راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بولتون رفت

اما استراتژی

ترامپ باقی است!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

جان بولتون یکی از حلقه های زنجیر در استراتژی دونالد ترامپ برای نظم جهانی بود  تا سلطه امپراطوری امریکا را در جهان سازماندهی کند، اما بلند پروازی او  موجب ناکامی اش شد.

بولتون تازه  ترین قربانی روش ترامپ برای پیشبرد سیاست هایش است. او اعضای دولت خود را قبل از پرتاب به خوبی فریب میدهد، از انها استفاده کرده و یا با نگهداری آنها در کنار خود تاکتیک هایش خویش را تغییر میدهد.

بولتون مانند بقیه عزیزان اسبق کاخ سفید  با توئیت دونالد ترامپ از برکناری خود مطلع شد. بولتون در آوریل 2018 به عنوان مشاور امنیت ملی استخدام شد. نئو محافطه کاری که به مرور زمان چهره پنهان خویش را آشکار ساخت. (او یک جان مک کین دوم بود- م)

او مجبور بود قدرت خود را نشان دهد  و لازم بود آشکارا "اعتباری جزئی" به دیپلماسی معامله گر دولت دوناد ترامپ بدهد. رئیس جمهوری که سال به سال تصمیم میگیرد  بودجه پنتاگون افزایش دهد و بولتون در این تصمیم با او همگام بود.   با این  حال بولتون یک نقطه ضعف اساسی داشت : در استراتژی تنش آفرین درحال توسعه، او تمایل خود را برای اعمال خشونت پنهان نمیکرد و با سرعت در زمان مناسب ضربه می زد.

در مورد مسائل ایران او تصور میکرد سریعا به نتیجه خواهد رسید. روشی که با روش رئیس جمهور ناسازگار بود. 

ترامپ این تاجر سابق میگوید : "اطمینان دارد که هنوز هم میتواند  معامله جدیدی با تهران صورت گیرد وعلنا  در ملاء عام اهمیت و قانون "بازار" را یاد آوری می کند" . این اشکار است که دونالد ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری در سال 2020 تلاش میکند و نگران تاثیرات غیر مولد ناشی از ایجاد درگیری بزرگ در خاور میانه است که می تواند افکار عمومی امریکا که از جنگ خسته شده اند را تحت تاثیر قرار دهد.

"جنگهای پیشگیرانه برای پیروزی نئو محافطه کاران "

تحت مدیریت جورج دبلیو بوش بولتون واقعا به خط مقدم رانده شد . وی معاون وزیر امور خارجه برای امنیت بین المللی بوش بود.  مهم تر از همه وی با معاون بوش "دیک چنی" و "دونالد واسفلد" معاون وزیر دفاع وقت امریکا برای پیروزی نئومحافطه کاران ــ مکتب فکری که هدفش بازگرداندن سلطه امپراطوری امریکا به هروسیله ای است ــ همکاری کرد. بولتون در ماموریت های خود بشدت از حمله امریکا به عراق حمایت کرد و از بازی جنجالی و در کردن توپ های خالی دولت بوش در سازمان ملل در مورد عراق  حمایت کرد و" جنگ پیشگیرانه" را  توجیه و توصیه کرد. مفهومی که میتوان بدون حمایت از قوانین بین المللی به آسانی انجام داد تا بتوان حساب خود را با هر رژمی که  از نظر امریکا "منحرف" است تسویه کرد.

او سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد شد و سازمان ملل را متهم به سازمانی آلوده به بورکراسی کرد و آن را نفی کرد. بولتون معتقد است: "اگر ده طبقه از این ساختمان ویران شود بهتر است ". در شورای امنیت سازمان ملل متحد او میخواست ایالات متحده  کشوری باشد که حق وتو داشته باشد و هر اقدام بین المللی به شدت تحت کنترل واشنگتن باشد. با وجود انکه تهاجم سیاست نئو محافطه کاران از بعد از ظهور تا  سال 2003 با پیامدهای فاجعه آمیز جنگ در عراق محدود شد اما بولتون همچنان پا را در یک چکمه کرده و روی مواضع خود پافشاری کرد. مواضعی که شامل یک جریان منعکس کننده ناسیونالیسم است.  انستیتوی سرمایه گذاری امریکا درباره بولتون نوشت: "او به یک ستاره درخشان "فاکس نیوز" تبدیل میشود و از کانال تلویزیونی فوق العاده که دو نالد ترامپ برای ارتباطات خود دارد برای پیشبرد مواضع خود استفاده میکند. 

جان بولتون هفده ماه پیش به عنوان مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید شد تا استراتژی نظامی ــ دیپلماتیک  و  ملی ــ لیبرال دونالد ترامپ را پیش ببرد. او هرگز بیکار ننشست . بولتون بود که در ابتدای سال خروج ایالات متحده از پیمان مصوب مسکو در طول جنگ سرد، یعنی "منع موشک ها با کلاهک هسته ای میان برُد" را لغو کرد و ایالات متحده از پیمان خارج شد  و در نتیجه آزمایش های موشکی توسط پنتاگون در اوایل ماه اوت از سر گرفته شد. بولتون معتقد است " تجمع تهدیدها در سیاست ایالات متحده بر علیه دشمن کافی نیست و باید در انتطار فرصت مناسب بود و بموقع ضربه سخت را بر دشمن وارد آورد" . او 30 اپریل پافشاری برای ارسال اسلحه و نیرو به ونزوئلا برای نجات "خوان گوایدو" رئیس جمهور خود خوانده ونزوئلا را شروع کرد و تصیم داشت  رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا "نیکلاس مادورو"را برکنار کند. با ناکام ماندن نقشه راه اندازی جنگ علیه ونزوئلا و کشاندن آن به شمال امریکای لاتین  او از حمله نا امید شد و سپس تمام تلاش خود را روی ایران متمرکز کرد.  گویا دونالد ترامپ  به تشویق بولتون در تاریخ 20 ژوئن  دستور بمباران ایران را صادر کرد اما چند لحظه بعد دستور خود را لغو کرد. شخصی مانند جان بولتون زمانی که از بازی خارج میشود این فقط میتواند در دیپلماسی ایالات متحده یک وقفه  باشد. استراتژی همچنان باقی است. یعنی سیاست "بازی تهدید و جنگ" دونالد ترامپ.

.   https://www.humanite.fr/etats-unis-john-bolton-un-faucon-devenu-trop-encombrant-676996

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 708 - 28 شهریور ماه 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت