راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

مارشال حفتر

جانشین قذافی خواهد شد؟

امانیته- ترجمه جعفر پویا

  

مارشال "خلیفه حفتر" خود را  رهبر لیبی معرفی کرد. کشوری که غرق در خون وآتش است مرحله تازه ای از جنگ داخلی را پشت سر می گذارد.

مارشال خلیفه حفتردر تاریخ 27 آوریل گفت که یک "ماموریت مردمی" برای اداره کشور و تسخیر طرابلس، ــ مرکز دولت وحدت ملی- دارد. مرکز دولت وحدت ملی توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته شده است.

در شهر بنغازی وهمچنین جنوب لیبی که از سال 2017 تحت کنترل حفتر است هواداران وی بلافاصله از اعلام این خبر استقبال کردند. مارشال حفتر توسط مصر، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، روسیه و ... فرانسه پشتیبانی میشود.

در دسامبر سال 2017، حفتر "پایان توافق نامه" دسامبر 2015 تحت نظارت سازمان ملل و بین طرفین دولت وحدت ملی و خود را اعلام کرد. مجلس نمایندگان (پارلمان انتخاب شده در سال 2014) و دولت شرق در شهر توبروک مستقر اند. مارشال حفتر تنها می تازد و صدای چکمه های او بگوش میرسد. با این حال هنوز طرابلس تهدید او را جدی نگرفته است.

نخست وزیر"فایز سراج" اعلامیه ژنرال حفتر را "كودتایی تازه، اضافه بر کودتاهای گذشته" اعلام کرد و گفت: اقدام ژنزال حفتر اقدامی برای "پنهان كردن شکست شبه نظامیان و مزدوران او در جنگ با ارتش دولت است."

گزارش شده که سربازان ارتش ملی لیبی با مشکلات جدی روبرو هستند، از جمله، از دست دادن کنترل در برخی از شهرهای غرب لیبی. جنگجویان حفتر صفوف خود را برای جنگ اینده اماده میکنند. مأموران امنیت و پشتیبانی سازمان ملل متحد در لیبی در تلاش اند تا راه حلی در این میدان جنگ پیدا کنند. در بیانیه مطبوعاتی این ماموران از دو طرف خواسته شده "در صورت لزوم ، مذاكرات با كمسیون نظامی (...) را از طریق ویدئو كنفرانس برای دستیابی به آتش بس پایدار از سر بگیرند." سازمان ملل همچنین خطاب به "کشورهای عضو که مستقیماً با تهیه اسلحه و مزدوران درگیری های نظامی در لیبی را تشدید میکنند اعلام کرد که با استفاده از نفوذ خود در منطقه برای اتش بس تلاش کنند و به مصوبه اجرای"تحریم تسلیحاتی" اعلام شده توسط سازمان ملل در لیبی احترام بگذارند. این بیانیه یک روز پس از آنکه مارشال حفتر خود را حاکم لیبی اعلام کرد صادر شد.

تاکنون الجزایر تمایل خود برای ایفای نقش دیپلماتیک را نشان داده است. رئیس جمهور این کشور "عبدالمهدی تابون" در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما می خواهیم راه حل لیبی مبتنی بر "مشروعیت مردمی" باشد. لیبی در حال حاضر گروگان مبارزات برای نفوذ بازیگران منطقه است.

 

https://www.humanite.fr/comment-le-marechal-khalifa-haftar-sest-autoproclame-chef-supreme-de-la-libye-688647

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 735 -  18 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت