راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

عزل چوبایس

به معنای آغاز

تحولاتی مهم

در روسیه است؟

گردآوری و ترجمه آزاده اسفندیاری

 

 

سرانجام دولت روسیه پس از بیست سال، با حکم میخائیل میشوستین، نخست وزیر این کشورآناتولی چوبایس، مجری سیاست‌های «درهای باز» نئو لیبرالیسم غرب به روی روسیه را برکنار کرد.

 از نیمه دوم دهه 1980 میلادی، به تدریج برنامه اصلاحات اقتصادی و سیاسی میخائیل گورباچف، رهبر تجدید نظرطلب و مدیر تخریب اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی، موسوم به «پرستروییکا و گلاسنوست»، آغاز شد. در لوای آزادسازی تدریجی اقتصاد و کاستن از نقش انحصاری دولت در اقتصاد، گروهی از افراد جدید وارد عرصه سیاست، اقتصاد و مدیریت اتحاد شوروی شدند. این گروه بعدها الیگارش یا «غول های» اقتصادی و سیاسی روسیه نام گرفتند. از جمله این افراد آناتولی چوبایس، با اصل و نسب یهودی بود که حتی در سال‌های 1994 تا 1996 به معاونت ویکتور چرنومردین، نخست وزیر وقت نیز رسید.

 بر اساس طرح چوبایس، سهام همه کارخانه‌ها و موسسات اقتصادی دولتی دوران اتحاد شوروی، در صد ها میلیون برگه سهام عمومی موسوم به «ووچر» انتشار یافت و بین شهروندان روسیه توزیع گردید (دردولت احمدی نژاد طرح «سهام عدالت» از روی این نسخه کپی‌ برداری شد.م ). از این «خوان نعمت» تنها عده‌ معدودی که از امکانات مالی باد آورده برخوردار بودند توانستند «ووچر» های افراد بی بضاعت و رانده شده از کار و تولید را خریداری کنند و مؤسسات و کارخانه های بزرگ صنعتی و زمین‌های کشاورزی را به ثمن بخس، با پرداخت مبالغی ناچیز به دولت، صاحب شوند که نتایج فاجعه باری را برای مردم روسیه در پی داشت.

در ارتباط با عزل آناتولی چوبایس، گنادی زوگانف، رهبر حزب کمونیست روسیه طی مصاحبه‌ ای گفت: «دهه 90 قرن گذشته، سال‌های فاجعه بار یلتسین، گایدار و چوبایس است. آن ها تمام دارایی‌های مردم روسیه را با قیمت های نازلی به باد فنا دادند. آنها 75 هزار مؤسسه بزرگ تولیدی را نابود كردند.

خصوصی سازی ها به رهبری چوبایس باید بررسی شود. کسانی که این جنایت را در کشور ما مرتکب شده اند، از طرف جامعه باید به مجازات عادلانه برسند. ما باید به این جنایت ها در روسیه خاتمه دهیم صنعت هوانوردی اتحاد شوروی بکلی نابود شد. زمانی ناوگان هوایی ما بیش از یک سوم مسافران جهان را جا به جا می کرد. این متهمین باید در دادگاه به این سئوال پاسخ دهند، طی مدیریت خود چرا و چگونه بزرگترین شرکت ها به قیمت دو یا سه ماشین خارجی فروخته شدند. اگر چنین اقداماتی در آمریکا اتفاق می‌افتاد قوانین آن کشور او را روی صندلی الکتریکی می نشاند. اگر در فرانسه بود، حد اقل او را به 20 سال زندان محکوم می کردند.

آناتولی چوبایس از سال 2011 مسئولیت شرکت دولتی «روسنانو» را بر عهده داشت. وی در طول زمامداری خود در این شرکت، با وجود امکانات مالی زیادی که در اختیار داشت، به هیچ پیشرفت فناوری جدیدی کمک نکرد. وی در مدت مدیریت خود، برای کارمندان شرکت، حقوق های نجومی تعیین کرد و ماشین‌های خارجی را با قیمت های خارق العاده زیاد برای شرکت سفارش داد.

من فکر می کنم شما همه در جیب خود یک تلفن غربی دارید، نه یک تلفن روسی. به زبان ساده باید گفت این وسیله یک جاسوس آمریکایی است. در دوران مدیرت چوبایس، حتی یک محصول پیش رفته به ثبت نرسیده است! طی این مدت کره جنوبی و جمهوری خلق چین توانستند به اختراع  پیشرفته ترین فن آوری ها، مانند ساخت و تولید تلفن‌های هوشمند و دیگر ابزار های مدرن روز دست یابند و به بازار جهانی ارائه دهند. اتحاد شوروی در زمان خود، در دستیابی به تکنیک و یافته های علمی و فنی جهانی نقش پیشرو را داشت. میراث های علمی ما همچنان به صورت طبقه بندی شده وجود دارند اما آقای چوبایس، در 9 سال مدیریت خود ترجیح داد عرصه را برای ورود تولیدات خارجی باز گذارد.

دیمیتری نویکوف، یکی از معاونین رهبر حزب کمونیست روسیه نیز در برنامه 60 دقیقه کانال اول تلویزیون روسیه، در ارتباط با برکناری چوبایس از مدیریت «روسنانو» گفت: «آناتولی چوبایس به عنوان نمادی از ویرانی دهه 1990 و مسئول مشکلات و رنج های خلق های کشور است. دهه 90 در کشور ما هر کار و یا هر حادثه‌ ای که رخ داد، به نام آن افراد به ثبت رسیده است. در این رابطه، آناتولی باریسوویچ چوبایس، در ردیف های اول لیست کسانی است که با تخریب و نابودی تولید، رنج و محنت را به مردم ما تحمیل کردند. این چوبایس بود که قول داد به هر شهروند روسیه دو عدد ماشین ولگا اهدا کند. این در شرایطی بود که در آن مدت تمام شاخه‌های صنعت کشور تقریباً منحل شدند. به عنوان مثال، امروز، از مجموعه بزرگ صنعت هواپیمایی کشور مقدار کمی باقی مانده است. بسیاری از روستاها از روی زمین پاک شدند. اگر به 25 سال گذشته نگاه کنیم، با نام اصلاحات معلوم می شود که در کشور ما 26 هزار مدرسه دیگر وجود خارجی ندارند. این بدان معنی است که هر روز سه مدرسه در کشور ناپدید شده است. در دهه 90 او قول اقتصادى كارآمد را برای کشور داد. چوبایس همواره اظهار داشته است كه وظیفه او«زدن آخرین میخ به در تابوت كمونیسم» است. با چنین تفکری بود که اقتصاد کشور را نابود کرد. تخریب و دگرگونی سیستم اتحاد شوروی، از وظایف واقعی آقای چوبایس و همدستانش بود».

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 766 - 19 آذر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت