راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

کنگره  حزب کمونیست چین

هنگ کنگ، عضو قطع شده بدن چین است!

ترجمه و تدوین- عسگر داوودی

 

   

سیزدهمین «کنگره ملی خلق چین» از روز جمعه دوم خرداد (۲۲ ماه می) تا چهارشنبه 27 ماه مه (7 خرداد) در پکن برگزار شد. مطابق گزارش تارنگاشت «گلوبال تایمز» که دیدگاه های حزب کمونیست چین را انعکاس می دهد در این کنگره 3 هزار نماینده شرکت داشته و تعداد 5 هزار و چهارصد وهشتاد و هشت پیشنهاد ارائه و بررسی شد. نقطه عطف برگزاری این کنگره تصویب لایحه «حفاظت از امنیت ملی در هنگ‌ کنگ» می باشد. مطابق این قانون رهبری این کشور مجاز است تا از طریق قانونی هر نوع «فتنه، براندازی یا تجزیه ‌طلبی» را در چهارچوب کشور چین مهار و کنترل کند. در یکسال گذشته تقدیم لایحه قانونی کردن استرداد مجرمین هنگ کنگی به پکن، بهانه ی اعتراضات و اغتشاشاتی بویژه در بیم قشر جوان ساکن هنگ کنگ شد که با تخریب گسترده اموال عمومی در این جزیره توام شد. معترضان با توسل به انواع اقدامات خشونت آمیز تحت تأثیر دخالت‌های غربی‌ها خواستار خودمختاری کامل و برکناری رئیس اجرایی هنگ کنگ شدند که منصوب چین است. این ناآرامی ها با خشونت‌هایی مانند آتش افروزی، قتل و غارت اموال عمومی همراه بوده که نگرانی ساکنان جزیره را باعث شد.

بازگشت حاکمیت هنگ‌ کنگ از استعمار بریتانیا به حاکمیت جمهوری خلق چین پس از بیش از ۱۵۰ سال حکمرانی در سال 1997 در چارچوب طرح موسوم به «فرمول دو نظام سیاسی» صورت گرفت. براساس آن طرح، «منطقه ویژه اداری هنگ ‌کنگ» از آزادی‌های سیاسی و استقلال قضایی خاصی برخوردار است. هنگ کنگ عضو بدن قطع شده چین توسط استعمار انگلیس بوده است که تاکنون به طور کامل ترمیم و التیام نیافته است.

با تصویب لایحه «حفاظت از امنیت ملی در هنگ‌ کنگ» مطابق معمول جارو جنجال های مرسوم دولت ترامپ علیه چین دوباره رسانه ای شد. دولت ترامپ یک باردیگر کشور چین را به اعمال تحریم هائی تهدید کرد.

در این رابطه خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که احتمال دارد وزارت خزانه داری آمریکا مقامات و شرکت‌های چینی که در اجرای این قانون دست داشته باشند را تحریم و معاملات مالی با آنها را ممنوع کند، که در این صورت دارایی‌های احتمالی آنها در آمریکا یا بانک های آمریکایی در خارج مسدود خواهد شد. بلومبرگ نوشت که بحث در داخل دولت دونالد ترامپ در خصوص گزینه تحریم احتمالی همچنان ادامه دارد و کاخ سفید هنوز تصمیم نهایی خود را اتخاذ نکرده است. از طرف دیگر، مجلس سنای آمریکا هفته پیش طرحی را تصویب کرد که می تواند برخی شرکت‌های چینی را از حضور در بازار بورس نیویورک [وال استریت] منع کند.

در این رابطه خبرگزاری آناتولی از مسکو نیز گزارش داد «سرگئی لاواروف»، وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری روز سه شنبه‌ (۲۶ مه) پس از جلسه با وزرای امور خارجه کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی»، گفت: آمریکا سعی دارد مسائل و مشکلات موجود در هنگ کنگ را عمیق‌تر کند. اظهارات آمریکا درباره چین برای ما عجیب نیست. اما این مورد خاص دیگر تاکنون سابقه نداشته است. من فکر نمی‌کنم که تلاش‌های آمریکا در رابطه با هنگ کنگ و موضع تصویب (لایحه امنیت ملی در هنگ‌ کنگ) اعتباری بین المللی برای آمریکا کسب کند. گزافه گوئی های آمریکا در باره هنگ کنگ بی ربط و مسائل هنگ کنگ، به امور داخلی چین مربوط می‌شود. اصلاحات در قانون هنگ ‌کنگ، مسأله داخلی چین است و مداخله‌های تحریک‌آمیز آمریکا در امور داخلی چین بی مورد و امری نکوهیده است.

در همین رابطه جمعه دوم خرداد ماه (22 ماه مه) خبرگزاری آلمان نیز اعلام کرد که «لی کگیانگ» نخست‌وزیر چین در سخنرانی خود در کنگره سالانه این کشور تأکید کرد که حاکمیت سیاسی در چین برای بالا بردن امنیت ملی و ثبات در ۲ منطقه تحت کنترل خودمختار «هنگ‌کنگ» و «ماکائو» طرح قانونی جدیدی را تهیه کرده و برای تصویب به کنگره ارائه می کند

کری لم، رئیس اجرایی هنگ کنگ، نیز روز سه شنبه (۲۶ مه) ضمن دفاع از لایحه امنیتی جدید، نگرانی‌ها درباره پیامدهای‌ این اقدام برای آزادی‌های فردی و سیاسی مردم هنگ کنگ را بیمورد ارزیابی کرد.

تارنگاشت گلوبال تایمز ارگان حزب کمونیست چین روز چهارشنبه 26 ماه مه [بیست هفتم ماه مارچ] نوشت:

چین کاملا با اظهارات وزیر امورخارجه روسیه «سرگی لاواروف» در این باره که مسئله هنگ کنگ یک موضوع  داخلی چین است موافق است.

گلوبال تایمز همچنین نوشت: سخنگوی وزارت امورخارجه چین «چائو لیان» روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد: «سخنان وزیر خارجه روسیه نشان دهنده بالاترین و کامل ترین حد رابطه دوستی بین دو کشور است. رهبران دو کشور تحت لوای استراتژی مشترکی بنا دارند تا هماهنگ دو کشور چین و روسیه را به یک دوران تاریخی جدیدی ارتقاء دهند .دو کشور بویژه در مسائل کلیدی دارای علایق کاملا مشترک هستند.

گلوبال نیوز در ادامه مطلب خود اضافه کرده است: سخنگوی وزارت امورخارجه چین در این نشست خبری همچنین تاکید کرد: قانونگذاری در امور امنیتی هنگ کنگ یک امر داخلی مربوط به جمهوری چین است و هیج کشوری حق دخالت در این رابطه را ندارد. او گفت: «رهبری چین  مصمم است تا حق حاکمیت، امنیت ملی و ارتقاء قانونگزاری اصلاحی در کشور را به اجرا بگذارد و دخالت قدرت های خارجی را در این رابطه خنثی کند.اگر بعضی ها کوشش کنند تا علایق ملی چین را خدشه دار کنند، اراده ملی چین مصمم خواهد بود تا در مقابله با چنین اقداماتی قاطعانه عمل کند.»

جزیره ثروتمند هنگ کنگ ۷ میلیون و ۲۳۰ هزار نفر جمعیت دارد و یکی از مهم‌ترین بازارهای مالی و تجاری آسیا به ‌شمار می‌رود.

در فیلم زیر بخش افتتاح کنگره را می بینید:

https://www.mehrnews.com/news/4560681/%D8%A7%D9%81%D8%AA%D8%AA%D8%A7%D8%AD%DB%8C%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%B2%D8%AF%D9%87%D9%85%DB%8C%D9%86-%DA%A9%D9%86%DA%AF%D8%B1%D9%87-%D9%85%D9%84%DB%8C-%D8%AE%D9%84%D9%82-%DA%86%DB%8C%D9%86

 

متن انگلیسی گزارش بیانات لاوارف:

https://www.globaltimes.cn/content/1189672.shtml

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 740 -  8 خرداد 1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت