راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا درتدارک

نبرد فضائی است

ولادیمیر کودریاوتسیف

بنیاد فرهنگ استراتژیک

ترجمه  - کیوان خسروی

 

   

 آمریکا به معاهدات و تعهدات بین المللی خود پایبند نیست.(خروج از پیمان منع موشکهای هسته ای میان برُد، از معاهده آسمان باز، حتی پیشتر از پیمان دفاع ضد موشکی) براحتی می توان تصور کرد که قربانی بعدی اصل «آمریکا مقدم بر همه» پیمان فضایی سال 1967 خواهد بود که استقرارهر نوع سلاح کشتار حمعی در فضا را ممنوع می کند (این قرارداد شامل انواع دیگر سلاح ها نمی شود). اینکه آمریکا قصد دارد فضا را تسخیر کند، آشکار است: چه ادعاهایی که آمریکا در مورد ماه می کند و مهمتر از همه ایجاد نیروی فضایی بعنوان یک نوع جداگانه از نیروهای مسلح در یک سال پیش است. در ماه فوریه بنیاد فرهنگ استراتژیک نوشت که وزارت دفاع آمریکا در حال تدوین استراتژی جدید فضایی است. آنطور که سخنگوی پنتاگون خاطر نشان کرد، استراتژی فضایی آمریکا بر سه اصل بنا شده است: حفظ برتری در فضا؛ تامین پشتیبانی از فضا؛ تامین ثبات «در کل فضا». پیش بینی می شود که آمریکا از دسترسی خود به فضا با همان روشی محافظت کند که نیروی دریایی آن امنیت را در دریا و عبور ایمن کشتی ها در آبهای مشترک تامین می کند! در اینجا درک ژئوپلیتیکی فضا و نقش آمریکا در آن مشهود است، که حاکی از تبدیل فضا به ادامه رویارویی و تقابل قدرتهای بزرگ است. در ماه آوریل معاون امور خارجه فدراسیون روسیه «سرگئی ریابکوف»  اظهار داشت که در مورد بسیاری از مسائلی که مربوط به فعالیت های آمریکا و روسیه در فضا است، بویژه هنگامیکه سخن درباره چشم انداز پدید آمدن سلاح های ضربتی جنگی مطرح است، دو کشور اختلافات عمیق و در بسیاری جهات اساسی دارند. در ماه ژوئن، با این حال «ریابکوف» از ایجاد یک گروه کار متخصص بین دولتی در امور فضا که دستور کار آن در حال نهایی شدن است، گزارش داد. تضمین اینکه طرفین در مورد مسئله ای توافق کنند وجود ندارد. بعید نیست که آمریکایی ها تنها برای حفظ ظاهر مذاکره کنند، اما در عمل آنچه را که خود لازم می دانند انجام دهند. «ریابکوف» تاکید کرد که آمریکا ضمن تحمیل برداشت خود از مسئله، به شرکای خود، در بسیاری موقعیت ها با مواضع سازش ناپذیر عمل می کند. در این زمینه گزارشی درباره آنکه آمریکا استراتژی نوین امنیت فضایی خود را آماده کرده، ظاهر شد. در این استراتژی تاکید می‌شود که امروزه فضا امکانات نظامی آمریکا را بهبود می بخشد و یکی از پایه های امنیت ملی آن است. در این سند به صراحت گفته شده :«فضا اکنون حریم ویژه و انحصاری جنگ است»

اساس استراتژی آمریکا را چهار هدف تشکیل می دهد: دستیابی به برتری همه جانبه در فضا؛ ادغام امکانات نظامی- فضایی در یک سیستم مشترک عملیاتی؛ تشکیل فضای استراتژیک (که دلالت بردرک مبسوط ماهیت نظامی- سیاسی فرایندهای فضایی و تدوین الگوریتم دقیقی از اقدامات در این محیط در موقعیتهای گوناگون دارد)؛ همکاری با متحدین، شرکا، صنایع و دیگر ساختارهای دولتی آمریکا. در تفسیرهای عمومی استراتژی موجود دو نکته را می توان به روشنی ردیابی کرد. نخست گفته شد که در مقابل تشدید فزاینده رقابت قدرت های بزرگ در جهان، بزرگترین تهدید برای آمریکا در فضای بیرونی روسیه و چین است که «فضا را نظامی کرده اند». نویسندگان این سند اذعان می کنند که آمریکا جایی را برای مقابله با رقبا دارد (برای نمونه در زمینه شناخت تغییراتی که در عرصه فضایی رخ می دهند، و اقداماتی که در ارتباط با این لازم است انجام شود) و خواستار استفاده فعال از ظرفیت متحدین خود شد. به گفته «استفان کیتای» معاون دستیار وزیر دفاع در امور سیاست فضایی، آمریکا هنوز از فدراسیون روسیه و چین در فضا جلوتر است، اما با توجه به سرعت تکامل آخرین امکانات و قابلیت های نظامی- فضایی (جنگ الکترونیکی با ماهواره ها، تسلیحات انرژی جنبشی، سیستم های ماهواره ای و ماهواره ها و غیره) این شکاف کم تر می شود و آمریکا «فطعاً در معرض خطر است». دوماً، در استراتژی جدید آمریکا بارها تاکید می شود که برای وضعیت کنونی پیچیده در فضا اهمیت برجسته را مؤلفه تجارت غیر نظامی دارد؛ این مؤلفه ضمن استفاده از دستاوردهای آن برای اهداف امنیت ملی، برای توسعه نیاز به کمک دارد. و در اینجا لازم است ناوگان ماهواره ای ایجاد شده در چارچوب طرح« استارلینک» «ایلان ماسک» را  بیاد آورد که اخیرا توسط پنتاگون برای اهداف نظامی مورد استفاده قرار گرفت ( اتفاقا اطلاعات درباره این مسئله در اینترنت به راحتی پیدا نمی شود). بطور خلاصه اشاره باید بکنیم که استراتژی امنیت فضایی آمریکا برای ده ها سال طراحی شده است- برای جهان تحولات سریع ما این یک چشم انداز طولانی است. یعنی آمریکایی ها اهداف خود را به یک کار دراز مدت و پر دردسر در زمینه فضایی نشانه رفته اند. جوهر سندی که به اطلاع عموم رسیده را می توان بشرح زیر دانست: «این استراتژی مشخص می کند که وزارت دفاع آمریکا  قدرت فضایی خود را افزایش می دهد برای آنکه در یک محیط امنیتی پیچیده در شرایط رقابت قدرتهای بزرگ، رقابت کند، مهار کند و پیروز شود.»

https://www.fondsk.ru/news/2020/06/29/bitva-za-nebesa-o-novoj-strategii-kosmicheskoj-bezopasnosti-us-51256.html

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 748 - 9 مرداد ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت