راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نشانه های تدارک

کودتای فرماندهان

جبهه پایداری

 

 

هفته گذشته سردار اسماعیل کوثری، رئیس سابق قرارگاه ثارالله تهران، در یک مصاحبه از ریاست جمهوری نظامیان دفاع کرد و گفت: "نباید با استفاده از واژه "نظامی" مردم را ترساند. آن سیاسیونی که ۴۰ سال مسؤلیت به عهده گرفتند چکار کردند؟ همین الان هم در کارهای عمرانی و معیشتی سپاهی‌ها جلودار هستند. منتقدان رئیس‌جمهور نظامی، از این ترس دارند که نظامی‌ها با فداکاری‌هایشان بین مردم محبوبتر شوند، اینها از این می‌ترسند که نظامی‌ها مسؤلیت بگیرند و کار را دنبال کنند و مقابل دشمن محکم تر بایستند."

سردار کوثری عضو رهبری "جبهه پایداری" است که آیت الله مصباح یزدی هدایت آن را برعهده دارد. کوثری در انتخابات مجلس هشتم و نهم در فهرست این جبهه و با در آوردن لباس نظامی وارد مجلس شد و معاون مهمترین کمیسیون آن یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود. پس از رای نیاوردن در انتخابات مجلس دهم دوباره لباس نظامی پوشید و به ریاست قرارگاه ثارالله تهران منصوب شد. قرارگاهی که در سال 1374 برای به اصطلاح تامین امنیت پایتخت تشکیل شد و وظیفه سرکوب شورش‌های مردمی را برعهده  گرفت. در جریان کودتای سال 88 نیز برای دو ماه این وظیفه برعهده این قرارگاه قرار گرفت. 

بنابراین نه فقط وظیفه تامین امنیت پایتخت برعهده قرارگاه ثارالله است بلکه در هر کودتایی هم که در آینده از درون سپاه یا توسط جبهه پایداری شکل بگیرد، قرارگاه ثارالله نقش اصلی را خواهد داشت.  یکی از واحدهای زیر مجموعه قرارگاه ثارالله، سپاه محمد رسول الله تهران بزرگ است که تا چند روز پیش سردار محمدرضا یزدی فرمانده آن بود. بدنبال مصاحبه سردار کوثری که در بالا به آن اشاره شد، سردار یزدی هم در یک گفتگو به بحث انتخابات وارد شد و گفت:

"می خواهیم با هر گونه نا امنی مقابله کنیم و شرایط را به گونه‌‌ای مهیا کنیم که انتخابات به بهترین نحو برگزار شود... مخالفان تلاش می کنند از نارضایتی مردم استفاده کنند و با استفاده از اراذل و اوباش و برخی عوامل داخلی خود امنیت کشور را برهم بزنند، که ما با هرگونه ناامنی مقابله می کنیم. البته منافقین، معاندین و دشمنان سعی می‌کنند با توجه به مشکلات اقتصادی، مردم را نسبت به آینده ناامید و آنها را از شرکت در انتخابات دل‌زده کنند و کاری کنند که اگر قرار باشد عده‌ای از مردم با مشارکت‌های اجتماعی و با حضور در عرصه‌های اجتماعی بخواهند گامی برای کشورشان بردارند، این اتفاق نیفتد."

هنوز 48 ساعت از این مصاحبه و وعده امنیت پادگانی نگذشته بود که سردار یزدی برکنار و سردار حسن حسن زاده جانشین وی شد. از آنجایی که همه این رفتن‌ها و آمدن‌ها و عزل و نصب‌ها در پشت سر مردم و بدون اطلاع آنها در بیت رهبری برنامه ریزی می شود هیچکس نمی داند دلایل واقعی آنها چیست ولی این نکته اشکار است که جبهه پایداری که اخیرا با گرفتن مجوز از وزارت کشور به صورت یک حزب رسمی مذهبی – نظامی درآمده و شماری از بلندپایه ترین فرماندهان سپاه آشکار و پنهان در آن عضویت دارند فقط به کسب قدرت از راه فرمایشی کردن انتخابات فکر نمی کند. آنها کودتای نظامی را هم در برنامه خود گنجانده‌اند. واگرنه این همه سپاهی را در رهبری حزب پایداری وارد نمی کردند. آیت الله مصباح یزدی هم به صراحت حکم شرعی کودتا را با این فتوای خود صادر کرده که "در حکومت اسلامی رای مردم هیچ اعتبار شرعی و قانونی ندارد نه در اصل انتخاب نوع نظام سیاسی کشورشان و نه در اعتبار قانون اساسی و نه در انتخاب ریاست جمهوری و انتخاب خبرگان و رهبری" (سخنرانی 20 آذر 1384)

بنابراین می توان احتمال داد که برکناری سردار یزدی ناشی از احساس خطر از کودتای حزب پایداری در شرایط نابسامان و انفجاری است که کشور بسرعت بسوی آن حرکت می کند.  اگر چنین باشد در آنصورت باید منتظر تغییر و تحولاتی در میان فرماندهان رده بالا یا میانی سپاه بود که شمار مریدان مصباح یزدی و اعضای حزب مذهبی – نظامی پایداری در آنها بسیار زیاد است. نواری که اخیرا از جلسه فرماندهان سپاه در سال 1363منتشر شد نشان داد که بسیاری از فرماندهان بعدی و کنونی سپاه از اعضای این حزب هستند که از همان سالهای میانی جنگ حذف مخالفان خود را تدارک می دیده‌اند. اینان در دست زدن به کودتا اگر امکان آن را پیدا کنند تردید نخواهند کرد. 

 

 

 تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 764 - 5 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت