راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در ایران

همه روحانیون

با یک چوب

زده شده اند!

   

مردم هرچه بیشتر از روحانیتی که در رکاب رهبر جمهوری اسلامی رکاب می زند نفرت پیدا می کنند و از آنجا که رسانه های حکومتی مجالی برای روحانیت غیر حکومتی و منتقد ولی فقیه فراهم نمی کنند، مردم همه روحانیت را با یک چوب می رانند. روحانیونی نظیر محمد خاتمی، صانعی، بیات، محقق داماد و دهها نظیر آنها برای سخن گفتن نه درباره مسائل سیاسی روز و نه در باره مسائل اجتماعی که روحانیون حکومتی و مجاز علیه درباره همه آنها نظرات رهبر را تکرار می کنند ندارند.

بدین ترتیب است که افکار عمومی روز به روز بیشتر آماده استقبال از حذف روحانیت از صحنه حکومتی می شود. این حذف شامل همه روحانیون می شود. یعنی روحانیون اصلاح طلب، طرفدار جنبش مردم و حتی روحانیونی نظیر جوادی آملی و یا شبیر زنجانی که خواهان روشن شدن ذهن و روان روحانیون حوزه های دینی هستند نیز جائی در ذهن مردم عاصی از حکومت روحانیون حکومتی نمی یابند. همه با یک چوب رانده می شوند. بدین ترتیب است که اعتبار سیاسی و حکومتی روحانیت ایران که بدلیل نقش آیت الله خمینی در رهبری انقلاب 57 به اوج رسیده بود به حضیض سقوط رسیده است.

روحانیون قشری که بقای تشیع در ایران را در گرو سلطنت استبدادی (و اکنون نظام ولایت فقیه) میدانند سرمست از حمایت مالی و سیاسی حکومت و توهم حمایت همیشگی سپاه پاسداران از تریبون های حکومتی، بنام مردم حرف می زنند. این همان نقش همیشگی و تاریخی روحانیون قشری برای تخذیر توده مردم در ایران است که اکنون نیز جلوه کرده است. یکی از وجوه اختلاف و نزاع مذهبی آیت الله خمینی و هوادارانش با روحانیون قشری حوزه های مذهبی، از جمله انجمن حجتیه همین تفکر بود.

روحانیون حکومتی بر این تصورند که حتی اگر نظام کنونی شکست خورده و آنها ناچار به بازگشت به حوزه های مذهبی و دینی شوند نیز می توانند متکی به باورهای دینی مردم سرنوشتی مانند آیت الله شیخ فضل الله نوری پیدا نکنند. آیت الهی که پس از شکست کودتای محمدعلی شاه به جرم حمایت از کودتا و صدور احکام اعدام شماری از روحانیون و غیر روحانیون مشروطه خواه در میان شادی و هلهله مردمی که پای چوبه دار جمع شده بودند به دار کشیده شد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 728 -  اول اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت