راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

   گام بلند
امارات متحده
برای حضور در فضا

ترجمه و تدوین النازگرجی



امارات متحده در یک کاوش فضایی جهت اکتشاف مریخ حضور یافت. سفینه «ماموریت امید مریخ» قرار است در فوریه سال 2021 به مدار مریخ برسد. «گاردین» چاپ انگلستان نوشت:« شروع این پروژه نشانه ای است مبنی بر اینکه در گروه ابرقدرت ها، بطور انحصاری کاوش در فضا، به تازه واردها یا شرکتهای خصوصی نیز رخنه می کنند». به گفته «عمران شرف» مدیر پروژه، این پرواز از سال 2014 آماده شده بود و برای توسعه بلند مدت علم و فناوری در امارات ادغام شد.«این طرح مربوط به آینده و بقای ما است». وظیفه کاوشگر این است که روی سطح مریخ فرو نیآید بلکه در طی سال مریخ ( 687 روز زمین) جو مدار مریخ را مطالعه و تصویر کاملی از آب و هوای آن گرد آوری کند. این کاوشگر به سه نوع حسگر برای مطالعه جامع پدیده های جوی در سیاره «سرخ» مجهز شده است. یکی از اهداف اصلی روشن کردن مکانیسم ضایعه جو مریخ از جمله ناپدید شدن اکسیژن و هیدروژن است. «سارا العامیری» مدیر پروژه و وزیر علوم پیشرفته امارات می گوید «ما سیاره ای را مطالعه می کنیم که بسیار شبیه به زمین بوده است، اما تغییراتی را احساس کردیم، که در نتیجه آنها آب - یکی از مهمترین مؤلفه های وجود حیات» ناپدید شده است. «برای نمونه چگونه توفان های گرد وغبار در مریخ بر از بین رفتن اکسیژن و هیدروژن تاثیر می گذارند؟» این وزیر گزارش داد که اطلاعات دریافت شده به 200 مرکز تحقیقاتی ارسال خواهند شد و سهم بسزایی را در تدارک دیکر ماموریت ها از جمله کاوشگر «ناسا» خواهد داشت. دو کاوشگر دیگر چینی و امریکایی در ماه ژوییه به مریخ پرواز می کنند، اما بیشترین توجه را کاوشگر فضایی امارات بخود جلب می کند. این کشور تنها پنجاه سال است از عمر تاسیس آن می گذرد و تا همین چندی پیش هیچ گونه پایگاه علمی و مهندسی نداشته است. توسعه سریع علم و فناوری در امارات نتیجه یک سیاست بلند مدت دولت بود و وظایفی مانند مطالعه مریخ اکنون تنها برای کشورهایی که دارای پیشرفته ترین علوم فضایی هستند قابل دسترس است. تا کنون بیش از نیمی از پروازها به مریخ با عدم موفقیت روبرو شده است.
کاوشگر فضایی امارات در بحبوبه افت اقتصادی، افت قیمت نفت، کاهش شدید صنعت توریسم و گردشگران پرتاب شد و این شرایط معنای ویژه ای را به این پرتاپ می دهد- یعنی توانایی کشور به پیاده کردن پروژه عظیم ملی حتی در چنین اوضاع نامساعدی را نشان داد. طبق گفته رهبری امارات متحده عربی، این پروژه جهش و انگیزه ای را برای توسعه و رشد همه جانبه نیرو علمی- مهندسی و کار وآمادگی هایی را برای اقتصاد پس از نفت خواهد داد. «عمران شرف» می گوید:«هدف ما- برگزاری جشن دوم دسامبر سال 2021 برای روز پنجاهمین سالگرد تاسیس دولت با یک پیام بزرگ به جهان - یعنی رسیدن به مریخ – بود. این نه تنها پیامی به نسل جوان امارات بلکه به همه اعراب جوان منطقه بود. امروز در اینجا بیش از یک میلیون جوان زندگی می کنند. بگذارید آنها ببینند که پس از 800 سال عقب ماندگی ما به پیش رفته ایم». پیش از این امارات چهار ماهواره زمین (در ابتدا با همکاری کره جنوبی) راه اندازی کرده بود. در سال 2017 فضانورد «هزاع ال منصوری» در کارهای ایستگاه فضایی بین المللی شرکت کرد. شرایط اصلی پرواز قریب الوقوع به مریخ مربوط به درخواست رهبری امارات برای ایجاد یک فضاپیمای مستقل و نه خرید آن بود. «س. ال امیری» اظهار داشت که این پروژه تنها درصورتی معنی دارد که توسط مهندسین و دانشمندان امارات متحده عربی ساخته شده باشد. امروزه همه کارشناسان در رشته فناوری های پیشرفته که در دانشگاه های امارات متحده عربی تربیت شده اند اجازه شرکت در پروژه های خارجی را ندارند. این همچنین یکی از شرایط ایجاد سپاه علمی- تحقیقاتی برای مطالعه و کاوش فضا است.
«س.ال امیری» می گوید:«این پروژه ما را تشویق کرد و به ما جسارت بخشید که آماده ریسک شویم. – گام بعدی توسعه داروسازی، بیوتکنولوژی و کشاورزی است». در این برنامه ها بطور گسترده زنان نیز حضور دارند و فعال هستند. دانشمندان امارات متحده عربی در تهیه و تدارک این پرواز با همکارانی از آمریکا و ژاپن همکاری داشتند. موشک حامل سفینه، ساخته شده توسط شرکت ژاپنی«میتسوبیشی» در مرکز فضایی ژاپن «تانگاشیما» است. مدیر گروه موزه های علمی بریتانیا«سر یان بلتچفورد» خاطر نشان کرد که ماموریت های پیشین بر زمین شناسی مریخ متمرکز بودند اما این کاوشگر فضا تصویر جامعی از آب و هوای مریخ بدست خواهد داد. پروفسور علوم سیاره ای و فضایی دانشگاه آزاد انگلیس«مونیکا گرادی» معتقد است که ماموریت امارات نخستین نشانه تغییرات در صنعت فضایی خواهد بود که پیشتر قدرتهای بزرگ بر آن برتری داشتند!

https://www.fondsk.ru/news/2020/06/17/emiraty-vryvajutsja-v-peredovuju-gruppu-kosmicheskih-derzhav-51156.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh







 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 748 - 9 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت