راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 

قلب تاریخ

با استفاده از

شبکه های اجتماعی

فروزنده فرزاد

  

وارونه نمایی واقعیت های تاریخی مربوط به جنگ دوم جهانی بویژه در سالهای اخیر بخشی از نگرش سیاستمداران غربی شده و با آن درآمیخته. یکی از این واقعیت های تاریخی مساله ی پیروزی اتحاد شوری بر آلمان نازی است. واقعیتی چنان آشکار که در سالهای پس از جنگ دوم کمتر کسی در آن تردید داشت. امروز اما قلب واقعیت چنان است که کاخ سفید در سالگرد شکست فاشیسم هیتلری در تویتی مینویسد: «در ۸ ماه می ۱۹۴۵ آمریکا و بریتانیای کبیر بر نازیها پیروز شدند! روح آمریکا همیشه پیروز است. در آخر، این آنچیزیست که روی میدهد!»

به آمارهای جنگ دوم از دانشنامه ی بریتانیکا نگاهی بیندازیم. شمار تلفات نظامی ایالات متحده در جنگ دوم ۲۹۲ هزار تن بود. این رقم در مورد بریتانیا ۲۶۴ هزار و در مورد اتحاد شوری ۱۱ میلیون تن بود. و اما شمار تلفات غیرنظامی آمریکا ۶ هزار تن، بریتانیا ۹۲ هزار تن و در مقایسه با آن در اتحاد شوروی ۷ میلیون تن بود. به عبارت دیگر کشته شدگان نظامی و غیرنظامی آمریکا و بریتانیا روی هم ۳.۶ درصد تلفات انسانی بود که اتحاد شوروی متحمل شد.

از سوی دیگر آلمان نازی بیش از ۸۰ درصد نیروهای خود را در جبهه ی شرقی و در نبرد با اتحاد شوروی از دست داد و بقیه را در جبهه ی غربی آنهم پس از آنکه آمریکا و دیگر متفقین بالاخره در ۶ ژوئن ۱۹۴۴ (کمتر از یکسال مانده به پایان جنگ) نیروهایشان را در نرماندی فرانسه پیاده کردند.

این وارونمایی با پاسخ های تویتری بسیاری از آگاهان روبرو شد. با وجود این، واقعیت آنست که در دو سه دهه ی اخیر نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان نسلی پرورش یافته که محصول شبکه های اجتماعی و دنیای دیجیتال است. نسلی که اطلاعات خود را تا حد زیادی و گاه تنها از چنین شبکه ها و کانالهای دریافت میکند. این خود یکی از دلایل وارونه نمایی حقایق تاریخی از سوی سیاستمداران غربی است، چون نیک می دانند با نسلی روبرو هستند که مرجعی جز شبکه های اجتماعی ندارد. عکس مشهوری از فتح برلین وجود دارد که در آن سربازی از ارتش سرخ پرچم اتحاد شوروی را  به کمک همرزمش بر فراز ویرانه های رایشتاک  (پارلمان آلمان) به اهتزاز در میاورد. این عکس نمادی است از پیروزی ارتش سرخ بر ورماخت (ارتش) آلمان نازی. در روزهای گذشته و در سالگرد تسلیم آلمان نازی و پایان جنگ دوم جهانی، بسیاری کسان در فیسبوک این عکس را به اشتراک گذاشتند. ولی فیسبوک به بهانه ی اینکه این تصویر با قوانین شرکتش «منافات» دارد و «ناقض» آنست، عکسها را پاک کرده و بار دیگر نشان داد که همراستا با سیاستهای کاخ سفید عمل میکند. کنترل جریان اطلاعات درست برخلاف ادعای «احترام به آزادی بیان» و «جریان آزاد اطلاعات»، با توجه به اینکه فیسبوک یکی از شبکه های اجتماعی با شمار بسیار بازدید کننده است، اهمیت کانالهایی از این دست را بعنوان ابزارهایی در شکل دهی ذهنیت مردم -  با جعل و وارونه نمایی واقعیت های تاریخی - نشان میدهد.

هر چند کاخ سفید در تویت خود حتی نامی از پیروز اصلی نبردهای جنگ دوم جهانی نبرد، اما همین تلاش برای مصادره به نام خود آشکارا بر عظمت پیروزی تاریخی مردم اتحاد شوروی در شکست فاشیسم دلالت دارد. فاشیسمی که امروز در قالب ایالات متحده رخ نموده است.

 


 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 738 -  25 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت