راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

لبنان بدون

انفجار بیروت هم

منفجر می شد!

یولیا یوزیک - راشا تودی

گزینش و ترجمه - آزاده اسفندیاری

 

   

در ارتباط با حادثه انفجار بندر بیروت کم و بیش دستگاه‌های ارتباط جمعی و افراد متعددی از هر تیپ و دسته ای، مطالبی نوشتند و منعکس گردید. جدا از عمدی یا غیر عمدی بودن این حادثه، وضعیت لبنان در سال‌های گذشته نیازمند توجه دقیق و بی قید و شرط است.

پس از ماه ها اعتراضات خیابانی علیه فساد و نا کارآمدی دولت، در ماه ژانویه سعد حریری استعفا داد و دولت جدید به ریاست حسن دیاب تشکیل شد. نخست وزیر جدید شخصیتی بود کاریزما و بدون وابستگی به دسته بندی های قومی- قبیله‌ای این کشور. جدا از وضعیت عراق که تحت نفوذ ایالات متحده و ایران است، فقط یک چهره سازش بین گروه‌ها می توانست دولت لبنان را هدایت کند.

تناقضات و نیروهای صاحب نفوذ در این کشور بمراتب بیشتر ازعراق می باشد. این نیروها شامل  اسرائیل، ایران و حزب الله هستند و قدرتمندان سیاسی و نظامی دخیل در لبنان عبارتند از فرانسه، سلطان ها و شیخ نشین های خلیج فارس، آمریکا و بطور پنهانی و ابدی انگلستان.

در بدو امر بنظر می‌رسید حسن دیاب، گزینه ای است مناسب با شرایط همه گروه ها. نخست وزیر جدید، بعد از دو هفته اعلام کرد، لبنان یا باید بدهی های خارجی خود را بپردازد یا قسط های بدهی را به اهداف اجتماعی و خدماتی کشور اختصاص دهد.

روز 25 فوریه حزب الله اعلام کرد لبنان روش‌های امپریالیستی صندوق بین‌المللی پول در مدیریت این کشور را قبول نخواهد کرد. روز نهم ماه مارس، دولت مبلغ 1.2 میلیارد دلار قسط بدهی خارجی را پرداخت نکرد و همین مبلغ را برای نیازهای اجتماعی هزینه کرد و اولین سرپیچی حاکمیتی کشور در مقابل طلب کاران جهانی را رقم زد.

در آن شرایط یک بحران عمیق اجتماعی و اقتصادی به سرعت در حال گسترش بود. یک سوم از شهروندان این کشور فاقد شغل بودند. از ابتدای سال ارزش پول لبنان 85 در صد کاهش پیدا کرد و واردات 40 در صد پایین آمد.

ولادیسلاو راشکوان، معاون مدیر اجرایی صندوق بین‌المللی پول اظهار داشت، لبنان برای خرید کالاهای اساسی پولی در بساط ندارد. بانک مرکزی این کشور نمی‌تواند برای خرید گندم ارز خارجی  پرداخت کند. تورم در این کشور در فوریه 11.4 در صد و در ماه مه به 56 در صد رسید. قطع برق سراسری شد تا جایی که حتی چراغ های راهنمایی از کار می افتادند. در 5 ماه اول سال، تعداد قتل ها 50 در صد افزایش پیدا کرد. ارقام سرقت ماشین و دزدی به سرعت بالا رفتند. خسارت اقتصادی امسال به 70 میلیارد دلار تخمین زده شده است. در‌واقع بانک مرکزی کشورعملاً ورشکسته است.

در تاریخ 30 آوریل دولت با کریستالینا جورجیاوا، مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول مذاکره کرد. برنامه‌های ضد بحران تصویب شد و صندوق بین المللی پول باید تصمیم می‌گرفت که آیا وام مورد نظر را به لبنان پرداخت کند یا خیر. بانکداران خواستار اصلاحات توسط دولت دیاب شدند تا ثبات را به کشور باز گرداند و رشد اقتصادی را تضمین کند.

حسن دیاب، امیدوار بود از صندوق بین‌المللی پول 10- تا 15 میلیارد دلار وام دریافت کند. بعد از سه ماه ناظران صندوق از طرف سرمایه گذاران جهانی به بیروت آمدند تا آمادگی بیروت را برای معامله و گزارشی از نحوه اصلاحات بررسی کنند.

این بار نقش واسطه وام به ژان ایو دریان 73 ساله، وزیر امور خارجه فرانسه واگذار شد. دریان، به عنوان یک دیپلمات خاص زمان ریاست جمهوری اولاند، وزیر دفاع فرانسه بود. از جمله وظائف او نظارت بر خروج نیروهای نظامی این کشور از افغانستان و اعزام سربازان فرانسه به بخش شمالی کشور مالی بود. در انتخابات ریاست جمهوری از امانوئل مکرون حمایت کرد و  مکرون به عنوان قدردانی، او را به وزارت خارجه منصوب کرد. دریان، زمان تصدی وزارت دفاع فرانسه قرار داد میلیاردها دلار فروش اسلحه با کشورهای مصر، قطر و هند، همچنین قرارداد 40 میلیارد دلاری فروش زیر دریایی را به استرالیا بست. در عین حال ارتش فرانسه را به سمت سواحل آفریقای مرکزی، سوریه و عراق سوق داد. حال این شخص با چنین سابقه ای وارد میدان ماتم زده لبنان برای « ترمیم زخم های» این کشور شده است.

ژان ایو دریان، روز 23 ژوئیه وارد بیروت شد و در جمع « دوستان لبنانی» و وزیر خارجه این کشور گفت: «من برای دومین بار به عنوان وزیر خارجه فرانسه و به درخواست مکرون، رئیس جمهور، به لبنان آمده‌ام تا تاکید کنم فرانسه همواره کنار مردم لبنان خواهد بود. واقعیت بحران لبنان بر کسی پوشیده نیست و تنها گزینه برای برون رفت از بحران های اقتصادی و اجتماعی بستن قرار داد گرفتن وام از صندوق بین‌المللی پول، توسط بانک های لبنان است. آرزوهای مردم کشور شما در جنبش های اجتماعی مردمی که از ماه اکتبر 2019 آغاز گردید بیان شد. اگر لبنان خواستار برون رفت از بحران های اقتصادی است، جای گزین دیگری جز صندوق بین‌المللی ندارد».

طرح دادن وام به لبنان به این شرح است: صندوق بین الملی پول و بانکداران با نفوذ اروپایی به شرطی در سرمایه‌گذاری در این کشور شرکت خواهند کرد که حسابرسی بانک مرکزی لبنان در اختیار آن‌ها قرار گیرد و صنعت برق این کشور به وام دهندگان واگذار شود. در غیر این صورت با حضور در خیابان‌ها چیزی عاید آن ها نخواهد شد. حزب الله نیز فاقد امکانات مالی است و نمی تواند کمک مالی ارائه دهد ( حزب اله از طرف کشورهای غربی تحت تحریم است).

بطور خلاصه روباه در لانه مرغ ها به جوجه‌ها درس اخلاق می‌دهد و دیگر روباه‌ها در حیاط به تکه پاره کردن مرغ ها مشغول می باشند.

موضوعاتی هستند که قابل تأمل اند. قبیله حریری، بیروت مدرن را ساختند. ضمن اینکه کشور را گرفتار بانک های اروپایی کردند تا جایی که امروز بدهی لبنان به 90 میلیارد دلار رسیده است. به اضافه تقاضای جدید 10 تا 15 میلیارد دیگر. 

در شرایط فعلی اگر شما جای مقامات لبنانی بودید که سعی دارند با آخرین امکاناتی که دارند، کشور را از وضعیت نا بسامان خارج سازند چه می کردید؟ یکی از راه‌های چاره ساز این است که مقامات لبنان برای حفظ یکپارچگی کشور از مردم تقاضای کمک کنند، بنظر می‌رسد پاسخ مثبت دریافت خواهند کرد. شهروندان آمدگی دارند تا به تناسب توانایی خود، از ده دلار، بیست و یا صد دلار برای بازسازی و خسارت های ناشی از انفجار مهیب بیروت و باز سازی کشور، مقدار زیادی کمک جمع آوری کنند. ضمن اینکه تا به حال کشورهای مختلفی از جمله روسیه، فرانسه، آلمان، بریتانیا، ترکیه، ایران، اسرائیل، قطر و بسیاری از دیگر کشور ها به کمک لبنان آمده اند.

بنا براین اگر دوستان لبنان کارزاری را جهت کمک به قربانیان کشور راه اندازی کنند، امکان دارد این کشور بدون رفتن زیر بار کمر شکن وام های صندوق بین‌المللی پول بتواند جان دوباره ای بگیرد. وجود شبکه‌های اجتماعی و اینترنت امکاناتی هستند که لااقل می‌توانیم روی اثر گذاری آن‌ها حساب کنیم.

هنگامی که نوتردام در شعله های آتش سوخت، در عرض دو روز یک میلیارد یورو برای بازسازی آن کمک جمع آوری شد. در گرد آوری پول، از شرکت های بزرگ فرانسوی که حاضر شدند تا 10 میلیون یورو کمک کنند تا مردم عادی در کارزار مرمت  نوتردام، شرکت کردند.

فرانسوی‌ها برای باز گرداندن بنای تاریخی خود متحدا عمل کردند تا یک نماد تمدن اروپایی را نجات دهند اما آیا کشورهای منطقه و مسلمانان جهان بجای اتحاد با دشمنان خود به روش فرانسوی‌ها می‌توانند متحد شوند و به باز سازی شهر بیروت یکی از زیبا ترین شهرهای خاورمیانه کمر همت ببندند؟ آینده شهر بیروت آن را نشان خواهد داد.

https://russian.rt.com/opinion/771252-yuzik-beirut-vzryv

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

1 –

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 750 - 23 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت