راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

بایدن و انتظار

مردم برای اجرای

وعده های انتخاباتی

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 


شاید برنامه رئیس جمهور آینده امریکا "جو بایدن" مترقی باشد اما نه به اندازه برنامه رادیکال "سندرز."

جو بایدن، "میانه رو"  

بایدن با شعار مبارزه با نا برابری های گسترده جامعه و مقابله با ویروس کرونا به پیروزی رسید و این امید را زنده کرد که ایالات متحده به توافقنامه های گذشته از جمله توافقنامه  پاریس و سازمان بهداشت بازگردد تحریم ورود مسلمانان به امریکا را لغو شود، و اتباع عراق، ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن بار دیگر بلامانع وارد امریکا شوند.

10میلیون مبتلا به کرونا و طبق امار رسمی بیش از  240 هزار قربانی کرونا در امریکا همان بحرانی بود که بایدن روی آن انگشت گذاشت و آن را پایه کارزار تبلیغات انتخاباتی خود قرار داد. و بلافاصله پس از آشکار شدن شکست ترامپ یک "نقشه راه" با انتخاب شماری از دانشمندان و متخصصان و پزشکان تشکیل داد تا طرح مبارزه با کوید 19 را تدوین کنند. حتی همین اقدامات جو بایدن نیز بی عدالتی ذاتی سیستم بهداشتی گران قیمت و شکست خورده دولت  دونالد ترامپ را برای جامعه امریکا افشا خواهد کرد .

او مدعی است که برنامه سیستم بهداشتی او از برنامه اوباما فراتر می رود، اما توانائی ندارد تا  پیشنهاد برنی سندرز را برای گسترش برنامه بیمه های اجتماعی که در سال 1965 برای افراد بالای 65 سال ایجاد شد را  به اجراء بگذارد.

در واقع وعده های انتخاباتی جو بایدن محدود به همان وعده های انتخاباتی باراک اوباما در سال 2008 بود - گزینه عمومی که یک بار توسط جمهوری خواهان و شرکت های خصوصی بیمه تخریب شد - وهرگز اعمال نشد: برنامه ای که در صورت اجرا به همه امریکایی ها اجازه میداد که  از بیمه بهداشتی اجتماعی برخوردار باشند .

مسئله نابرابری های اجتماعی در کشوری که چهل سال است با آن در چالش است، آزار دهنده است. جو بایدن وعده داده که قصد دارد با افزایش دستمزد به آن پاسخ دهد. این طرح توسط حزب دموکرات  تائید شد و سرانجام  پیشنهاد برنی سندرز در مورد موضوع حداقل دستمزد 15 دلار نیز تائید شد و مجلس نمایندگان آن را در ژوئیه 2019 تصویب کرد، اما سنا جمهوریخواه مانع آن شد.

او گفته است که مالیات شرکت ها از 21٪ به 28٪ افزایش می یابد. یعنی کمتر از 35٪ قبل از اصلاحات ترامپ.

در خلال فعالیت انتخاباتی، وی همچنین متعهد شد که تحصیلات در دانشگاههای دولتی برای خانواده هایی که سالانه کمتر از 125 هزار دلار درآمد دارند رایگان کند. او سرمایه گذاری گسترده در زیست محیطی را پیشنهاد  کرد.

(او این وعده ها و تعهدها را داده و بر مبنای آن از مردم رای گرفته  است. حال باید دید پس از ورود به کاخ سفید چه خواهد کرد!)

https://www.humanite.fr/un-programme-progressiste-mais-moins-radical-que-celui-de-sanders-695954

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 762 - 22 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت