راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

"کرونا" در برزیل

هیزم آتشی شد

که زیر خاکستر بود!

اومانیته - ترجمه آذرنگ

    

 10 ژوئیه در "دالور فلوریدا"، دونالد ترامپ، در کنار وزیر دفاع خود "مارك اسپر" و دریاسالار "كریگ فالر" فرمانده جنوب آمریكا، عملیات علیه قاچاق مواد مخدر را با "شرکای" آمریکای لاتین آغاز کرد و گفت:

"شما می دانید که وقتی گلف یا بیس بال بازی می کنید بهترین بازیکنان خود را می خواهید." ترامپ مطمئن است در کنار این بازیکنان اصلی در عملیات علیه قاچاق مواد مخدر پیروز خواهد شد. افسر ارشد کلمبیایی "فالر"، سرلشکر "دیوید" "یکی از برجسته ترین افسر نیروهای مسلح برزیل" این سخنان را ایراد کرد.

ترامپ از سربازان امریکایی در این مراسم خواست که به شرکای امریکای لاتین خود درود بگویند.  "فالر" در آغاز این مراسم گفت: برزیلی ها از من درخواست کردند که در این عملیات شرکت کنم.

پیوستن حیرت انگیز ارتش برزیل به پروتکل نظامی ایالات متحده، که با خرید هواپیمای بوئینگ در سال 2018 اغاز شد، با تولید هواپیما "امبا ایر" در سال 2019 برزیل را به "متحد ممتاز" امریکا خارج از ناتو تبدیل کرد.

پس از اولین دیدار بولسونار با رئیس جمهور امریکا، چراغ سبزی که توسط رئیس جمهوربرزیل برای استفاده  از پایگاه پرتاب فضایی "آلکانتارا" به واشنگتن داده شده بود روشن شد.

پس از به قدرت رسیدن رئیس جمهور راست افراطی، "ژیر بولسونارو" در برزیل، در اوایل سال 2019 وزیر امور خارجه وی "ارنستو آراجو" گفت: "ما می خواهیم همکاری خود را با ایالات متحده در همه زمینه ها افزایش دهیم. بدین ترتیب اجازه  تاسیس  پایگاه نظامی آمریکایی در خاک برزیل به واشنگتن داده شد.  وزیر امور خارجه برزیل افزود: "این پایگاه بخشی از برنامه بسیار بزرگتری است که ما می خواهیم با ایالات متحده داشته باشیم. با این گام، کلیه تصمیمات دولت بولسونارو بود که "استراتژی دفاع ملی" که در سال 2008 در دولت سوسیالیست "لولا" به تصویب مجلس رسیده بود و استقلال برزیل را تضمین می کرد نقش بر آب شد" .

این همسویی بولسونارو با واشنگتن زمینه را برای خیانت ارتش به دفاع از استقلال کشور فراهم ساخت و بدنبال آن نابودی پایه های صنعت ملی که بنام دفاع از"ایدئولوژی توسعه" پیش برده می شد رو به  نابودی گذاشت.

 دمکراسی در کودتای 2016 شکست خورد . بولسونارو محصولی شگرف از یک بحران اقتصادی و سیاسی است که توانست نیروهای ناهمگ و حتی گریز از مرکز را در اطراف خود گرد آورد، پشتیبانی افسران ارشد نظامی  را جلب کند و به سوی توطئه ای حرکت کند که به آن اشاره شد.

دولتی دشمن دمکراسی و علیه کمونیست ها.

افسران ارتش در رأس وزارتخانه های استراتژیک قرار گرفتند و نیمکت های کنگره را اشغال کردند. آنها امروزه حاکمان واقعی برزیل شده اند تا سیاست تخریب اجتماعی، قانون زدایی، خصوصی سازی شرکت های ملی را تحت رهبری رئیس جمهوری جدید پیش ببرند.

در این میان "کوید 19" از آسمان برزیل به خیابانها و خانه های مردم یورش برد. دولت ناتوان از مبارزه با این بیماری با انتقادهای تند مردم روبرو شد. وزیر بهداشت استعفا داد اما مردم در جستجوی سلامت خود بودند نه در جستجوی استعفای وزیر.

رئیس جمهور با یک پیام ویدئویی از طرفداران خود خواست به خیابان آمده و به نفع او تظاهرات کنند.

مجلس به سود مردم وارد میدان شد و خواهان استیضاح دولت شد. رئیس امورامنیتی کابینه که نزدیک ترین یار رئیس جمهور است پارلمان را تهدید به انحلال و سرکوب کرد و حتی تهدید کرد که ارتش بصورت کودتائی تمام اختیارات را بدست خواهد گرفت.  این همان مجلس (کنگره) ایست که به همراه دستگاه قضائی در کودتای 2016 علیه رئیس جمهور سوسیالیست برزیل "دیلما روسف" با رئیس جمهور کنونی و نظامی ها همراه شد و حالا توسط همانها که آنها را یاری کرده بود مورد تهدید قرار گرفته است.

مردم خواهان اعلام آمار دقیق قربانیان و مبتلایان به کرونا در برزیل هستند اما دولت اعلام این آمار را خلاف منافع خود میداند و آن را علیه امنیت ملی اعلام کرده و علیه نهادهای کنترل محیط زیست و نهادهایی مانند طرفداران حمایت از قانون به نفع کشاوران و معدنچیان که با مردم همصدا شده اند دست به تهدید زده است. در برابر این تهدیدها، سربازان شروع به ارسال پیام هائی کرده اند در حمایت از مردم و علیه سیاست های بهداشتی دولت علیه ویروس کوید 19 و پنهانکاری دولتی درباره آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا، بویژه در روستاها. آنها در پیام های خود خطاب به مردم اعلام می کنند که مسئول اقدامات و خطاهای دولت نیستند. اوضاع روز به روز متشنج تر می شود و دولت فوق افراطی برزیل که خود را متحد ترامپ میداند بشدت در تنگنا قرار گرفته و پارلمان کشور را تهدید به انحلال کرده است. او گفته که پارلمان را با ارتش محاصره و سرکوب خواهد کرد اما کدام ارتش؟ ارتشی که سربازانش در همدردی با مردم پیام می فرستند؟

اگر رئیس جمهوری دست به این اقدام بزند، گامی در جهت جنگ خیابانی برداشته است که نتیجه آن معلوم نیست به سود وی تمام شود!

. https://www.humanite.fr/au-bresil-le-mariage-de-larmee-et-du-libre-marche-691761.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 747 - 2 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت