راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

سپاه پاسداران

روی شیروانی داغ عراق!

آنتون وِسِلوف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه از کیوان خسروی

 

    

(نخست وزیر عراق راهی عربستان، سپس ایران و سرانجام امریکا شد. پیش از آغاز این سفر وزیر خارجه جمهوری اسلامی "ظریف" به بغداد شتافت و با "الکاظمی" نخست وزیر دیدار و مذاکره کرد. چه مسائلی میان آنها مطرح شد، معلوم نیست و خبرهای تشریفاتی و رسمی عراق و ایران هم چیزی را مشخص نکرد. آیا ایران پیام آشتی با عربستان را به الکاظمی رساند تا برای پادشاه و ولیعهد پرقدرت عربستان ببرد؟ آیا بر سر نیروهای شبه نظامی مورد حمایت سپاه پاسداران در عراق مذاکره ای صورت گرفت؟ در این مورد تردید بسیار است زیرا سپاه پاسداران مستقل از دولت عمل می کند و تابع شخص رهبر جمهوری اسلامی است.) حال گزارش بنیاد فرهنگ استراتژیک را در باره شرایط امروز عراق بخوانید:

 

تابستان در عراق همیشه شرجی است و دمای 48-50  درجه سانتیگراد در سایه کسی را غافلگیر و متعجب نمی کند. ساکنان محلی علیرغم قطع برق، آن را با جان سختی از سر می گذارنند. عراقی ها به احساسات سیاسی خوی گرفته اند، اما آنچه اکنون روی می دهد فراتر از این مسائل است. درگیری بین مقامات مرکزی و «شبه نظامیان شیعی» طرفدار ایران در حال افزایش است. به لحاظ شمار نقرات، امکانات و توانایی‌های جنگی واحدهای «شبه نظامیان» تبدیل به یک ارتش منظم شده اند و درخواست ها برای خلع سلاح را توهین و بی حرمتی به خود تلقی می کنند. گروه بندی‌های تندرو شیعه خواست هایی را نه تنها به پارلمان و دولت بلکه به کشورهای دیگر نیز مطرح می کنند و خود را تنها به تظاهرات محدود نمی کنند. سفارت آمریکا در بغداد بارها مورد حمله قرار گرفته و کار به  انتقال سفیر و دیگر کارمندان کشیده شده است. سرعت شلیک ها و گلوله باران ها به نمایندگی های سیاسی بوسیله خمپاره ها و راکت های بدون کنترل به حدی افزیش یافته است که سفارتخانه ها سیستم پدافند هوایی خود را  با نصب توپخانه های شلیک سریع و سیستم دفاع هوایی «پاتریوت» تقویت کرده اند. این مسئله  یک مورد بی سابقه در تاریخ روابط بین الملل است. تحمل واشنگتن به پایان رسیده و به شکلی سخت و شدید از نخست وزیر عراق «م. الکاظمی» خواسته است که امنیت شهروندان آمریکایی را تامین و به تعهدات خود عمل کند. در حقیقت شلیک ها و حملات تقریبا روزانه شده‌اند و رئیس دولت مجبور شده به این امر واکنش نشان بدهد. منبع تهدید آشکار بود: در پشت این حملات گروه های تند رو شیعه هستند که گرایش به تهران دارند و گروه «کتائب حزب الله» آمادگی خود را برای «ادامه مبارزه تا آخرین نفر آمریکایی در خاک عراق» اعلام کرده است. در شب بیست و ششم ژوئن مبارزان یگان ضد تروریسم سرویس ویژه عراق به همراه ارتش آمریکا عملیات ویژه ای را در منطقه «دورا» (حومه جنوبی بغداد) انجام داد. نتیجه آن بازداشت دهها نفر (از جمله تعدادی ایرانی) بود که معلوم شد چهارده نفر از آنها از افراد مسلح« کتائب حزب الله» بوده اند. در این عملیات حد اقل ده راکت آماده برای استفاده کشف و ضبط شدند.

در پاسخ به این اقدام صدها شبه نظامی«حشد الشعبی» مقر نیروهای ضد تروریستی در بغداد را محاصره کردند و خواستار آزادی دستگیر شدگان شدند. در نتیجه مذاکرات «فعالین گروه مقاومت» «به دلیل نبود مدارک معتبر» آزاد شدند و پس از آن ستیزه جویان راهپیمایی هایی را«بمناسبت پیروزی بر دولت عراق»، ضمن آتش زدن پرچم های آمریکا و اسراییل و همچنین تصاویر نخست وزیر «م. الکاظمی» سازماندهی کردند. در تهران از سوی رهبری سپاه پاسداران ایران از «قطع کردن دست» رئیس دولت عراق سخن گفت. چنین حمله شخصی نمی توانست بدون عواقب باقی بماند و در تاریخ بیست و هفتم ژوئن «مصطفی الکاظمی» دستور داد تصاویر خامنه ای و  قاسم سلیمانی ژنرال کشته شده را از خیابانها، میادین و اماکن عمومی جمع کنند و پس از آن اقداماتی انجام گرفت که به سختی کسی انتظار آنرا داشت. به دستور رئیس دولت پرداخت کمک هزینه پولی به اعضای واحدهای «شبه نظامیان بسیج مردمی» متوقف شد. متن رسمی این دستور - در ارتباط با اوضاع سخت مالی- اقتصادی است اما نظامیان ارتش منظم، وزارت امور داخله و سرویس های ویژه به موقع حقوقشان پرداخت شد. چهارم ژوییه رهبر«شبه نظامیان بسیج مردمی» شیعه « فالح الفیاض» که پیشتر دو پست مهم را بطور همزمان داشت- دبیر شورای امنیت و مشاور نخست وزیر در امور امنیت ملی، از ارگانهای دولتی اخراج شد. تصمیم گرفتند به چنین ترکیبی پایان دهند. سرلشکر «عبدالغنی الاسدی» از سرویس ویژه و فرمانده پیشین نیروهای مبارزه با تروریسم دبیر جدید شورای امنیت شد. مقام مشاور نخست وزیر برای دست نشانده «شبه نظامیان»« قاسم الاعرجی» که در سالهای 2019-2016 رئیس وزارت امور داخله بود، باقی ماند. «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا «الفیاض» برکنار شده را به دست داشتن در سازماندهی حمله به سفارت آمریکا در بغداد دسامبر سال 2019 متهم کرد. اولین واکنش تکان دهنده شبه نظامیان حمله موشکی بود، اما سامانه های دفاع هوایی سفارت آمریکا از نزدیک شدن به اهداف پیشگیری کردند. موشک سمتگیری شده به پایگاه آمریکایی در منطقه فرودگاه بین المللی بدون انفجار سقوط کرد، اما آن موشکی هم که به منطقه سبز شلیک شده بود، به یک ساختمان مسکونی افتاد و سه نفر از جمله یک کودک را مجروح کرد.

اقدامات دولت روحیه گروه بندی های طرفدار ایران را تضعیف کرد، بقدری که آنها تاکنون تنها یک ابتکار عمل را ارائه دادند- دعوت نخست وزیر «م.الکاظمی» به پارلمان برای گزارشی در مورد مبارزه با ویروس کرونا. اوضاع با این بیماری در کشور واقعا نگران کننده است، اما آن هم چندان بحرانی نیست، و هیچ ارتباطی به موضوع تشدید رویارویی ها ندارد. در این میان نخست وزیر«م.الکاظمی» اظهار داشت که قصد دارد بمراتب بیش از پیش دست به اقدام بزند. وی از آغاز قریب الوقوع یک کارزار گسترده برای بازگشت به کنترل بنادر دریایی و هوایی دولتی و همچنین گذرگاه های مرزی خبر داد. بیانیه عجیب و جنجال آفرینی است. رئیس دولت علناً اعتراف کرده که دولت مهم ترین واحدها و نقاط استراتژیک را کنترل نمی کند! این واقعیت را هم لازم است اضافه کرد که ترکیه در دو ماه گذشته چهار عملیات نظامی گسترده در عراق با استفاده از نیروهای ویژه، هواپیما و توپخانه علیه اعضای حزب کارگران کردستان (که آنکارا آنها را تروریست محسوب می کند)انجام داده است. بیست و نهم ژوئن وزیر دفاع ترکیه «هلوسی آکار» اظهار داشت: « نیروهای ما شبانه روز کار می کنند، ما به موفقیت های چشمگیری رسیده ایم. چهل و یک تروریست کشته شد، تعداد زیادی سلاح و مهمات کشف و ضبط شد». رئیس جمهور اردوغان اذعان داشت که در خاک عراق ده پایگاه نظامی ترکیه مستقر شده و تعداد آنها به 24 پایگاه افزایش خواهد یافت. نیروهای مسلح ایران در برخی از عملیات با ترکها شرکت کردند. «شبه نظامیان» خواستارخروج نیروهای مسلح آمریکا نسبت به عملیات فعال جنگی سایر کشورها در خاک عراق بسیار کُند واکنش نشان می دهند.

به تصمیم مقامات فدرال و رهبری اقلیم کردستان برای تشریک مساعی در تامین امنیت به بهانه مبارزه با بقایای داعش نمی توان اشاره نکرد. دوم ژوییه بغداد و اربیل توافق کردند که واحدهای «پیشمرگه» را به استانهای «کرکوک» و دیگر مناطق مورد مناقشه در استانهای «دیاله» و «نینوا، بازگردند. آنها را در سال 2017 مجبور کردند این منطقه را ترک کنند. در آنجا رهبری و اداره ارگانهای عملیاتی مشترک تشکیل خواهند شد، پست های بازرسی سازماندهی و پایگاه های لجستیکی مستقر می شوند. پیش بینی شده که واحدهای «شبه نظامیان» را از این مناطق بیرون ببرند؛ احتمالاً گام بعدی خلع سلاح آنها خواهد بود. ششم ژوییه «هشام الهاشمی» مشاور دولت در امور گروه بندی های افراطی، کارشناس ضد ترور، که تکامل این چنینی رویدادها را حدس زده بود، در بغداد ترور شد. در رابطه با تهدید های مکرر وی تحت حمایت دولت قرار گرفته بود، اما در زمان حمله نگهبانان دولتی نزدیک وی نبودند! نخست وزیر«م. الکاظمی» جریان تحقیقات در مورد این ترور را تحت کنترل شخصی خود گرفت. رویدادهای اصلی در پیش هستند.

https://www.fondsk.ru/news/2020/07/10/zharkoe-leto-iraka-glavnye-sobytia-vperedi-51340.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

  

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 747 - 2 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت