالتیک و چه لهستان، مسکو را دشمن غیرقابل برگشت می دانند.

     https://www.humanite.fr/comment/reply/681251

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 718 - 14 آذرماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت