راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

آقای خمینی چه وعده هائی داد

که همه احزاب از او حمایت کردند؟

   

نسل پس از انقلاب 57 با دیدن جمهوری اسلامی کنونی اغلب سئوال می کند که نسل انقلاب و بویژه نیروهای سیاسی چپ و ملی ایران چرا از انقلابی دفاع کردند و به آن پیوستند که حاصلش همین جمهوری اسلامی است؟ چرا رهبری آیت الله خمینی در آن انقلاب را پذیرفتند؟

گزیده ای را که می خوانید، فرازهائی از سخنان آیت الله خمینی در دوران اقامت در "نوفل لوشاتو" فرانسه در سال 57 است. بموجب این گزیده که بدون پس و پیش کردن یک جمله آن را نقل می کنیم حزب توده ایران، جبهه ملی ایران، نهضت آزادی ایران و بسیاری از سازمان ها و گروه های فعال سیاسی وقت از ماهیت انقلابی که در شعارهای مردم در خیابانها جاری بود و نظراتی که آقای خمینی در پاریس اعلام کرد و به مانیفست او برای انقلاب 57 می ماند دفاع کردند، نه از جمهوری اسلامی کنونی. این آن نکته بسیار دقیق و تاریخی است که اغلب یا نمیدانند و یا فراموش کرده اند و این عدم آگاهی و فراموشی زیربنای قضاوت آنها شده است.

تمامی این جملات از دهان آیت الله خمینی بیرون آمده و در نشریات  داخلی و خارجی منتشر شده و حتی در مجموعه ای بنام "صحیفه نور" که در جمهوری اسلامی به همت "بنیاد آثار امام" منتشر شده و دیگر  کسی حال و حوصله خواندن آنها را ندارد مندرج است.

 

«بشر در اظهار نظر خودش آزاد است. اولین چیزی که برای انسان هست آزادی بیان است. مطبوعات در نشر همه‌ حقایق و واقعیات آزادند. در جمهوری اسلامی کمونیست‌ها نیز در بیان عقاید خود آزادند.

در حکومت اسلامی اگر کسی از شخص اول مملکت شکایتی داشته باشد پیش قاضی می‌رود و قاضی او را احضار می‌کند و او هم حاضر می‌شود.

حکومت اسلامی یک حکومت مبتنی بر عدل و دموکراسی است.

دولت اسلامی یک دولت دمکراتیک به معنای واقعی است و اما من هیچ فعالیت در داخل دولت ندارم

و به همین نحو که الان هستم وقتی دولت اسلامی تشکیل شود نقش هدایت را دارم.

شكل حكومت ما جمهوری است. جمهوری به معنای اینكه متكی به آرای اكثریت است. حکومت جمهوری است مثل سایر جمهوری‌ها و احکام اسلام هم احکام مترقی و مبتنی بر دموکراسی و پیشرفته و با همۀ مظاهر تمدن موافق.

عزل مقامات جمهوری اسلامی به دست مردم است. برخلاف نظام سلطنتی مقامات مادام‌العمر نیست . طول مسئولیت هر یك از مقامات محدود و موقت است .یعنی مقامات ادواری است، هر چند سال عوض می‌شود.  اگر هم هر مقامی یكی از شرایطش را از دست داد ساقط می‌شود.

رژیم ایران به یک نظام دمکراسی‌ تبدیل خواهد شد که موجب ثبات منطقه می‌گردد.

اختیارات شاه را نخواهم داشت و در آینده [ پس از پیروزی انقلاب ] همین نقشی که الآن دارم خواهم داشت. نقش هدایت و راهنمایی و در صورتی که مصلحتی در کار باشد اعلام می‌کنم لکن من در خود دولت نقشی ندارم.

علما خود حكومت نخواهند كرد. آنان ناظر و هادی مجریان امور می‌باشند. این حكومت در همه ‌مراتب خود متكی به آرای مردم و تحتِ نظارت و ارزیابی و انتقاد عمومی خواهد بود.

 روحانیون متكفل حكومت نخواهند شد. روحانیون شغل شان چیز دیگری است. من و سایر روحانیون در حكومت پستی را اشغال نمی‌كنیم. وظیفه روحانیون ارشاد دولت‌ها است.

قانون این است. عقل این است. حقوق بشر این است که سرنوشت هر آدمی باید به دست خودش باشد. باید اختیارات دست مردم باشد .این یك مسئله عقلی است.  هر عاقلی این مطلب را قبول دارد كه مقدرات هركسی باید دست خودش باشد.

حكومت اسلامی بر حقوقِ بشر و ملاحظه‌ آن است.  هیچ سازمانی و حكومتی به‌اندازه‌ اسلام ملاحظه‌ حقوق بشر را نكرده است. آزادی و دموكراسی به ‌تمام معنا در حكومت اسلامی است شخص اوّل حكومت اسلامی با آخرین فرد مساوی است در امور. اسلام هم حقوق بشر را محترم می شمارد و هم عمل می كند. حقّى را از هیچ‌كس نمی گیرد. حق آزادى را از هیچ‌كس نمی گیرد. اجازه نمی دهد كه كسانى بر او سلطه پیدا كنند كه حقّ آزادى را به اسم آزادى از آنها سلب كند.

ما که می‌‌گوییم حکومت اسلامی می‌خواهیم جلوی این هرزه‌ها گرفته شود، نه ‌اینکه برگردیم به 1400 سال پیش. ما می‌خواهیم به عدالت 1400 سال پیشش برگردیم. همۀ مظاهر تمدن را هم با آغوش باز قبول داریم. دولت استبدادی را نمی‌توان حکومت اسلامی خواند. رژیم اسلامی با استبداد جمع نمی‌شود.

ما حکومتی را می‌خواهیم که برای اینکه یک دسته می‌گویند مرگ بر فلان کس، آنها را نکشند.

تمام اقلیت‌های مذهبی در حکومت اسلامی می‌توانند به کلیه فرائض مذهبی خود آزادانه عمل نمایند و حکومت اسلامی موظف است از حقوق آنها به بهترین وجه دفاع کند.

جامعۀ آینده ما جامعه آزادی خواهد بود. همۀ نهادهای فشار و اختناق و همچنین استثمار از میان خواهد رفت.

ما یک حاکمی می‌خواهیم که توی مسجد وقتی آمد نشست بیایند دورش بنشینند و با او صحبت کنند و اشکال‌هایشان را بگویند. نه اینکه از سایه او هم بترسند.

زنان در انتخاب، فعالیت و سرنوشت و همچنین پوشش خود با رعایت موازین اسلامی آزادند. زن‌ها در حكومتِ اسلامی آزادند حقوق آنان مثل حقوق مردها. اسلام زن را از اسارت مردها بیرون آورد و آنها را هم ردیف مردها قرار داده است، تبلیغاتی كه علیه ما می‌شود برای انحراف مردم است. اسلام همۀ حقوق و امور بشر را تضمین كرده است.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 726 - 17 بهمن 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت