راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

  با 28 میلیون قربانی
اتحاد شوروی دراین جنگ پیروز شد

هفتاد و پنجمین سال
پیروزی بر فاشیسم هیتلری

تدوین ایرج گلفام


هنوز پژواکِ تحکمِ مارشال ژوکفُ بگوش میرسد که خطاب به ژنرال فیلدمارشال "کِی تِل" میگوید:
"آنجا نه، بلند شوید بیائید اینجا در مقابل من تسلیمِ بلا شرط را امضاء کنید"
75 سال پیش توپها، تانکها، تفنگها و مسلسل ها از شلیک باز ایستادند. بمبارانها متوقف شد. تسلیم بلاشرط و کاپیتولاسیون مطلق آلمانِ هیتلری به امضاء رسید.
فاشیسم نژادپرستِ آلمان هیتلری این میوۀ سرمایه داریِ آغشته به برتری نژادی به پایان خود رسید.
باورش آسان نبود. قریبِ پنجاه میلیون انسان، زن و مرد و کودک و پیر و جوان جانشان را از دست داده بودند.
بیش از نیمی از جانباختگان، یعنی تقریبا 28 میلیون نفر فقط از مردم اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مقابل فاشیسم هیتلری و ماشینِ غول پیکرِ مجهز و جنگیش، سلحشورانه مقاومت کرده و با نثار جان خود جنگ تحمیلی به کشورشان را با سرفرازی به پیروزی رساندند.
سایۀ مرگ و بندگی از سر بشریت و جهان رخت بر بست و امید به زندگی جای آنرا گرفت.
به سختی بتوان حاکم شدنِ فاشیسم و نژادپرستی آلمان هیتلری بر جهان را متصور شد. امروز که اسناد و مدراکِ بسیاری در رابطه با جنگ جهانی دوم برملا شده نقش کشورهای صنعتی غرب در پیدایش و تجهیز فاشیسم هیتلری کتمان ناپذیر شده است.
فقط شرکت جنرال موتورز صد میلیون دلار به آلمانِ هیتلری هدیه کرده بود. رهبران کشورهای فرانسه، انگلستان و لهستان در سال 1938 میلادی وقیحانه تصرفِ و تقسیم کشور چکسلواکی توسط آلمان را با هیتلر به امضاء رسانده بودند.
هیتلر یک به یک قراردادهای دو جانبه صلح با دیگر کشورهای اروپایی را یک طرفه لغو و به آنها هجوم آورد و هیچ کشوری تاب مقاومت در مقابل ماشین عظیم جنگی فاشیسم هیتلری را نداشت.
90% نیروهای نظامی آلمان هیتلری در قسمت شرقِ و در جنگ با اتحاد شوروی بودند.
در غرب آلمان، فرانسه طی چند هفته سقوط کرد. هنوز نیروهای آلمان هیتلری از شرق هلند وارد نشده بودند که در غرب این کشور نظامیان هلندی پرچم سفید به اهتزاز در آورده و بسیاری به خدمت نیروهای آلمانی در آمدند. فقط چند گروه کوچک کمونیست به مقابله با ارتشِ هیتلری برخاستند که بزودی نابود شدند.
ایالات متحده و انگلستان مزورانه از گشایشِ "جبهۀ دوم" در شرق علیه آلمان خود داری کرده و تنها در 6 ماه ژوئن 1944 یعنی بعد از محتوم شدن شکست آلمانِ هیتلری این جبهه را گشودند.
در کتابی با نامِ "گفته های هیتلر" به صراحت به نظرات و تصمیماتِ جنون آمیز و نژادپرستانۀ هیتلر اشاره میشود که چگونه کشورها و مردمانشان را به گروههای پَست و پِستر و پِسترین تقسیم و "هجوم و نابودی آنها را ضرورت بقاء طبیعی" ارائه کرده و "دموکراسی" را "زهر و سفلیس" مینامید.
اگر نبود ارتش قهرمانِ اتحاد شوروی؛ اگر نبود سلحشوری های خلق های اتحاد شوروی،
اگر نبود 872 روز استقامت تاریخی مردم محاصره شدۀ لنینگراد، اگر نبود نبردِ اراده بی نظیرِ "استالینگراد" برای مقاومت در برابر محاصره که بطور متوسط روزی 12000 نفر در آن کشته می شدند (قریبِ 2 میلیون نفر در این نبرد کشته شدند) کمر فاشیسم شکسته نمی شد!
اگر نبود سازماندهی هزاران گروه های پارتیزانی با قهرمانان و حماسه سازانی همچون دختر 18 سالۀ پارتیزانِ قهرمان "زویا کاسمدیانسکایا"، اگر نبود سیستم فوق العاده منسجم و پیچیدۀ اطلاعات و عملیات خارج از کشوری اتحاد شوروی که برای نمونه توانست طرح ترور رهبران سه قدرت در کنفرانس تهران را خنثی کند و بالاخره اگر نبود رهبری اراده استوار و خلل ناپذیر استالین برای دفاع از میهن و نابودی فاشیسم هیتلریچه بسا مردم امروز جهان به دو دستۀ نژاد برتر و پست تر، به برده دار و برده تقسیم شده بود و مقوله هایی مانند حقوق بشر و آزادی و دموکراسی آرزویی بیش نبود.
زمانیکه جمعیت ایران تقریبا 17- 16 میلیون نفر بود اتحاد شوروی (گذشته از زخمی ها و معلولین)، تقریبا 28 میلیون از فرزندان خود را فدای آزادی خود و جهان از یوغ فاشیسم و نژادپرستی کرد. بودند ایرانیانی که در صفوف ارتش سرخ علیه غول فاشیسم جنگیدند و هنوز نام آنها اعلام نشده است.
هر ساله در روز 9م ماه مه در روسیه و اکثر کشورهای شوروی سابق مراسم با شکوهی به مناسبت پیروز بر فاشیسم و نژادپرستی برگزار می شود. قرار بود امسال این مراسم، با شکوه و عظمت خاصی در روسیه و با دعوت از رهبران جهان برگزار شود که بدلیلِ اپیدمی و پاندمی کرونا، ولادیمیر پوتین به حضور و دادن پیام به مناسبت روز پیروزی بر فاشیسم و نژادپرستی و سان دیدنِ سمبولیک از نظامیان قناعت و برگزاری با شکوه این مراسم را به زمان مناسب تری موکول کرد .
در میانِ کشورهای سابق اتحاد شوروی تنها کشور بِلاروس (روسیۀ سفید) با تکیه بر سیستم نظام پزشکی باقی مانده از اتحادشوروی سابق بدون واهمه و ملاحظه ای 75مین سالروز پیروزی بر فاشیسم و نژادپرستی هیتلری را مانند هر سال و با شکوه برگزار کند.
نقش تعیین کندۀ ارتش سرخ در خونین ترین جنگ تاریخ بشریت علیرغم دروغ هایی که بنگاههای رسانه ای غرب اذعان دارند، از تاریخ زدوده نخواهد شد. چرا که: به تاریخ میتوان دروغ گفت اما تاریخ دروغ نمی گوید!
همچنان که نمی توان زیر بمباران تبلیغاتی جهان سرمایه داری علیه استالین فرمانده کل ارتش سرخ در جنگ علیه فاشیسم، شایستگی های بی نظیر او در پیروزی اتحاد شوروی و بشریت بر فاشیسم را پنهان کرد و درباره آن نگفت.

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh


 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 738 -  25 اردیبهشت 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت