راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شورش گرسنگان

 در شیلی

علیرغم قرنطینه کرونائی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

  

اعتراض مردم گرسنه شیلی بار دیگر آغاز شد. در اکوادور و کلمبیا نیز، بحران کووید 19 نیز نابرابری ها را تشدید می کند!

"میگل خوان سباستین پینیه ‌را" رئیس جمهور راستگرای شیلی برای مردم گرسنه و مبتلا به ویروس کووید 19  "صبر و آرامش" را تجویز می کند.

به دنبال سنگر بندی نیروهای پلیس در روز دوشنبه در شهر" البوسكو"، در حومه شهر سانتیاگو، رئیس جمهور میلیاردر شیلی اطمینان داد كه 2.5 میلیون بسته مواد غذایی در نظر گرفته شده برای فقیرترین خانوارها و اقشار متوسط ​​در اواخر این هفته و یا اوایل هفته اینده توزیع خواهد شد . با وجود محدودیت عبور و مرور و قرنطینه  تا کنون  80 درصد از جمعیت پایتخت به کووید 19 مبتلا هستند، مسئله ای که  موجب خشم اجتماعی شده است.

یکی از ساکنین گفت: "قرنطینه شکم گرسنگان را پر نمی کند. ما گرسنه هستیم و به کمک غذایی نیاز داریم." این همان چیزی است که همه مردم در خیابانهای سانتیاگو تکرار می کنند.

از آغاز شیوع کرونا 46 هزار مورد ابتلا و 478 قربانی ثبت شده است. نیمی از سناتورها و 4 وزیر، تست کرونا داده اند که نتیجه آن مثبت بوده است. همه آنها در قرنطینه بسر می برند.

اعتراضات علیه کمبود مواد غذایی و گرسنگی در سه حومه اطراف سانتیاگو گسترش یافته است. پلیس شورش را سرکوب کرده اما شورش از نقطه دیگری ادامه یافته است.

در برج اداره تلفن شیلی "تلیفونیکا" بزرگترین برج در متروپل با حروف درشت و درخشان کلمه "گرسنگی" مانند "یک سیلی به قدرت" دیده میشود .

"سادی ملو" شهردار "البوسک" تأیید کرد: "این ساکنان هستند که بعد از گذشت بیش از یک ماه بدون اینکه بتوانند کار کنند، بدون آنکه اقدامات خاصی از طرف دولت صورت گیرد و کمکی دریافت کنند حالا برای اعتراض به خیابانها آمده اند " .

درحومه شهر"پیرالولن"، 16 تظاهرکننده باتهام "به خطر انداختن سلامت عمومی" توسط نیروهای پلیس دستگیر شده اند.

در فراخوان دولت برای آرامش، "فلیپه گوارا" فرماندار ایالت توضیح داد که تظاهرکنندگان "با رعایت نکردن قرنطینه" چیزی بدست نمی آورند جز دستگیری و رفتن به زندان.

او افزود: "من مطمئن هستم که کرونا از عملکرد این افراد بسیار خوشحال است".

تظاهرات و اعتراضات اجتماعی علیه افزایش قیمت بلیط مترو سانتیاگو از ماه اکتبر گذشته شروع شد و حالا علیرغم محدودیت های کرونائی و اعلام وضعیت اضطراری و تهدیدهای پلیس و ارتش، شعله اعتراضات در تمام شهر های کشور تشدید شده است.

در پایان ماه آوریل، یک آژانس وابسته به سازمان ملل متحد مستقر در شیلی تخمین زد که آمریکای لاتین با سقوط پیش بینی شده 5.3٪ از تولید ناخالص داخلی به دلیل عواقب بیماری همه گیر کرونا بدترین رکود اقتصادی را در تاریخ خود تجربه  می کند. در اکوادور نیز بر اثر نابرابری اجتماعی اعتراضات اجتماعی  گسترش یافته است .

با فراخوان اتحادیه های کارگری، در مقابل مجلس شورای ملی تظاهرات وسیع کارگران علیه قانون "کاهش ساعات کار و کاهش دستمزدها" برگزار شد. در کلمبیا، در محلات کارگری، همه جا پارچه قرمز به نشانه اعتراض به نابرابری و علیه گرسنگی نصب شده و یا مثل پرچم برافراشته شده است.

"خوان کارلوس سالدراریاگا"، شهردار کمون "سوچا"، در حومه "بوگوتا"، که یک کمپین کمک مالی و غذایی را سازماندهی کرده می گوید: "اگر پارچه ای قرمز را بر سر در خانه همسایگان می بینید این نشانه همبستگی مردم با هم و درخواست کمکهای مالی است ".

پارچه های قرمز آویخته شده بر سر در خانه ها و پشت پنجره خانه ها نشانه اعتراض و فریاد گرسنگان است!

 

https://www.humanite.fr/amerique-latine-au-chili-la-revolte-gronde-aussi-dans-les-ventres-689336..

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 740 -  8 خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت