راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جلیقه زردها

فرانسه را از

خواب بیدار کردند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

  

 

آیا مبارزات اجتماعی جلیقه زردها یک جنگ طبقاتی است؟

با این سئوال روزنامه اومانیته با "پاسون شارلوت" نویسنده کتاب "رئیس جمهور فوق العاده ثروتمندان " مصاحبه کرده است که خلاصه آن را می خوانید:

سئوال: شما در کتاب خود مکرون را به عنوان  رئیس جمهور فوق العاده ثروتمندان معرفی کرده و تاکید کرده اید که او برای  طبقات ثروتمند کار می کند. آیا او اینقدر از فقیران و طبقات متوسط جدا شده است؟

- بله ، می توان گفت که امانوئل ماکرون بنیانگذار الیگارشی در کاخ الیزه است. دولت فرانسه امروز هیچ همآهنگی با خواست های عموم مردم فرانسه ندارد. فرانسه ای که از شورای ملی مقاومت یا بهزیستی سالهای پس از جنگ متولد شد. به زبان ساده  فرانسه امروز کشور نولیبرالهاست. این ثروتمندان هستند که امروز تمام اختیارات، از جمله سیاست را در اختیار دارند، حتی اگر شرایط پیچیده تری در اینجا و آنجا وجود داشته باشد. این قدرت مالی مکرون را به قدرت رساند. بهتر است بگویم جایگزین کرد. وی بصورت دمکراتیک انتخاب نشد. ما در یک دمکراسی "شبه نماینده"ــ دمکراسی که خوب جلوه میکند ــ اما با سیستم نئولیبرالیسم گره خورده و یک سیستم شبه توتالیت است روبرو هستیم.

مبارزات جلیقه زردها ما را به چالش کشاند، زیرا ما فکر میکردیم این مبارزات و خشونت، ثروتمندان را نه تنها با بیگانگی ایدئولوژیک بلکه با بیگانگی آگاهی اجتماعی روبرو میکند. ناگهان از 17 نوامبر گذشته ما دیدیم که جلیقه زرد ها در قسمت های مختلف محلات و میدان های بزرگ شهرها  مستقر شدند ما فهمیدیم که اتفاق فوق العاده ای در حال وقوع است. من و همکارانم تصمیم گرفتیم با جلیقه های زرد در محلات زیبای پاریس کار کنیم. جلیقه های زرد به جای رفتن به باستیل، میدان جمهوری یا محلات شرقی پاریس، در محله های زیبا و نزدیک به خانه ثروتمندان به حرکت در آمدند. این دقیقاً مثل جنگیدن بود. ما از این شجاعت زنان، افراد سالخورده، مردان، کودکان و نوجوانان شگفت زده شدیم و آن را ستودیم.

البته، آنها توسط پلیسی که در خدمت ثروتمندان است سرکوب شدند. رئیس نیروهای پلیس "کاستنر" در خدمت مردم فرانسه نیست او در خدمت ثروتمندان بزرگ است. او در خدمت ثروتمندان محله های زیبا است. برخورد خشونت آمیز پلیس با جلیقه زردها، همه ما را از خواب بیدار کرد. ما نیاز به این بیداری داشتیم و به همین دلیل این حرکت بسیار سودمند بود. همانطور که گفتم، این جنبش بلافاصله به مراکز قدرت حمله کرد. زمینه و امکاناتی برای کمک به جلیقه زردها و جلوگیری از خشونت پلیس وجود دارد.

به عنوان مثال، بطور منظم برای تظاهرات به محلات زیبای ثروتمندان برویم. ما قدرت و نیروی انسانی لازم را در اختیار داریم. ما کسانی هستیم که دنیا را با کار خود به حرکت در می آوریم و اقتصاد واقعی را به گردش در می آوریم . ما اگر قادر نباشیم که با هم متحد شویم جهان نابود می شود. این اختلال اقلیمی تغییرات محیط زیست دسته گل نهائی سیستم سرمایه داری است که همه نابرابری های اقتصادی و اجتماعی را به همراه دارد و در نهایت جهان را به اتش می کشد.

 

https://www.humanite.fr/luttes-sociales-gilets-jaunes-une-guerre-des-cl

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetude

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 709 - 11 مهر ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت