راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

انتخابات

برای شهرداری ها

فرصتی برای

مخالفان دولت برزیل

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

 

"بولسونارو" رئیس جمهور راستگرای برزیل که با حمایت مالی بانکها بر سر کار  است، پس از دو سال در اداره کشور وا مانده است. از 15 الی  29 نوامبر، انتخابات شهرداری اولین آزمون برای رئیس جمهور راست افراطی است. به همین مناسبت با "گلیسی هافمن"، رهبرحزب کارگران برزیل مصاحبه کرده ایم.

اومانیته: کارنامه  بولسونارو پس از دو سال ریاست جمهوری چیست؟

گلیسی هافمن: این یک فاجعه است. تمام پیشرفت های صورت گرفته در دوره دموکراسی، بویژه تحت رهبری دولت های لولا، دیلما روسف و حزب کارگر در حال از بین رفتن است. اقتصاد برزیل زمین خورده است. بیکاری به 14 درصد رسیده است، درآمد کشور همچنان رو به کاهش است. برزیل غرق فقر است و جامعه با نابودی روبروست. این دولت برنامه ای برای توسعه اقتصادی ندارد. تنها افق آن ریاضت اقتصادی و کاهش هزینه های عمومی است. هیچ سرمایه گذاری وجود ندارد، برزیل در بن بست است، بخش صنعتی در یک بحران جدی فرو رفته است.

از نظر اجتماعی، برنامه های اصلی "لولا "، دستیابی به بهداشت و آموزش، که 28 میلیون برزیلی را از فقر نجات داد، از بین رفته و یا در آستانه نابودی است. مردم بدون امید به اشتغال و بدون درآمد و محروم از حمایت اجتماعی اند. دولت رفاهی که ما در برزیل شروع به ساخت آن کرده بودیم کاملاً نابود شده است. از نظر سیاسی، ما با دولتی روبرو هستیم که درحال تشدید استبداد است و به هر نوع مشارکت مردمی پشت کرده است و هیچ احترامی برای نهادهای اجتماعی قائل نیست. در نتیجه عقب ماندگی های جدی دموکراتیک مشهود است . برزیل دوران بسیار تاریکی را پشت سر می گذارد.

اومانیته: برزیل یکی از کشورهایی است که بیشترین آسیب را در اثر کووید 19 تجربه کرده است. کشور چگونه این بحران  را پشت سر می گذارد؟

گلیسی هافمن: با دشواری های وحشتناک. ما با تقریباً 160 هزار قربانی کرونا، یکی از داغدیده ترین کشورهای جهان هستیم. بیش از 5.5 میلیون نفر به بیماری همه گیرکوید 19 مبتلا شده اند. رئیس جمهور مبارزه با این ویروس را مسخره میکند و استفاده از ماسک و فاصله گیری را ضروری نمیداند و رعایت نمیکند. او خودش دراین موارد رفتاری غیرمسئولانه دارد.

بدون او ما به این مرحله نمی رسیدیم و این بحران به این سطح از شدت نمی رسید. طبیعی است که افرادی مبتلا می شدند و ما از مرگ انها ابراز تاسف می کردیم، اما این ویروس نمی تواند آسیبی چنین جدی بر ما وارد کند و مردم ما چنین هزینه ای را پرداخت کنند. نقش کم کاری و بی تفاوتی دولت بولسونارو در این تلفات سنگین است. از زمان شیوع  بیماری همه گی، وی بیشترین تحقیر را نسبت به شهرداری ها، ایالت ها، فرمانداران که تنها با تنظیم ساختارهای بهداشتی اضطراری با ویروس کوید 19 روبرو هستند نشان میدهد .

اومانیته: رئیس جمهور برزیل با رسوائی هایی مالی و غیره ... محاصره شده و تهدید به استیضاح شده است، اما به نظر نمی رسد که این بر روش سیاسی که او بر جامعه تحمیل می کند، تأثیر بگذارد. چگونه این را توضیح می دهید؟

گلیسی هافمن: او از حمایت طرفداران پروژه نئولیبرال برای ـ تخریب دولت گذشته ـ برخوردار است. نمایندگان امور مالی، بانک ها، بازارهای سهام از بولسونارو محافظت میکنند. آنها کاملاً به اعمال مخرب او، کارهای دولت او، اعضای خانواده اش واقف هستند و واقعیت را می دانند اما آنها مانع هرگونه اقدام رسانه ای، سیاسی و حتی حقوقی که موجب پاسخگویی بولسونارو به مردم شود جلوگیری می کنند.

اومانیته: گروه های راست افراطی در حال فعالیت گسترده در شبکه های اجتماعی هستند. بولسونارو و طرفدارانش چه استفاده هایی از اخبار جعلی می کنند؟

گلیسی هافمن: آنها از زمان مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری 2018،  حملات ناپسند خود به نامزد حزب کارگران برزیل، "فرناندو حداد "، را هرگز متوقف نکردند. اخبار جعلی به ابزار اصلی مداخله سیاسی بولسونارو، خانواده و طرفدارانش تبدیل شده است. آنها دائما اخباری را پخش می کنند که واقعیت را پیچانده و جو خصومت را تشدید میکند. حملات عمدتا متوجه چهره و محبوبیت" لولا" است. آنها منابع قابل توجهی برای طنین انداز شدن در این برنامه تهمت ها دارند. شبکه های اجتماعی مملو از پول است. آنها می توانند روی تعداد افراد متعصبی حساب کنند که از زمان کودتای علیه "دیلما روسف"، با دروغگویی  عقاید آنها را تبلیغ می کردند.

اومانیته: انتخابات شهرداری چگونه شکل می گیرد؟

گلیسی هافمن: این کمپین انتخابات شهرداری ها به مردم برزیل فضایی برای بحث و گفتگو درباره سوابق شهرداران و مقامات محلی و همچنین سیاست های انجام شده در سطح ملی نشان  می دهد. اما بولسونارو و افرادش ماشین دولت فدرال را در دست دارند. آنها تمام تلاش خود را می کنند تا راه را برای پیروزی نیروهای چپ در انتخابات مسدود کنند . از طرف دیگر مقررات اصلاح قوانین نمایندگی حزب مانع از این می شود که در همه جا با این انتخابات متحدا برخورد کنیم. همچنین  سیستم تبلیغاتی بولسونارو پیام رسانی فوری گسترده انها مانع جدی برای نیروهای دمکراتیک در انتخابات شهرداری ها محسوب میشود .

اومانیته: پیروزی جنبش سوسیالیسم در بولیوی، یک سال پس از کودتا را چگونه تحلیل می کنید؟

گلیسی هافمن: این خبر خوبی برای ماست! مردم بولیوی به تازگی نشان داده اند که علی رغم حمایت  رسانه های مسلط دولت کودتا و قدرت مالی انها، علیرغم ابزارسازی نهادهای دولتی و سیاسی، می توان راست نئولیبرال و راست افراطی را در صندوق های رای شکست داد. هنگامی که مردم بخشی از یک دولت در خدمت عدالت اجتماعی هستند، آنها به یک موتور مبارزه تبدیل می شوند و مقاومت مردمی می تواند پیروز باشد!

https://www.humanite.fr/bresil-bolsonaro-ne-tient-que-par-le-soutien-de-la-finance-et-des-banques-695808..

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 762 - 22 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت