راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ناتو آلوده به "کرونا" شده

و اعضای آن از یکدیگر

ماسک چینی می دزدند

ولادیمیر پروخواتیلف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

   

روزنامه «ینی شفق» ترکیه آمار میزان مبتلا به ویروس کرونا را در ارتش کشورهای ناتو منتشر کرد. نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا هشتم ماه مارس در مقر ناتو در بلژیک مشاهده شده بود. در واحدهای سرفرمانده عالی نیروهای متفقین ناتو در اروپا در بیست و پنجم ماه مارس 33  موردِ تایید شده ابتلاء به این ویروس را ثبت و 66 نفر در قرنطینه خانگی قرار گرفتند. دهم مارس یک ناوچه یونانی تحت قرنطینه قرار گرفت و ابتلاء یکی از ملوانان  به ویروس کرونا تشخیص داده شد. پس از آشکار شدن ویروس در چهار نظامی که در ارتش خدمت می کنند و چهار نفر دیگر که در مقر فرماندهی نیروهای زمینی یونان کار می کنند، کارمندان نظامی این ستاد به قرنطینه خانگی فرستاده شدند. بیست و ششم ماه مارس درجه داری که در شهر «زانتی» خدمت می کرد، در اثر ابتلا به ویروس کرونا در گذشت. بیشترین مورد مبتلایان به ویروس کرونا در ارتش آمریکا است. یازدهم ماه مارس فرمانده ارتش آمریکا در اروپا سرلشگر «کریستوفر کاوولی» به ظن ابتلا به ویروس کرونا به قرنطینه خانگی فرستاده شد. بیست و دوم ماه مارس یک کارمند غیر نظامی آکادمی نظامی – دریایی آمریکا به این ویروس مبتلا شد. سیزده ماه مارس پس از آزمایش مثبت ویروس کرونای یک ملوان ناو نیروبر «بُکسر»  کل این ناو در قرنطینه قرار گرفت. این ویروس در یکی از خدمه های ناوشکن «رالف جانسون»  و یکی دیگر از خدمه های ناو شکن «کورونادو» پیدا شد.  تا بیست و ششم ماه مارس شمار کل موارد مبتلایان به ویروس در ساختارهای وزارت دفاع آمریکا به 415 نفر رسید. تا بیست و هشتم ماه مارس 2600 نظامی آمریکایی تحت قرنطینه قرار گرفتند. همه رسانه های جهانی خبرابتلای گسترده خدمه های این دو ناو هواپیما بر آمریکایی را نوشته اند. در بین نظامیان عالی رتبه بیشترین موارد ابتلاء در ایتالیا ثبت شد. ششم ماه مارس آلودگی به این ویروس در 9 ژنرال نیز تشخیص داده شد. در ایتالیا این ویروس در دو "هاورکرافت" نظامی «سان گوستو» و«سان جورجیا» مشاهده شدند. ناوها در بندر «بریندیزی» تحت قرنطینه قرار می گیرند. کووید 19 همچنین در دو افسر ناوچه «فاسان» تشخیص داده شد. دهم ماه مارس پس از بازدید از آلمان ویروس کرونا در رئیس ستاد کل لهستان و اعضای همراه وی مشاهده شد.

ابتلاء گسترده به ویروس کرونا در گردان مختلط ناتو در لیتوانی نیز مشاهده شده است. آزمایش ویروس کرونا در 20 پرسنل نظامی تایید شد. اپیدمی این بیماری به تیپ ناتو در لیتوانی هم رسید. در اینجا ویروس کرونا در هشت نطامی مشاهده شد که برای معالجه به خانه فرستاده شدند. پنتاگون اقدامات ایمنی را در کلیه تاسیسات داخلی و خارجی خود تشدید کرده است. آنطور که سخنگوی مطبوعاتی وزارت دفاع آمریکا «آۀیس فراه» گزارش داد، اقدامات مراقبت های بهداشتی تا سطح «چارلی» افزایش یافته اند- چهارمین از پنج مورد ممکن. این به معنای انتقال تعداد بیشتری از کارمندان به یک مکان دور دست است. به سربازان آمریکایی در خارج از کشور توصیه می شود خود را برای بازگشت احتمالی به وطن آماده کنند. «مارک اسپر» رئیس پنتاگون اظهار داشت: پاندمی می تواند روی آمادگی رزمی نیروهای آمریکایی تاثیر بگذارد. وی لغو برخی رزمایش‌های نظامی را همانا بعنوان کاهش آمادگی رزمی توضیح داد. ناتو در عمل بزرگترین رزمایش نظامی Defender 2020»»  در 25 سال گذشته را کاهش داده است. مقدمات این رزمایش‌ها هنگامیکه کشورهای اروپایی مرزهای خود را بستند و نقل و انتقالات را محدود کردند، متوقف شدند. همچنین رزمایش های چند ملیتی ارتش اتحادیه اروپا که هر سال در لیتوانی، لتونی واستونی برگزار می شد لغو شدند. رزمایش های نظامی «African Lion 2020» که می بایستی از بیست و سوم ماه مارس تا چهارم آوریل در مراکش، سنگال و تونس برگزار می شد نیز لغو شد. فرانسه اظهار داشت که به دلیل پاندمی کرونا نیروهای خود را از عراق خارج می کند. در اسپانیا که در حال حاضر آهنگ شیوع این اپیدمی بیشتر از ایتالیا است، ارتش رسما عدم توانایی خود در نبرد با کووید 19 را اذعان کرده و از مرکز هماهنگی اروپا و اقیانوس اطلس و واکنش در برابر حوادث طبیعی درخواست کمک کرده است.

بیست و چهارم ماه مارس دولت اسپانیا گذار به« جنگ اقتصادی» را آغاز کرد. محافظت در برابر حمله بیولوژیکی عملکرد اجباری هر ارتش جهان است، اما آنچه روی میدهد حکایت از آن دارد که ارتش های ناتو آماده برای مبارزه با شیوع  اپیدمی این بیماری نبوده اند. این مسائل در بسیاری نمونه های کوچک نیز ظاهر می شوند. برای نمونه «لارپوبلیکا»ی ایتالیا در باره جمهوری چک که چگونه هزاران ماسکی که از چین برای ایتالیا در نظر گرفته شده بود را تصاحب کرده است، می‌نویسد: «معلوم شد که دولتهای محلی بطور خودسرانه تعداد عظیمی ( 680 هزار) ماسک و هزاران دستگاه ماسک تنفسی را که جمهوری چین به کشور ما ارسال کرده تا کمکی برای ما باشد، مصادره کرده اند».

سوم آوریل «تاکس اشپیگل» آلمان گزارش داد که وزیر امور داخلی ایالت برلین «آندریاس گایزل» ایالات متحده آمریکا را به سرقت دویست هزار ماسک پزشکی در بانکوک که برای آلمان در نظر گرفته شده بودند متهم کرده است. «گایزل» گفت که «ما این عمل را یک دزدی دریایی مدرن می دانیم. این بدان معنی است که چگونه شما با شرکای آتلانتیک رفتار می کنید». آمریکایی ها همچنین متهم به خرید دوباره ماسک های چینی در فرانسه شدند. منطقه «گراند اِست»(آلزاس، لورن و شامپاین- آردن)، که بیش از دیگران از این اپیدمی آسیب دیده است، دوم آوریل دولت آمریکا را متهم کرد به اینکه مجددا ماسک های محافظتی سفارش شده توسط فرانسه در چین را «در باند پرواز» در چین می خرند. «روتنر» در مصاحبه با رسانه «RTL» گفت که«آمریکایی ها پول نقد بیرون می کشند و سفارشات ما را سه یا چهار برابر بالاتر از قیمت می پردازند». رسوایی با کنفرانس ویدیویی ای که رهبری ناتو سوم آوریل برگزار کرد پایان یافت. وزیر امور خارجه ترکیه « مولوت چاووش اوغلو» اتحادیه اروپا را به عدم تحقق توافق نامه ها متهم کرد، که بر اساس آن آنکارا موافقت کرده است در ازای تردد بدون ویزای شهروندان ترکیه به اروپا  و 6 میلیارد یورو از اروپا، چهار میلیون مهاجر از سوریه بپذیرد. در همین زمان «چاووش اوغلو»  یونان را متهم کرد که به مهاجران اجازه نمی دهد وارد خاک یونان شوند و آنها را می کشد. وزیر خارجه خشمگین یونان «نیکوس دندیاس» در پاسخ اظهار داشت که ترکیه اطلاعات نادرستی را منتشر می کند. از آنجا که دبیر کل ناتو «ینس استولتنبرگ» «چاووش اوغلو» را که مجددا می خواست از او قول بگیرد، نادیده می گیرد، وزیر ترکیه کنفرانس ویدیویی را خاموش می کند. کشورهای عضو آلیانس آتلانتیک شمالی بطور فزاینده ای بکارگیری اصل «تو امروز بمیر و من فردا» را شروع کرده اند. و این تنها در سرقت کل ماسکهای پزشکی از یکدیگر تجسم نمی شود.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 734 -  28 فروردین 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت