راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پیشروی ترکیه

در لیبی

متوقف خواهد شد؟

اومانیته- ترجمه آذرنگ

   

دو رئیس جمهوری روسیه و فرانسه در این هفته برای یافتن راه حلی جهت جنگ داخلی لیبی با یکدیگر کنفرانس ویدئوئی برگزار کردند و بدنبال آن اعلام شد که مکرون رئیس جمهور فرانسه تا پایان تابستان برای ادامه این گفتگو به مسکو خواهد رفت.

آنها در کنفرانس خود علاوه بر جنگ داخلی لیبی، درباره سوریه، تنش با ترکیه، اوکراین، تحریم های اروپایی نیز نظرات خود را بیان کردند.

"آرناود دوبین" محقق فرانسوی می گوید: "امانوئل ماکرون اطمینان دارد که به نفع فرانسه و اروپا است که به روسیه نزدیک شده و مانع نزدیکی بیشتر این کشور به چین شود."

بخشی از گفتگو طرفین اختصاص به رو در رویی ایالات متحده و چین و یکجانبه گرایی دونالد ترامپ در مورد معاهدات خلع سلاح، امنیت قاره اروپا داشت که نیازمند سیاست مشترک روسیه و فرانسه است.

فرانسه در بسیاری از بخش ها یک شریک تجاری مهم برای روسیه است. انرژی (خطوط لوله گاز، هسته ای)، امور مالی (جامعه عمومی)، حمل و نقل، فضا، صنایع غذایی، ساخت و ساز و توزیع مواد غذایی شرکت "اوشان" و" دکتلان" و"او قوآ مقلن" و غیره... 1200 شرکت فرانسوی در روسیه شعبه دارند .در سال 2018، تجارت بین دو کشور به 15.3 میلیارد یورو رسید، که هنوز هم در زیر 21 میلیارد در سال2012ـ2011 است.

امانوئل مکرون و ولادیمیر پوتین روز جمعه در مورد بحران لیبی و افزایش نفوذ ترکیه تبادل نظر کردند. در پایان، رئیس جمهور فرانسه احساس كرد كه می توان در مورد برخی از موضوعات از جمله بحران لیبی با روسیه به توافق رسید. به گفته اطرافیان مکرون، فرانسه و روسیه از "منافع مشترک كه ثبات لیبی و اتحاد مجدد مؤسسات آن است" برخور دارند، زیرا مداخله آنکارا برای حفظ دولت "فیض السراج" در طرابلس تعادل قدرت را تغییر داده است.

اکنون مارشال "خلیفه حفتر" رهبر ارتش ملی لیبی که بخش شرقی لیبی را در اختیار دارد و از پشتیبانی مصر، امارات متحده، فرانسه و روسیه برخوردار است زیر فشار ارتش ترکیه تضعیف شده است.

ترکیه امیدوار است با پیروزی بر حفتر معادن نفتی لیبی را تحت کنترل خود در آورد.

روابط فرانسه و ترکیه در این زمینه تقریبا به بن بست رسیده و رو به وخامت بیشتر می رود. روسیه می تواند در این زمینه به عنوان داور عمل کند!

مسکو یک بازیگر کلیدی در منطقه است و به همین دلیل فرانسه امیدوار است برای بحران لیبی با این کشور به تفاهم برسد و از این طریق از تسلط ترکیه بر لیبی جلوگیری کند. بویژه که ترکیه هم بدلیل حضور نظامی در سوریه و هم بدلیل تلاش برای استقرار سامانه موشکی اس 400 روسی و به پایان رسیدن نیروگاه های اتمی که روسیه در آن کشور می سازد نیازمند تفاهم با نظرات روسیه است.

https://www.humanite.fr/la-libye-accelere-le-rechauffement-franco-russe-et-macron-ira-mosou-la-fin-de-lete-690906

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 744 - 12 تیرماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت