راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

دورنگری آلمانی هلموت اشمیت

چین قدرت اول

جهان می شود!

"عسگر داوودی"

 

 

 کرونا بحران اقتصادی اروپا و امریکا را از عمق به سطح آورد و مثل همیشه ابتدا رقابت ها در جهان سرمایه داری بین کشورهای دارای این نظام آغاز شد که شاهدیم و بیم آن میرود که مانند دوران پیش از جنگ دوم جهانی، این بحران سر از جنگی به مراتب ویرانگر و خطرناک تر از جنگ دوم جهانی در آورد. جنگ ویروسی به جنگی تبدیل شود که اکنون امریکا چین را بعنوان هدف نشان میدهد.

هلموت اشمیت از نسل سیاستمداران استخواندار سوسیال دموکرات های آلمان بود. او را که چند سال پیش در سن 90 و چندسالگی در گذشت نوعی "کیسینجر" آلمانی می دانستند. البته خود کیسینجر هم نیمه آلمانی است و هنوز در قید حیات. اشمیت علاوه بر صدراعظمی آلمان مسئولیت وزارت خانه های دفاع، دارائی ـ اقتصاد و امور خارجه این کشور را در نوبت های مختلف برعهده داشت. بر اساس نظرسنجی ها او پس از "ویلی برانت" از حزب سوسیال دمکرات آلمان، محبوب ترین صدراعظم و محبوب ترین سیاستمدار آلمان پس از جنگ جهانی دوم در بین مردم آلمان بود. او بر این عقیده بود که نقش راهبردی و هدایت گری آلمان در اروپا منتفی می شود. اشمیت پیش از درگذشت آخرین نظرات خود را در باره بحرانی که اتحادیه اروپا را در بر خواهد گرفت بیان کرد. از جمله گفت: اوضاع بحرانی اروپا هیچگاه به این اندازه جدی نبوده است. در اواخر سال 2008 میلادی که بحران جهانی بازارهای سرمایه خود را فرا گرفت، مصوبات بین المللی برای قانونمند کردن این بازارها بویژه از سوی آمریکا و اروپا به تصویب رسید. اما در عین حال این مصوبات، اجرایی نشد.

 

مجله فوکوس می نویسد «هلموت اشمیت» در اجلاس «انجمن اقتصاد آلمان» که نمایندگان سیاسی، اقتصادی و صاحبان رسانه های مهم آلمان و اروپاست گفت:

 

«من نسبت به پایان اعتماد عمومی به دولت های اروپائی و ضرورت تغییرات عمیق سیاسی و اقتصادی در اروپا هشدار می دهم. من احساس می کنم که در سراسر اروپا اعتماد به سازمان های اروپائی (اتحادیه اروپا) فرو ریخته است. من احتمال میدهم که اروپا در آستانه یک انقلاب قرار گرفته است. سال 2025 سال افول امپراطوری امریکا خواهد بود و پس از آن کشور دیگری اولین قدرت سیاسی دنیا خواهد شد.»

 او از همان زمان "چین" را بعنوان این قدرت معرفی کرد و درکتاب «چین ابر قدرت آینده» که حاصل گفتگوی «فرانک سیرن» روزنامه نگار آلمانی با «هلموت اشمیت» است، آن را مطرح کرد. کتابی که در ایران نیز ترجمه و منتشر شد.

کتاب «چین ابرقدرت آینده» در پنج فصل با عناوین زیر تدوین شده که در زیرمجموعه هر فصل چند گفتگو آورده شده است:

1ـ پیشرفت مجدد چین

2 ـ چین و جهان

 3ـ مبارزه طلبی بزرگ

 4ـ سنت کنفسیوسی

 -5 چشم انداز

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 767 - 26 آذر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت