راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

طالبان افغانستان

پشت دست

ترامپ را خوانده!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

 

 

افغانستان :دونالد ترامپ با ادامه  سیاست دروغین خود در افغانستان به دام طالبان افتاد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا  پایان "مذاکرات صلح" با طالبان را متوقف کرده است. توافق صلح میان ایالات متحده و طالبان که قرار بود در اوایل ماه سپتامبر اعلام شود و "زالمای خلیل زاد" عامل اجرای این مذاکرات بود، توقف آن توسط ترامپ را تائید کرد. این مذاکرات هشت دوره در "دوحه" پایتخت قطر انجام شده بود.

در اوایل هفته گذشته "خلیل زاد" به کابل رفته بود تا متن توافقنامه با طالبان را در اختیار "اشرف غنی " رئیس جمهور افغانستان بگذارد. رئیس جمهوری که او را در جریان مذاکرات و نتایج آن قرار نداده بودند. این رفتار با رئیس جمهور افغانستان بیش از پیش آشکار ساخت که برای امریکا، وی یک مامور ساده و گوش به فرمان است که حالا زبان به اعتراض گشوده است.

" اشرف غنی" خیل ساده گفت: "چهار نکته اصلی مورد بحث است که نگرانی های واشنگتن را برای منافع خود نشان می دهد . واشنگتن هیچ اهمیتی به  منافع افغانستان و مردم افغانستان  نمی دهد، به ویژه امنیت و آینده افغانستان و وضعیت زنان. امریکائیان فقط به فکر منافع خود در منطقه هستند. موارد مورد بحث در" دوحه" عبارتند از :

1ــ عقب نشینی نیروهای امریکائی و خارجی

 2 ــ تضمین عدم استفاده از خاک افغانستان توسط نهادهای تروریستی وابسته به طالبان .

 3 مشارکت دولت افغانستان در مذاکرات صلح .

 4 آتش بس دائم در خاک افغانستان با وسعت گسترده تر .

از این چهار موضوع، تنها دو مورد اول و دوم مورد بحث قرار گرفت."

طالبان به خوبی فهمیده اند که دستور کار امریکا بیش از همه مسئله انتخابات آینده در امریکا است . دونالد ترامپ  چهارده ماه  با انتخابات ریاست جمهوری فاصله دارد و میخواهد به عنوان کسی دیده شود که:

 1- جنگ بی پایان را پایان دهد.

2- از جان سربازان امریکائی محافظت کرد .

3- در هزینه های میلیاردی نظامی صرفه جوئی کرد .

طالبان آگاه از این موقعیت ترامپ از فرصت مذاکرات نهایت استفاده را کرد. آنها موضع مظلومانه ای به خود گرفتند و ادعا کردند که به دنبال صلح هستند، درحالیکه اهداف خود را دنبال می کنند و تلاش می کنند  با تهدیدات و فشارهای خود در صحنه جنگ و کشتار امتیازات بیشتری بدست آورند .

طالبان در حالی که اشتیاق به مذاکرات صلح  را نشان می دادند، هفته گذشته سعی کردند "کوندوز" یک شهر استراتژیک در شمال کشور را تصرف کنند. هفته گذشته با بمب گذاری در کابل عده زیادی از مردم را کشتند که در میان آنها یک سرباز امریکائی هم بود و همین کشته شدن یک سرباز امریکائی را ترامپ دست آویز توقف مذاکرات کرد.

وی تاکنون نسبت به حملات طالبان حساس نبود  و در حالی که به مذاکرات با طالبان ادامه میداد، جنگ همچنان در حال ویران کردن شهرها و کشتار غیرنظامیان در افغانستان است. با وجود کاهش 27 درصدی تلفات در نیمه اول سال 2019 در مقایسه با شش ماه اول سال گذشته، نیروهای سازمان ملل در افغانستان (مانوا) در گزارشی که در تاریخ 30 ژوئیه منتشر شد، اعلام کرد که هزار و 136 غیرنظامی کشته و 2446 نفر مجروح شده اند. سازمان ملل متحد همچنین گزارش داد كه بیشتر غیرنظامیان توسط نیروهای طرفدار دولت و آمریكا كشته شده اند و نه توسط گروه های شورشی ، به طور عمده طالبان و گروه دولت اسلامی. ترامپ شنبه اعلام کرد که مذاکرات صلح که  به مدت یکسال ادامه دارد به پایان  رسید. چند روز قبل از 18 سالگی حملات 11 سپتامبر 2011 که باعث  مداخله نظامی امریکا در افغانستان و سرنگونی طالبان که متهم به پناهندگی  القاعده بود،  شد.

ترامپ این بار در بازی سیاسی خود در برابر طالبان در چالش است و به بن بست رسیده است. آیا ترامپ قدرت زور آزمایی را در آینده دارد؟ آیا طالبان در آینده در مقیاس گسترده تری دست به عملیات نظامی خواهد زد؟

سوالاتی که افغانها از خود میپرسند و در پاسخ به آن ناتوان هستند!

 

.https://www.humanite.fr/comment/reply/676756.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 707 - 21 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت