راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قحطی و گرسنگی

پشت در خانه

50 میلیون افریقائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

   

طبق گزارش سازمان ملل ، بحران غذا می تواند تا پایان سال خود را پشت در خانه 50 میلیون نفر برساند.

در سال 2019 حدود 135 میلیون نفر در 55 کشور در آستانه گرسنگی بودند، عددی که می تواند تا پایان سال دو برابر شود. گزارشی که سازمان ملل متحد در 21 اوریل به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه داده از طرف سازمان های" اف. آ. او " و موسسه "برنامه ریزی جهانی غذا" تهیه شده است.

این بالاترین آمار گرسنگی طی چهار سال گذشته است. زمان نگارش آن  پیش از شروع بیماری همه گیر کروناویروس بود. ویروسی که می تواند عامل تشدید کننده و موجب انفجار فقر شود.

قاره آفریقا بیشترین آسیب را در این زمینه خواهد دید واین در حالی است که سودان جنوبی در خط مقدم (61٪ از مردم غذا ندارند) قرار دارد و افزایش گرسنگی در مناطق درگیری نظامی در این کشور، از جمله در محدوده دریاچه "چاد" و مرکز دو ساحل در جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، سودان و بخش شمالی نیجریه از هم اکنون قابل پیش بینی است.

به گفته سازمان غیردولتی "اکسفام"، حدود 50 میلیون نفر در حال حاضر فقط در منطقه غرب آفریقا در معرض گرسنگی هستند. به دلیل تأثیر اپیدمی کروناویروس،  خشکسالی  و تشدید "کمبود غذا"، بویژه در نوار ساحلی چشمگیر است. طبق تخمین های انجمن اقتصادی کشورهای آفریقای غربی، شمار گرسنگان   از اوایل ماه آگوست افزایش می یابد .

تأثیر کرونا ویروس یکی از عوامل فلج شدن اقتصادی است، بویژه در کشورهایی که 60 تا 80 درصد مردم آن وابسته به اقتصاد دولتی اند. دولت هائی که خود زیر فشار بحران کرونا توان اقتصادی محدود و شکننده گذشته را هم ندارند.

اعلامیه های مقررات انتظامی و بسته شدن برخی مرزها تأثیر مستقیمی بر قیمت مایحتاج اساسی از حمله محصولات بهداشتی و غذایی گذاشته است. بازارهای سیاه و زیر میز گسترش یافته و سوداگران منطقه مرتب بر قیمت مایحتاجی که احتکار کرده اند می افزایند.

بنابر گزارش "آکسفام "توزیع کمک های غذایی، بویژه در نیجر یا "بورکینا فاسو" بسیبار دشوار است. مسائل مربوط به عرضه نیز روی تولید کنندگان تأثیر گذاشته است. بویژه کشاورزان که برای گرفتن بذر و کود کشاورزی هر روز زیر فشار بیشتری قرار میگیرند. همچنین، دامدارانی که برای نقل و انتقال دامهای خود با موانع ترافیکی روبرو هستند. پیش بینی های فاجعه آمیز سازمان ملل متحد و "اکسفام" حکایت از یک شکست مهیب برای اهداف هزاره دارد. این پیش بینی ها در سال 2000 توسط 193 کشور عضو سازمان ملل به تصویب رسید. پس از چندین سال رکود اقتصادی، تعداد افراد نیازمند به ابتدائی ترین اقلام غذائی بیش از سال 2015 است. سالی که آن را سال قحطی و خشکسالی نام داده بودند. در این میان ادامه جنگ در سوریه، یمن، ساحل یا شاخ آفریقا نیز مزید برعلت است.

.https://www.humanite.fr/pauvrete-la-faim-va-exploser-en-2020-688207

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 738 -  25 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت