راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فرزاد دادگر و فریبرز صالحی
سر به دارانی
که در راه سربلندی
ایران و ایرانی جان باختند!



1- فرزاد دادگر در کرمان بدنیا آمد و پس ازتحصیلات متوسطه در دبیرستان البرز، در رشته مهندسی برق وارد دانشگاه صنعتی تهران شد. از سال 1354 به خانه های تیمی سازمان چریک های فدایی خلق پیوست. در سال ١٣٥٦ به همراه حسین قلمبر رابط گروه منشعب از این سازمان با سازمان نوید شد و در گفتگوهای طولانی با رحمان هاتفی (حیدر مهرگان) گام به گام به اتفاق گروهی که با هم در ارتباط بودند از مشی چریکی فاصله گرفت. او در آخرین گفتگوها برای قبول مشی توده ای سلاح کمری قدیمی و ساخت ایتالیا، سیانور و نارنجکی که همیشه به مچ پایش می بست و با این تجهیزات سر قرار برای انتقال به خانه امن سازمان نوید جهت گفتگو منتقل می شد پذیرفت که همه آنها را که فکر می کردند لازمه فعالیت سیاسی است از خود دور کند.
پس از انقلاب و آغاز فعالیت علنی حزب توده ایران او فعالیت خود را در شعبه انتشارات حزب آغاز کرد. در پلنوم وسیع 17 به همراه چند تنی دیگر از گروه منشعب به عضویت مشاور کمیته مرکزی حزب توده ایران انتخاب شد. در یورش اول به حزب توده ایران دستگیر شد و زیر سخت ترین شکنجه ها قرار گرفت و نزدیک به 3 سال را در زندان انفرادی بسر برد. او نیز در قتل عام زندانیان سیاسی در سال 67 به دار کشیده شد.
2- فریبرز صالحی متولد الیگودرز و در سال ١٣٥١ وارد دانشگاه صنعتی شد. در سال ١٣٥٣ به سازمان چریک‌های فدایی خلق پیوست و یکسال پس از آن وارد خانه های تیمی این سازمان شد. صالحی نیز از اعضای گروه منشعب از چریکهای فدائی خلق بود و در پلنوم وسیع 17 عضو مشاور کمیته مرکزی حزب توده ایران شد. در سال 60  دستگیر شد و دوران سخت زندان انفرادی و شکنجه را پشت سر گذاشت. در قتل عام سال 67 او نیز در اوین به دار کشیده شد.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 769 - 10 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت