راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

راه توده 706

"زلنسکی"

حریف بحران اکراین می شود؟

ساویتسکایا راسیا - آزاده اسفندیاری

 

روز 24  اوت سال 1991 شورای عالی جمهوری سوسیالیستی اوکراین «اعلامیه استقلال» این کشور را از اتحاد شوروی تصویب کرد.

آن زمان مردم اوکراین به امید زندگی بهتر، از تصمیم شورای عالی استقبال کردند. با این حال، سپری شدن ایام نشان داد، چند پارگی اتحاد شوروی عواقب ویرانگری را برای مردم این کشور و دیگر جمهوری ها در پی داشت. با توجه به اینکه زمان اتحاد شوروی، اوکراین دهمین کشور پیشرفته اروپا به حساب می آمد.

در این شرایط به علت به هم ریختن ساختار اقتصادی، سیاسی و اجتماعی، مردم این کشور به درستی از زندگی تحریف شده خود از حکومت نه تنها ناراضی حتی متنفر ومنزجر می باشند. این در حالی است که رهبران این کشور همواره تلاش کرده اند تا علت فلاکت و درماندگی کشور را به سمت مسکو سوق دهند.

در حقیقت هر آنچه برای مردم اوکراین از زمان اتحاد شوروی به جا مانده بود تخریب شد، بدون آنکه  جای گزینی ایجاد گردد. علاوه بر آن، حکومت جنگ داخلی را با همه عواقب فاجعه آمیز آن به مردم این کشور تحمیل کرد. در نتیجه تعداد بی شماری از مردم برای خلاصی از نتایج ناهنجاری‌ های اجتماعی به سمت غرب یا شرق فرار کردند. افرادی نیز که به هر دلیلی نتوانستند کشور را ترک کنند یا باید به اشکال مختلف سختی زندگی خود را تحمل می‌کرند و یا از گرسنگی تلف میشدند. راه دیگر، برای «استقلال اوکراین» به جنگ بروند و به سینه هموطنان خود شلیک کنند.

امسال به مناسبت روز استقلال کشور ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور جدید در یک اقدام نمادین (صلح خواهی!) از برگزاری رژه نظامی صرف نظر کرد. زلنسکی همراه اعضای کابینه، با ستونی از نیروهای نظامی، پزشکان، معلمان و ورزشکاران تا میدان استقلال شهر کیف راهپیمایی کردند.

هر چند در این روز، از قدرت نمایی نظامی خبری نبود اما رئیس جمهور در سخنرانی خود به مناسبت روزاستقلال، با هیجان و سر دادن شعارهای میهنی گفت، از کسانی که در شرق اوکراین در حال دفاع از کشور هستند تشکر می کنم. اگر نیروهای نظامی ما در جبهه های جنگ حضور نداشتند ما امروز نمی توانستیم بیست و هشتمین سالروز استقلال کشور را جشن بگیریم.

زلینسکی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد الحاق کریمه و اعلام استقلال جمهوری های مردمی روسیه نو، در شرق اوکراین عنوان کرد، این عمل مانند کودک ربایی است و روزی «بچه های ربوده شده» به خانه باز خواهند گشت.

حقیقت امر این است که، در این روز مردم اوکراین از رئیس جمهور دوم زمان جنگ انتظارات دیگری داشتند که برآورده نشد. زلنسکی با مهارت و تردستی سخنرانی خود را با دقت خواند. از پیشرفت‌های موهوم کشور در زمان استقلال صحبت کرد اما از شروع مذاکرات و پایان یافتن جنگ که موضوع اساسی و حیاتی مردم اوکراین است سخنی به میان نیاورد.

ششمین سال است که در اثر جنگ داخلی خانه ها، مدارس و مهد کودک ها، مناطق تفریحی، کارخانه ها و زمین‌های کشاورزی نابود می شوند. گلوله ها و بمب هایی که نظامیان ارتش اوکراین شلیک می‌کنند کودک و بزرگسال نمی شناسند. به نظامیان پول، زمین و خانه می‌دهند به این دلیل که هموطنان خود را می کشند. رئیس جمهور در سخنرانی خود حتی اشاره‌ ای نیز به این همه فجایع نکرد.

زلنسکی حقایق در مورد کریمه و شرق اوکراین را دور زد و از ستم «همسایه» داد سخن داد. رئیس جمهور درباره واقعیت سال‌های «غرور آمیز» یعنی فروش کارخانه ها، هواپیما ها و هر آنچه که فروختنی بود و به یغما برده شد و از همه مهم‌ تر از مهاجرت میلیون‌ ها نفر از شهروندان این کشور کلامی بر زبان جاری نساخت.

قبلاً رسانه‌ها از قول زلنسکی گزارش داده بودند، در توافقی که با رهبران دونباس در شرق کشور شده است  در یک دوره زمانی صد روزه، باید اسیران جنگی دو طرف مبادله شوند اما با لفاظی های شدید اخیر او علیه روسیه، امکان مختل شدن توافق های مورد نظر وجود دارد. ضمن این که تیم مشاوران رئیس جمهور تا به حال هیچ برنامه مشخص با چشم اندازی معین برای آینده اوکراین خصوصا مسئله صلح ارائه نداده است.

جدا از مسئله جنگ در شرق اوکراین زلنسکی با مشکلات عدیده دیگری که مرتبط با روسیه هستند نیز مواجه می باشد. در این رابطه وزیر انرژی و صنعت زغال سنگ اوکراین گزارش داد، ذخایر زغال سنگ در انبار های نیروی حرارتی این کشور از نوزدهم اوت به 753.4 هزار تن رسیده است که در مقایسه با سال گذشته 48 درصد کمتر می باشد. در این صورت زمستان آینده اوکراین با مشکل برق، حرارت و آب گرم مواجه خواهد شد. در صورتی که طی هفته‌های آینده ضرورت ایجاب می‌کند در زمینه خرید زغال سنگ از روسیه تصمیم گیری شود. در این شرایط خرید زغال سنگ از کلمبیا، استرالیا و…(در صورت توافق) حداقل به یک تا یک ماه ونیم وقت لازم است. با توجه به این که واردات بنزین نیز از روسیه تأمین می شود.

موضوع حیاتی دیگر این که روسیه قصد دارد از ژانویه سال 2020 ترانزیت گاز از طریق اکراین را قطع کند. با این حساب فاجعه‌ ای بر دیگر فجایع اوکراین افزوده خواهد شد.

 

http://www.sovross.ru/articles/1884/45448

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 706 - 14 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت