راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

به بهانه کمک به مبارزه باکرونا

بازار گرمی

اتحادیه اروپا

در کشورهای

یوگسلاوی سابق

یونگه ولت - ترجمه عسگر داوودی

 

   

اتحادیه اروپا در نظر دارد برای ادامه تسلط بر منطقه بالکان صدها میلیون یورو تحت نام مبارزه برای کرونا هزینه کند.

روزهای اخیر برای کشورهائی که از جمهوری یوگسلاوی سابق جدا شده اند، روزهای سختی بود. 660 دانشجو صربستانی می بایستی در خانه های خود قرنطینه شوند تا جلو انتشار ویروس کرونا در بخش هائی از صربستان گرفته شود. نه فقط در بلگراد مرکز کشور، بلکه در مناطق دیگر نیز میزان شیوع قابل توجهی مشاهده شده و این در حالی است که سرمایه داران تازه به دوران رسیده منطقه هیچگونه تمایل و عزمی برای کمک علیه این بیماری از خود نشان نمی دهند. نه در بلگراد، نه در پرستینا و نه در شهر سارایوو. تنها قدرت های امپریالیستی منطقه مترصد آن هستند تا از این فرصت استثنائی استفاده کرده و از این  نمد، کلاهی برای خود بدوزند.

هفته گذشته به گزارش «الیور وارحلی» مسئول « کمیسیون توسعه اتحادیه اروپا»، در بروکسل، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت  700 میلیون یورو به کشورهای همکار با کنسرن های اتحادیه اروپا برای مبارزه با کرونا وام بدهد. این کشورها که عضو اتحادیه اروپا نمی باشند، عبارتند از « بوسنی ـ هرزگوین»، کوزوو (در محدوده مرزی صربستان که در سال 2008 اعلام استقلال کرده است اما جمهوری صربستان این استقلال را به رسمیت نمی شناسد.م)، مونته نگرو، آلبانی، و جمهوری مقدونیه شمالی. برای دریافت 38 میلیون یورو وام «بلافاصله» در نظر گرفته شده اند و 374 میلیون یورو علاوه بر آن به عنوان حمایت های دوجانبه حهت مبارزه با کرونا تصویب شده است و با 290 میلیون یورو نیز قرار است تا به اقتصاد بحرانی حاصل از شیوع کرونا در منطقه بالکان سرو سامان داده شود.

مسئول اسپانیائی کمیسیون اتحادیه اروپا «ژوزف بورل» روز پنجشنبه 24 مارچ طی بیانیه ای با عنوان: «اپیدمی ویروس کرونا دنیای جدیدی را در پسا کرونا موجب خواهد شد» مطالب قابل توجهی در مخالفت با نقش چین در مرحله «پساکرونا» مطرح کرد. مرحله ای که باید در آن نقش اتحادیه اروپا برجسته شود. در بیانیه منتشر شده او از جمله آمده است: «اوضاع (پساکرونا.م) از یک درگیری جهانی حکایت دارد» چین خود را مسئول و پاسخگوی  فعال عرصه به نمایش می گذارد و فاصله خود را با اتحادیه اروپا و آمریکا حفظ می کند. باید آگاه باشیم. این یک «تحرک ژئوپلیتیکی است که از طریق دست و دلبازی سیاسی و رسانه ای اعمال می شود.»

با توجه به همه موارد بالا چنین بر می آید که اتحادیه اروپا و در راس آن آلمان از طریق بروکسل سیاست «دیپلماسی چک» را فعلا برای «حیاط خلوت» خود در پیش گرفته است. بدین ترتیب کشورهای پیرامونی اتحادیه اروپا که عضو اتحادیه اروپا نیستند، اما مورد توجه سیاسی و اقتصادی اتحادیه اروپا می باشند، با شیوع کرونا باز هم بیشتر به دام برنامه های جدید «ایدئولوژی نئولیبرالیسم» می غلتند. نباید فراموش کرد که سیستم بهداشتی همین کشورها قبلا و در عمل به دلیل تحمیل سیاست «ریاضت اقتصادی» ناشی از «ایدئولوژی نئولیبرالیستی» در عمل متلاشی شده است و حتی اغلب متخصصان امور بهداشتی این کشورها بویژه پزشکان حاذق این منطقه نیز به کشورهای اتحادیه اروپا مخصوصا به آلمان انتقال داده شده اند. در نتیجه این کشورها با متلاشی شدن سیستم بهداشتی خود مواجه و قادر به مقابله با هجوم ویروس کرونا نیستند و مجبورند تابع و محتاج وام های اتحادیه اروپا تحت عنوان کمک های ضد کرونائی می باشند. و این در شرایطی است که خود کشورهای اتحادیه اروپا با حمایت های سریع دولت های چین و روسیه به مقابله ویروس رفته اند. پکن قبل از همه ی کشورها بلافاصله به درخواست کمک رئیس جمهور صربستان «الکساندرووچیچ» جواب مثبت داد و در 21 مارچ اولین هواپیمای شامل کمک های بهداشتی و پزشکان چینی در فردوگاه مرکزی بلگراد فرود آمد. رئیس جمهور صربستان همزمان با بوسیدن پرچم سرخ چین در مقابل چشم میلیون ها هموطن خود با بکار بردن لفظ «کشور برادر چین» از مسئولین سیاسی پکن تشکر کرد. نوشته های روی پلاگارهائی که در خیابان های بلگراد پایتخت صربستان بمنظور تشکر از دریافت کمک های پزشکی چین به جمهوری صربستان نصب شده، نوشته شده است: ممنون برادر «شی»

ترکیه نیز از طریق مراکز اسلامی خود با ارسال کمک های بهداشتی البته نه به بلگراد بلکه به  پرستینا پایتخت (کوزوو)، ساریو (بوسنین ـ هرزگوئن)، اسکوپیه (مقدونیه شمال) وپودگرویتسا (پایتنخت مونته نگرو) سعی کرد یاد آور تسلط دوران عثمانی ترکیه بر بالکان باشد.

منطقه بالکان برای اتحادیه اروپا بویژه آلمان «حیاط خلوت» محسوب می شود. اتحادیه اروپا با شیوع کرونا می کوشد تا تحت عنوان کمک های بهداشتی نفوذ هر چه بیشتری در «حیاط خلوت» خود ایجاد کند. این نفوذ و تسلط می تواند آینده واردات نفت و گاز و سایر مواد کانی موجود در مناطق نزدیک و دور به اتحادیه اروپا را هموار کند.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 734 -  28 فروردین 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت