راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 


3 تصویر از 3 دوره
رهبری استالین در اتحاد شوروی

  
درباره استالین سخن بسیار گفته شده، اما حقایق کمتر بر زبان و قلم جاری شده است. بویژه در باره دوران بسیار دشوار رهبری او در حزب کمونیست اتحاد شوروی و سالهای جنگ دوم جهانی که اگر نبود اراده و تسلط او بر رهبری ارتش در جنگ، فاشیسم هیتلری بر اتحاد شوروی مسلط شده و تسلط بر اتحاد شوروی به معنای سلطه خونین فاشیسم به کل جهان.
استالین در سالهای پایانی عمر خود با آگاهی از آن کارزاری که پس از مرگ علیه او آغاز خواهد شد گفت:
«من میدانم پس از مرگم خروارها لجن بر مزار من خواهند پاشید. اما توفان تاریخ همه آنها را کنار خواهد زد .»
لنین پس از پیروزی انقلاب اکتبر با پیش بینی سالهای دشوار پیش روی گفته بود:
«ما به کسی نیاز داریم که نمایندگان همه خلق‌ها بتوانند با او تماس بگیرند. کجا چنین آدمی پیدا می‌کنید؟ غیر از استالین کس دیگری نیست. باید شخص مقتدری چون استالین در راس آن باشد .»
(از خاطرات زندگی "کلارا زتکین")
ما سه عکس از سه دوران استالین را اخیرا یافته ایم و منتشر می کنیم. یکی از اینها مربوط به سالهای اول پس از پیروزی انقلاب اکتبر است. دیگری مربوط به دوران رهبری اتحاد شوروی پیش از جنگ دوم جهانی که استالین بی وقفه تاریخ اروپا و بویژه آلمان را مطالعه می کرد و سومی عکسی است به تاریخی آگوست ۱۹۴۱، یعنی زمانی که ارتش آلمان نازی به 60 کیلومتری مسکو رسیده‌ بود. استالین که حالا لباس مارشالی را می پوشید بعد از یک بی‌خوابی طولانی، خستگی از کار و شنیدن خبر وحشتناک سقوط استحکامات غرب کشور، به فکر فرو رفته و آماده تصمیمی بزرگ می شود. ساعاتی پس از این عکس استالین در سخنرانی تاریخی خود خطاب به اعضای حزب و مردم روسیه گفت:
«رفقا! میراثی که رفیق لنین برای ما به ارمغان گذاشت را از دست‌ رفته می‌بینم. تنها با ایثار می توانیم از آن دفاع کنیم.»
پس از این سخنرانی که به "نطق ایثار" معروف است، بیش از یکصد هزار بریگاد داوطلب به جبهه ها رفته و استحکامات مسکو را احیاء کردند و از سقوط مسکو جلوگیری شد. پس از آن ارتش سرخ قدم به قدم ماشین جهنمی فاشیسم آلمانی به عقب نشینی از اطراف مسکو وادار کردند. 51 ماه بعد ارتش سرخ به پایتخت آلمان "برلین" رسید و پرچم پیروزی را برفراز "رایشتاک" هیتلری برافراشتند. عکس تاریخی این لحظات را امسال فیسبوک در همراهی با سیاست های روسیه و چین ستیزی ترامپ حذف کرد که با اعتراض گسترده کاربران روبرو شد.
طی جنگ کبیر میهنی دو فرزند استالین به نامهای "واسیلی" و "یاکوف" به جبهه مقدم جنگ اعزام شدند که فرزند ارشد او "واسیلی" کشته شد .

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 738 -  25 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت