راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین بعد از
غلبه بر کرونا
در راه غلبه
بر امریکاست

جرمان فارنپالیسی - ترجمه رضا نافعی



مشاوران دولت آلمان خواستار "موضع متحد اتحادیه اروپا" در برابر "برنده بحران" کرونا، یعنی جمهوری خلق چین هستند. بنا بر تجزیه و تحلیل فعلی اندیشکده "بنیاد علم و سیاست" (SWP)مشاور دولت آلمان که در برلین مستقر است " مدیریت موثر بحران" کرونا موجب ارتقاء نفوذ اقتصادی و سیاسی پکن در جهان شده است.
بنظر اندیشمندان اندیشکده آلمانی" بنیاد علم و سیاست" گرچه عرصه سیاست بین لمللی دیرگاهی میدان قدرت نمائی غرب بود، اما از این پس غرب باید ناظر حضور قدرتمندانه تر چین در این عرصه باشد.
واقعیت این است که جمهوری خلق چین در درگیری با بیماری همه گیر Covid 19 در کشور خود و چیره شدن بر ان زمینه را برای بهبود وضع اقتصادی خود فراهم آورد و اکنون وزن چین نسبت به اتحادیه اروپا و ایالات متحده بیشتر افزایش می یابد.
چین همچنین با تحویل واکسن Covid-19 می تواند موقعیت خود را در کشورهای مختلف آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین ارتقاء دهد، در حالی که قدرت های غربی که خود گرفتار بیماری همه گیر کروناهستند، کماکان آن کشورها را نادیده می گیرند. در عین حال، توافق نامه RCEP "مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای" به انتقال تمرکز اقتصاد جهانی به آسیا کمک می کند.
اندیشکده "بنیاد علم و سیاست" (SWP)، که از دفتر صدارت عظمای آلمان حمایت مالی دریافت می کند، در تحلیل فعلی خود به این نتیجه میرسد که "چین بطور کلی هجوم پاندمی را پشت سر گذاشته است".
تعداد ابتلاء های روزانه در چین در محدودۀ دو رقمی قرار دارد- که اکثرا کسانی هستند که از خارج به چین می آیند – و تعداد تلفات انگشت شمار گهگاهی آنها در برابر ارقام پنج رقمی ابتلاء های روزانه و گاه تعداد تلفات چهار رقمی روزانه، (فقط در آلمان) قراردارند. در حالی که تعطیلات پایان سال در جمهوری فدرال تحت الشعاع محدودیت های شدید قرار خواهد داشت، طبق گزارش های موجود، "صدها میلیون چینی در" هفته طلایی "هفته غیر فعال در ابتدای ماه اکتبر" به سراسر چین سفر می کردند ".در گزارش SWP تصریح شده که این موفقیت مشهود از نظر مردم نیز پنهان نمانده و اقداماتی"که پکن برای مقابله با بیماری همه گیر انجام داده است" با تأیید اکثریت مردم روبرو ست: طبق یک نظرسنجی که توسط پروژه جهانی سازی YouGov-Cambridge ، صورت گرفته "88 درصد چینی ها به قدرت رهبری دولت خود در مقابله با بحران Covid-19 اطمینان دارند". می توان در چین شاهد "قدرتمند شدن سیاست داخلی بود".
اقتصاد چین نیز در حال توسعه و پیشرفت است، طبق گفته SWP ، "بهبود اقتصادی که با علامت V نشان داده می شود و بسیار مورد توجه هم بوده تقریبا در هیچ جا حاصل نشده است."
در واقع جمهوری خلق چین موفق شده 6.8 درصد رکود اقتصادی در سه ماهه اول سال جاری را در قیاس با سال گذشته، جبران کند و به رشد مجدد دست یابد. طبق آخرین پیش بینی های OECD ، چین تنها کشور G20 است که با تولید اقتصادی بالاتر از 2019 - با افزایش 1.8 درصدی ، سال بحران 2020 را پایان می دهد.
OECD منفی سالانه ایالات متحده را 3.7 درصد ، آلمان را 5.5 درصد و منطقه یورو را 7.5 درصد ارزیابی می کند. د ر حالی که – باز هم طبق پیش بینی های OECD - سازمان اقتصادی و توسعه جمهوری فدرال تا سال 2022 به سطح اقتصادی خود قبل از بحران نخواهد رسید ، منطقه یورو احتمالاً حتی تا سال 2023 هم به حد پیشین بازنخواهد گشت، چین قادر خواهد بود تولید اقتصادی خود را در سال 2022 با 15 درصد حیرت انگیز نسبت به سال 2019 افزایش دهد. اقتصاد ایالات متحده تنها 3 درصد بیش از سطح قبل از بحران خواهد بود. SWP خاطرنشان می کند که این امر "تعادل قدرت در اقتصاد جهانی را ... به نفع [چین] تغییر می دهد.
صرف نظر از بحران کرونا، سال گذشته پکن موفق شد از نظر سیاست تجاری - با امضای توافق نامه تجارت آزاد RCEp مشارکتِ جامعِ اقتصادیِ منطقه ای) در 15 نوامبر، به یک موفقیت احتمالا طولانی مدت دست یابد.
این توافق نامه چین را با ده عضو اتحادیه جنوب شرقی آسیا ASEAN ، ژاپن ، کره جنوبی، استرالیا و نیوزیلند مرتبط می سازد. ولی چندان جاه طلبانه تلقی نمی شود. به این معنی که طی سالهای متمادی فقط 90 درصد ازتعرفه های تجارت کالا را از بین می برد و آنچه در بخش خدمات به بار می آورد به مراتب کمتر از سایر توافق نامه ها در بخش خدمات است. از سوی دیگر، تقریباً یک سوم جمعیت جهان را در بر می گیرد و 30 درصد از کل تولید اقتصادی جهان را، یعنی بیش از کشورهای عضو در توافق نامه ایالات متحده، مکزیک و کانادا (USMCA ، NAFTA سابق) و به طور قابل توجهی بمراتب بیشتر از اتحادیه اروپا. مهمتر از همه، این قرارداد برای اولین بار کشورهای منطقۀ رونق آسیا و اقیانوسیه را بدون دخالت مستقیم ترانس اتلانتیک غرب گرد هم آورده است. این نکته با اهمیتی است زیرا از کارشناسان RCEP بر می آید که با توجه به وزن کشورهای عضو این گروه ، در بلند مدت، استانداردهای متفاوت برای اقتصاد جهانی تنظیم کنند.
طبق تشخیص BDI : " پکن به عنوان یکی از عوامل اصلی تحرک در"مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای" بر نقش خود به عنوان یک قدرت جهانی شکل دهنده تأکید می ورزد " مشارکت اقتصادی جامع منطقه ای" برای اروپا زنگ خطراست"
علاوه بر این ها، دستاوردهای جدید چین که حاصل نقش فعال آن در مبارزه جهانی بر بیماری همه گیر کروناست نیز به گسترش نفوذ سیاسی چین در جهان می افزاید.
در حالی که کشورهای غربی – برخلاف اظهار نظرهای شفاهی شان - بیشترین مقدار واکسن Covid- 19 موجود را برای خود ذخیره کرده اند و تلاش ناچیزی برای کمک به کشورهای تنگدست انجام می دهند، جمهوری خلق چین مدتهاست که اقدام به تحویل واکسن به کشورهای بیرون از جرگه کشورهای مرفه غربی کرده و مجوز ساخت واکسن چینی برای منطقه مربوطه را به شرکتها و موسسات داروئی در اندونزی، امارات متحده عربی و برزیل، داده است.
موسسه چینی Cainiao، که به زیرمجموعه تدارکات گروه Alibaba (چینی) تعلق دارد، با همکاری شرکت هواپیمایی اتیوپی، بزرگترین شرکت هواپیمایی قاره آفریقا، زنجیرۀ ارتباطی لازم برای توزیع واکسن ها را ایجاد کرده است. خطوط هوایی اتیوپی پیش از این بیش از 3000 تن از تجهیزات کمکی Covid 19 را با همکاری بنیاد بنیانگذار Alibaba جک ما از چین به آفریقا ، آسیا و آمریکای لاتین منتقل کرده بود. این واقعیت که جمهوری خلق چین از کشورهای تنگدست تر پشتیبانی می کند، یعنی کشورهائی که غرب از کمک به آنها امتناع می کند، البته بی نتیجه نخواهد بود.
"اندیشکده آلمانی بنیاد علم و سیاست" در پایان سال جاری چین را به دلیل کسب موفقیت در مدیریت بحران برندۀ بحران سال 2020 معرفی کرد!
https://www.german-foreign-policy.com/news/detail/8474/

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 768 - 3 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت