راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چین ستیزی

اتحاد به سبک نازی

در آمریکا و آلمان

ترجمه و تدوین - عسگر داوودی

   

ضرب المثلی می گوید: دست دست را می شوید و دو دست صورت را.این ضرب المثل در رابطه با جریانات سیاسی فرصت طلب سرمایه داری غرب که همیشه در پی گرفتن ماهی از آب گل آلوده می باشند، صادق است. مورد اخیر مربوط می شود به تبانی اعلام نشده بین یک کنسرن عظیم رسانه ای آمریکا که دارای زیر مجموعه هائ متعدد و معروفی است، با کنسرن «آکسل اشپرینگه». امپراطوری رسانه ای آلمان که از جمله روزنامه مبتذل و جنجالی «بیلد» را منتشر می کند. واقعیت امر این است که موفقیت های متعدد سالهای اخیرا جمهوری چین در رشد سریع السیر اقتصادی و سرکوب موفقیت آمیز ویروس کرونا، سرمایه داری غرب را به وحشت انداخته و باعث شده است تا با متوسل شدن به انواع توطئه ها روحیه ضد چینی را به اذهان مردم دنیا تلقین کرده و بکوشد تا از محبوبیت روز افزون این بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا بکاهد. شایعه انتشار ویروس کرونا از یک آزمایشگاه چینی نیز یکی از این سنگ اندازی ها است که اخیرا توسط یک کنسرن آمریکائی شایع و توسط روزنامه یک کنسرن رسانه ای آلمانی به آن دامن زده شده است. هر دو این کنسرن ها خود یدی طولانی در جنگ افروزی علیه ملت مظلوم ویتنام، همکاری با سازمان سیا  و همچنین همکاری با فاشیست های هیتلری را در پرونده های خود دارند. کنسرن آمریکائی مورد نظر (News Corporation ـ «نیوزکورپوریشن ) نام دارد که شرکت مادر از جمله تراست «فاکس نیوز» است که خود یک شبکه خبری کابلی و ماهواره‌ای آمریکائی متعلق به گروه عظیم سرگرمی فاکس می‌باشد که خود این گروه نیز از زیر مجموعه کنسرن «اخبار فاکس» است.

 کنسرن News Corporation ـ «نیوزکورپوریشن» که شرکت مادر رسانه های گروهی چند ملیتی مستقر در نیویورک است، در سال ۱۹۷۹ توسط «روبرت مرداک» میلیاردر نیمه یهودی ـ مسیحی ـ استرالیایی ساکن آمریکا پایه‌گذاری شد. «نیوز کورپوریشن» دارای شمار زیادی شرکت تابعه و زیرمجموعه است، که شناخته شده‌ترین آن‌ها شامل:« نیوز لیمیتد » که در زمینه انتشارات و نشر روزنامه در استرالیا فعال است، «نیوز اینترنشنال» مستقر در بریتانیا، که مدیریت بر «روزنامه سان»، «مجله تایمز» و «نیوز آو د ورلد» ( که در ماه ژوئیه ۲۰۱۱ در پی یک رسوایی شنود منحل شد) را بر عهده دارد و شرکت «داو جونز» که در حوزه ارائه داده‌ها و اطلاعات مالی فعال است و بازوی انتشاراتی آن «وال استریت ژورنال» می‌باشد و نیز «انتشارات هارپرکالینز» که در زمینه چاپ و انتشار کتاب فعالیت می‌کند و «گروه سرگرمی فاکس» که مدیریت بزرگترین شبکه‌های تلویزیونی ایالات متحده آمریکا؛ شبکه رسانه‌ای فاکس است و شرکت‌های «فاکس ۲۱»، «شبکه رسانه‌ای فاکس»، «شبکه فاکس بیزنس»، «شبکه تلویزیونی اف‌ایکس» و «شبکه خبری فاکس نیوز» از زیرمجموعه‌های آن محسوب می‌شوند، که خود نیز از مجموع شرکت‌های فرعی، تابعه و زیرمجموعه «نیوز کورپوریشن» می باشند. «روبرت مارداک» میلیاردر که فقط تا سال 1390 ، 60 میلیارد دارائی داشته است در سال 1999میلادی توسط مجله اکونومیست متهم شد که 350 میلیون دلار فرار مالیاتی دارد. اکونومیست نوشت: «نیوزکورپوریشن» که شرکت مادر صد ها شرکت رسانه ای آمریکا می باشد در 11 سال گذشته بیش از 11.4 میلیارد پوند (20.1 میلیارد دلار) سود کرده اما در طول این مدت مالیات خود را پرداخت نکرده است. این نشریه همچنین اعلام کرد که با بررسی حساب‌های موجود بدین نتیجه رسیده که کنسرن «نیوزکورپوریشن» باید در حدود 350 میلیون دلار مالیات پرداخت کند.(بی بی سی به زبان انگلیسی سال 1999 میلادی 25 مارچ).

اشاره به کنسرن «نیوز کورپوریشن» به این دلیل است که شبکه خبری "فاکس نیوز" از زیر مجموعه های کنسرن «نیوز کورپوریشن» در دو هفته گذشته به نقل از «منابعی ناشناس» مدعی شد، «احتمال» داده می شود که ویروس کرونا به طور تصادفی بعد از آلوده شدن یک کارآموز چینی از تاسیساتی در «ووهان» به بیرون سرایت کرده باشد. فیلی را که «فاکس نیوز» بلندگوی جمهوری خواهان افراطی طرفدار ترامپ هوا کرد را بلافاصله نشریات جنجالی و راستگرای دنیا با آمادگی قبلی در هوا قاپیده و دستمایه افزایش تیراژ و اهداف سیاسی خود کردند. از آنجا که اغلب نشریات جنجالی دست پرورده جریانات سیاسی راست کشورها هستند، روزنامه راستگرا و جنحالی «بیلد» آلمان نیز از قافله جنجال سازی سیاسی عقب نماند و بلافاصله مستند به «منابع ناشناس» مورد ادعای «فاکس نیوز» در تیتر صفحه اول و صفحه دوم خود از دولت چین خواهان 150 میلیارد دلار خسارت بابت انتشار ویروس کرونا شد! سر دبیر روزنامه جنجالی «بیلد» «یولیان رایشلت» در سرمقاله تحریک آمیزی خود زیر عنوان «آنچه چین به ما بدهکار است»،  که در شماره ۱۵ آوریل (۲۷ فروردین) منتشر شد، چین را عامل شیوع بیماری کووید ۱۹ در جهان خوانده و از این کشور خواستار جبران خسارت‌های وارده شده بود.

 

روزنامه «بیلد» متعلق به کنسرن انتشاراتی معروف «اکسل اشپرینگه» آلمان است. این کنسرن رسانه ای با ده ها روزنامه و مجله و ماهنامه مختلف و چندین شبکه تلویزیونی از جمله با کانال های تلویزیونی «ولت»،  « ن 24» و «پروـ 7» و روزنامه های «بیلد »، « روزنامه صبح برلین»، «بیلد هفتگی»، «بیلد ورزشی»، «صفحه جدید»، «هورسو»( اعلام کننده برنامه های هفتگی و روزانه تلویزیون های آلمان)»، «روزنامه اوراق غروب هامبورگ» و چند نشریه دیگر.دارای سابقه ای طولانی درتاریخ رسانه های آلمان است.

کنسرن «اکسل اشپرینگه» منتشر کننده روزنامه « بیلد» که اکنون بزرگترین مرکز رسانه ای اروپا محسوب می شود و دفتر مرکزی آن در برلین مستقر است دارای همکاری های فرا اروپائی نیز هست. مثلا شرکت  Joint Ventures که بنا به اصطلاح تجاری «شرکت خواهر» کنسرن «اکسل اشپرینگه» محسوب می شود و در40 کشور فعالیت دارد.

با پیشرفت های برق آسای جمهوری چین از هر طرف توطئه و اتهام به علیه این کشور تشدید شده که یکی از آن ها نیز اتهام اخیر «تراست فاکس نیوز امریکا» از زیر مجموعه های کنسرن « نیوز کورپوریشن»  است که تابع کامل حزب جمهوری خواهان و شخص ترامپ است. با انتشار ادعای جنجالی مذکور توسط «فاکس نیوز» و به دنبال آن توسط روزنامه «بیلد» آلمان، سخنگوی سفارت جمهوری چین درتارنگاشت سفارت چین در رابطه با خبر ادعائی روزنامه «بیلد» یاددادشتی نوشته است که «روزنامه یونگه ولت» نیز آنرا نقل کرده است، گزیده ای کوتاه این یادداشت را به در زیر می خوانید:

 

«جناب آقای «رایشلت» (سردبیر) و همکاران محترم دستاندرکار انتشار روزنامه «بیلد»، با نهایت تاسف مطلب رسانه شما را در رابطه با ویروس کرونا و کشور چین خواندم. صرفنظر از اینکه از ما همیشه چهره ای منفی ترسیم می شود و کوشش می شود کشور ما را در ذهن مردم آلمان منفی و به عامل نشر کرونا متهم کند.مطالب مورد ادعائی شما بدون دلیل و برهان منتشر شده است.

ما همچنان در مقابل رفتار تهاجمی رسانه ای شما که در روزنامه خود علیه چین انجام داده اید، منتظر ارائه مدرک و ادله هستیم. این عملکرد رسانه ای شما عدم رعایت حداقل مقررات کار رسانه ای را نیز زیر پا گذاشته است.رفتار رسانه ای شما دامن زدن به راستگرائی ناسیونالیستی و پیش زمینه ذهنی علیه ملت چین است که باعث ایجاد کدورت در بین دو ملت می شود. من از خودم می پرسم پس زمینه این نفرت و انزجار درهیئت تحریریه شما علیه مردم ما از کجا ناشی می شود؟ برای بحرانی با این ابعاد سناریوئی از پیش نوشته شده وجود ندارد. آلمان نیز بایستی در مقابله با بحران مقررات لازم را انجام دهد و مهم این است که در شرایط بحران پاندمی همکاری و تعاون همه جانبه ما ضروری است. متاسفانه در مطلب و رسانه شما از زحمات خستگی ناپذیر مسئولین سیاسی و بهداشتی چین و همکاری بی نظیر مردم چین در این رابطه که در حداکثر یکماه توانست بر ویروس غلبه کند واین موضوع که اکنون زبانزد خاص و عام در دنیا است کلمه ای  مشاهده نمی شود.

خانم «تاوو لی لی» سخنگوی سفارت چین در آلمان 15 مارچ 2020 »

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  18 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت