راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقش جهانی

پزشکان کوبائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

   

در گذشته عادت  بر این بود که پزشکان و متخصصین کوبایی را به کشورهای در حال توسعه اعزام میکردند. حالا، در 22 مارس در  فرودگاه  میلان ــ ایتالیا با یک کت سفید، صورت های پوشیده با ماسک بهداشتی، با پرچم های کوبا و ایتالیا به عنوان سمبل همکاری به زمین نشستند.

بنا به درخواست مقامات منطقه "لومباردی" ایتالیا، که بیشتر ازمبتلایان ویروس کرونا در چین، مردم انجا مبتلا به ویروس کرونا، 37 پزشک کوبایی از جمله متخصصان بیماری های ریه، بیماریهای عفونی و مراقبت های ویژه و همچنین 15 پرستار برای تقویت تیم های پزشکی محلی وارد شدند.

دکتر "کارلوس ریکارو پرز دیاز"  مدیر بیمارستان  "جوحکیم الباران" هاوانا گفت: "وطن ما بشریت است و بنابراین ما به آنجا می رویم که باید برویم. آموزش پزشکی ما نه تنها علمی بلکه با انسان گرایی پیوسته است". پزشکان کوبایی که به 37 کشور جهان از جمله ایتالیا برای مقابله با بیماری کرونا ویروس اعزام شده اند، در فوریت های درمانی از جمله درمان "ویروس ابولا "، در سال 2014 تجربه دارند. تجربه این متخصصین کوبایی همچنین موجب شده است که چهل نماینده مجلس فرانسه از  نخست وزیر فرانسه  درخواست کنند که از پزشکان کوبایی کمک بخواهند. دولت فرانسه پس از توافق مقامات، حکمی را صادر کرد که بزودی منتشر می شود. جزایر مارتینیک، گوادلوپ که در خارج از کشور است و نزدیک به کوبا در دریای کارائیب، به نوبه خود از پرشکان کوبائی استقبال خواهد کرد.

کوبا، با حدود 150 بیمارستان، بیش از 95000 پزشک فعال و بیش از 85000 پرستار در میان کشورهای جهان نمونه است.

میشل ندان رئیس انجمن مارتینیک ـ کوبا گفت: "در واقع، در کوبا بهداشت یک فرهنگ است و برای همه رایگان."

جزیره بزرگ کوبا از ابتدای این بیماری همه گیراقدامات ضروری را برای مقابله با اپیدیمی کرونا به اجرا گذاشت. از سال 2003، چین از انتقال فناوری برای "اینترفرون آلفا 2ب" یک آنتی ویروس تولید شده توسط شرکت کوبایی - چینی "شانگ اوبر" بهره مند شده است. این دارو  در برابر ویروس هایی با خصوصیت مشابه کرونا ویروس استفاده شده است. در چین، "اینترفرون آلفا2 ب "به 1500 بیمار که بهبود یافته اند تزریق شده است. پانزده کشور نیز از کوبا خواسته اند که حق استفاده از این دارو را داشته باشند. توسعه" اینترفرون آلفا 2ب" نشان دهنده سطح پیشرفت صنعت بیوتکنولوژی کوبا، با وجود محاصره ایالات متحده است. هنگامی که "باربودوها" انقلابیون کوبایی در سال 1959 وارد هاوانا شدند، نیمی از 6000 پزشک کوبایی کشور را ترک کردند و مردم را در معرض خطر قرار دادند. در کوبا سلامت و بهداشت یک اولویت ملی است و شرکت های داروسازی کشور ملی هستند. در سال 1981، طرح ("جبهه بیولوژیکی") برای ایجاد مرکز مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی تاسیس شد که داروهای مقرون به صرفه را برای بازار داخلی و حدود پنجاه کشور تولید کند. بدین ترتیب از 857 محصول موجود در فهرست دارویی کوبا  569 دارو در  کشور تولید می شود. از سال 1999، دانشکده پزشکی آمریکای لاتین سالانه هزاران دانش آموز از 24 کشور آمریکای لاتین را آموزش داده است. علاوه بر این، 400 هزار کارگر بهداشتی کوبایی پس از حادثه "چرنوبیل "، در ماموریت هایی در164 کشور از جمله اوکراین در سال 1986 شرکت کردند که در آن 26 هزار نفر که اکثر آنها بچه بودند را تحت درمان قرار دادند. در سال 2018، صادرات خدمات پزشکی 6.3 میلیارد دلار به ارمغان آورد و نقش آن به عنوان موتور، اقتصاد کوبا را تقویت کرد. همانطور که در قانون اساسی کوبا تصریح شده است، این مبلغ در سیستم بهداشت عمومی رایگان، برای بهبود مردم  بازپرداخت می شود. با روی کار آمدن دولت های فوق محافظه کار در قاره آمریکای لاتین اکنون 9000 پزشک وادار به ترک کشورهای خود شده اند. از جمله برزیل "بولسونارو" و بولیوی رئیس جمهور خود اعلام شده "ژین آنز "،.اکنون از  بهبود شاخص های سلامتی در این کشورها باید چشم پوشی کرد. واشنگتن سالهاست که مشغول مبارزه تبلیغاتی علیه  کوبا است و میگوید که پزشکان کوبایی صرفاً "پزشکان برده " ای هستند که به عنوان "تبلیغات" در جهان فعالیت می کنند. در روزهای اخیرانتقاداتی توسط وزارت امور خارجه آمریكا صورت گرفت که از طرف معاون مدیر ارتباطات دیپلماسی كوبا "خوان آنتونیو فرناندز" بی پاسخ نماند. وی گفت: "اپیدمی کرونا همه ما را تهدید میکند. اکنون زمان تمرین همبستگی و کمک به افراد نیازمند است."

 طبیعی است که پزشک کوبائی  شاغل در خارج از کشور از مزایای بیشتری برخوردارند. دکتر "مایکل کابرا"، معاون مدیر واحد همکاری مرکزی پزشکی می گوید: پزشکانی که در خارج از کشور فعالیت میکنندعلاوه بر حقوق خود، 300 تا 900 دلار در ماه برای نیازهای اساسی خود دریافت می کنند. محقق آمریکایی "جولی فینسیلور" سهم پزشکان  كوبا را چنین تخمین میزند: در سال 2010، آنها بیش از 85 میلیون بیمار را معالجه كردند، بیش از 2.2 میلیون عمل انجام دادند و بیش از 9.2 میلیون نفر را واكسینه كردند. فیدل کاسترو در دوران خود به مقامات عالی رتبه امریکا گفت: "کشور ما بمب ها را به روی دیگران نمی اندازد. ده ها هزار دانشمند و پزشک در کشور ما برای نجات جان مردم هستند.

 ".https://www.humanite.fr/cuba-envoie-des-medecins-au-secours-de-38-pays-

et-cest-insupportable-pour-trump-686691

 

تلگرام راه توده

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 733 -  21 فروردین 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت