راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

توطئه علیه "سندرز"

جانشین رقابت

انتخاباتی در امریکا

"فروزنده فرزاد"

 

   

در آستانه «سه شنبه ی بزرگ» و انتخابات مقدماتی در ۱۴ ایالت آمریکا، پیت بوتجج و اِمی کلوبشار از میدان رقابت برای کسب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده بیرون رفتند و بی درنگ هر دو حمایت خویش را از "جو بایدن" معاون اوباما برای نامزدی اعلام کردند. "الیزابت وارن" دیگر نامزد دموکرات اما همچنان در میدان رقابت مانده است. آنچه در برابر چشم رای دهندگان و مردم آمریکا روی میدهد نمایش فساد حزب دموکرات و متوسل شدن به شیوه های غیر دموکراتیک است برای زدن پشت پای سیاسی به "برنی سندرز" نامزد ترقیخواه حزب دموکرات که پس از رای گیری در سه ایالت آیوا، نیوهمشایر و نوادا  - بویژه پس از رای گیری سوم در نوادا – آشکار شد که رای دهندگان آمریکایی اقبال خود را در او جستجو می کنند. در صورت پیروزی سندرز در سه شنبه ی بزرگ سیاسیون رده بالای حزب دموکرات دشوار بتوانند سد راه نامزدی او شوند. از همین رو میان دیگر نامزدها و رهبران حزبی همدستی آشکاری برای جلوگیری از پیروزی سندرز در انتخابات روز سه شنبه و کشاندن انتخاب نامزد نهایی به همایش مشورتی حزب در میلواکی رخ نموده است.

بوتجج، کلوبشار و الیزابت وارن هر سه نماینده ی ساخت حزبی حاکم و وضعیت موجود هستند، و هر سه هم پیمان در تلاش برای سلب نامزدی از برنی سندرز. پایگاه اجتماعی نخستین دو تن با جو بایدن کم و بیش همپوشانی دارد، بنابراین با کنار رفتنشان در عمل راه را برای بایدن هموارتر کردند. وارن نیز که شعارهای در ظاهر ترقیخواهانه اش جز ژست تبلیغاتی و انتخاباتی نیست، با ماندن در کارزار سه شنبه ی بزرگ مانع از آن میشود که بخشی از آرا او – که برخی رای دهندگان تحول خواه را به دنبال خود کشانده - به سبد برنی سندرز بریزد. طرفه آنکه بوتجج و کلوبشار حفظ اتحاد حزبی را دستمایه ی کناره گیری خویش کرده و همه را به میانه روی و پرهیز از افراطی گری و انقلابی گری -  اشاره به سندرز! – دعوت کرده اند. معلوم نیست اگر دردشان اتحاد حزبی است چرا از برنی سندرز که تا کنون رای اکثریت مردم را بدست آورده، حمایت نکرده و سد راه خواست مردم شده اند؟ چرا بنا دارند کار را به همایش مشورتی حزب در میلواکی و رای حامیان مالی بزرگ حزب بکشانند؟!

پدرخوانده های حزب دموکرات و رهبران رده بالای این حزب و بویژه هیلاری کلینتون به هر ترفندی دست یازیده اند تا سد راه برنی سندرز در مسیر کسب نامزدی حزب بشوند. همانگونه که در جریان انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ زد و بندهای پشت پرده ی حزبی علیه سندرز و بسود کلینتون صورت گرفت اینبار نیز حزب در پی تکرار همان شیوه هاست. دسیسه چینی از همان انتخابات نخست در آیوا و تقلب در جریان رای گیری و شمارش آرا با نرم افزاری که یکی از سرمایه گذاران شرکت سازنده ی آن از حامیان مالی بوتجج بود، آشکار گردید. رهبران حزبی بیش از آنکه بر انتخاب بهترین گزینه برای شکست دادن دونالد ترامپ متمرکز شوند بر روی شکست سندرز سرمایه گذاری کرده اند. جو بایدن یا کسی مثل او که نماینده ی سازوکار سیاسی موجود باشد مطلوب آنهاست.

حمله ی اولیگارشی حزب دموکرات و رسانه های جریان اصلی به سندرز بی سابقه است. برای هراس افکنی در بین رای دهندگان آمریکایی، او را - در حالیکه وی خود را یک سوسیالیست دموکرات و ترقیخواه میداند - «کمونیست» می خوانند. طرفدارانش را در شبکه های تلویزیونی و رسانه های ارتباط جمعی «اوباش پلید» می نامند. در واقع این نخبگان سیاسی و حزبی هستند که از پاره یی سیاست های ترقیخواهانه ی سندرز به وحشت افتاده اند و براین تصورند که جامعه ی آمریکا هم چنین است. برعکس بسیاری از مردم آمریکا، خسته از ساز و کار سیاسی موجود، از آنرو در انتخابات سال ۲۰۱۶ - هنگامیکه بیشتر نظرسنجی ها پیشتازی کلینتون را پیش بینی میکردند - ترامپ را برگزید چون او ضد سیاست های سالهای پیشین و «مرداب واشینگتن» سخن گفت. آنچه مردم آمریکا میخواهند تحول است در زندگی روزمره شان. بیمه ی درمانی همگانی و آموزش رایگان میخواهند، آنچه که در بسیاری کشورهای مترقی مانند دانمارک هست و در آمریکا هنگامیکه سندرز از آن حرف میزند او را کمونیست میخوانند و چنان طرح هایی را ناممکن.

حزب دموکرات با دامن زدن به وحشت از سوسیالیسم در واقع با دونالد ترامپ علیه سندرز در یک جبهه قرار گرفته است. چنانچه سندرز نامزد نهایی دموکراتها شود بی تردید هراس افکنی و تبلیغ علیه «سندرز سوسیالیست» نوک پیکان حمله به او خواهد بود، تا شمار بیشتری از مردم را به حمایت از ترامپ پای صندوق رای بکشانند. نکته ی مهمی که نباید فراموش کرد تمرکز کارزار انتخاباتی ترامپ بر جمع آوری داده های رای دهندگان آمریکایی و ارسال تبلیغات از طرق گوناگون (بویژه فیسبوک) متناسب با روانشناسی هر فرد است. سندرز بیشترین شانس پیروزی در برابر ترامپ را دارد چنانچه او از سد زد و بندهای درون حزبی بگذرد. ولی معلوم نیست آیا تیم انتخاباتی او به روشهای مشابه برای گردآوری داده برای دریافت درک درستی از پایگاه اجتماعی او و جلب شمار هر چه بیشتری از رای دهندگان بسود او، تکیه دارند. آیا آنها برنامه یی برای جا انداختن شعارهای او در میان قشرهای محافظه کارتر دارند و نیز خنثی کردن اینکه گویا او در آمریکا به دنبال سوسیالیسم است. اگر چنین نباشد ستاره ی بخت پیروزی سندرز در برابر ترامپ کور سویی در آسمان تحولخواهی بر فراز دشت بیگانه هراسی خواهد بود.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 730 -  15 اسفند 1398

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت