راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

ترکیه و رویای
امپراطوری ترک زبانان مسلمان

بنیاد استراتژیک
ولادیمیر پروخواتیلف
ترجمه - کیوان خسروی

 



اردوغان پس از درهم کوبیدن «یک کودتای نظامی» در سال 2016، سرتیپ بازنشسته «عدنان تانری وردی» را بعنوان مشاور ارشد نظامی خود برگزید که پیشنهاد تبدیل استانبول به پایتحت کنفدراسیون 61 دولت مسلمان را داده بود. مرکز پژوهشی واشنگتن بنام «موسسه پژوهش رسانه ای خاورمیانه» گزارشی را منتشر کرد که در آن گفته می شود که «مشاور ارشد پیشین اردوغان ژنرال بازنشسته "عدنان تانری وردی" (بنیانگذار شرکت خصوصی نظامی سادات که در لیبی فعالیت می کند)طرفدار ایجاد یک ابرقدرت اسلامی متحد مبتنی بر شریعت است و 61 کشور باید به عضویت آن در بیایند. استانبول به عنوان پایتخت انتخاب شده است». گزارش «موسسه پژوهش رسانه ای خاورمیانه» بر داده های منابع آزاد، بویژه در نشریات سایتهای رسمی «مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت» مستدل شده است و «تانری وردی» رئیس هیئت مدیره آن است. «مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت» کنگره های سالیانه ای را برای حل مشکلات فنی شکل گیری و مدیریت کنفدراسیون اسلامی جهانی آینده برگزار می کند. در کنگره «مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت» در دسامبر سال 2019 «تانری وردی» خواستار هماهنگی کشورهای اسلامی برای تولید مشترک سلاح و تجهیزات نظامی بود، زیرا که «این کشورها نمی توانند با کشورهایی که آنها از سلاح خود استفاده می کنند، مقابله کنند».«مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت» همچنین پیش نویس قانون اساسی شصت و نه صفحه ای را برای کنفدراسیون برنامه ریزی شده شصت و یک کشور اسلامی منتشر کرد. در قانون اساسی آمده است که «حاکمیت متعلق به شرع است»، که استانبول باید پایتخت کنفدراسیون بشود و زبان عربی در همه مدارس آموزش داده خواهد شد و این اتحادیه جدید«آسریکا»(آسیا و آفریقا) نامیده خواهد شد. طبق گفته «تانری وردی» مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت: کاملا توسط دولت ترکیه تامین مالی می شود. «تانری وردی» همچنین رئیس شورای مدیران شرکتهای دفاعی ترکیه «سادات» است. در یکی از اظهارات اخیر وی آمده است که:«سعادت مردمان ترک و مسلمان و برقراری صلح و عدالت در همه جهان بستگی به ظهور یک کشور اسلامی در صحنه سیاسی جهان بعنوان یک ابرقدرت دارد». در گزارش«موسسه پژوهش رسانه ای خاورمیانه» گفته می شود که «بخش بزرگ سیاست خارجی رئیس جمهور اردوغان می تواند بعنوان عملی شدن تفکر و رویای «تانری وردی» تلقی شود. این امر می تواند استقرار نیروهای ترکیه در لیبی را که از اوایل ژانویه سال 2020 آغاز شد، روشن کند. طبق نشریات وب سایت «سادات» شرکت «تانری وردی« نقشی کلیدی در « مشاوره، آموزش و تهیه و تحویل مهمات جنگی برای نیروهای مسلح دولت توافق ملی لیبی ایفا می کند ». «سادات» به مشتریان خود خدمات زیر را ارائه می دهد:« سابوتاژ، قتل، کمین، حمله، آدم ربایی، تروریسم، عملیات پارتیزانی، تخریب، اعتراضات خیابانی و عملیات سرّی». شرکت خصوصی نظامی «سادات» که آنرا «ارتش مخفی اردوغان» می‌نامند، خود را «آلترناتیو اسلامی» مانند شرکت آمریکایی «بلاک واتر» می داند. هدف ماموریت «سادات»، ضمن ایجاد مخالفت با ساختار«امپریالیسم غربی»، «کمک کردن به جهان اسلام است تا جای خود را در میان ابرقدرتها بدست بیاورد».
کارشناسان آمریکایی تاثیر«تانری وردی» در تلاش اردوغان برای«ایجاد ائتلاف بین دولت او و دولت تونس،الجزایر و شورای ملی انتقالی لیبی؛ در استقرار پهپادها در شمال قبرس؛ در سه حمله به شمال سوریه؛ در ایجاد پایگاه های نظامی در قطر و سومالی و تحویل مخفیانه سلاج به نیجریه» از نظر دور نمی دارند. با آهنگی سریع تر همانطور که ما نوشته بودیم، همکاری نظامی ترکیه با پاکستان و آذربایجان درحال گسترش است. قدرت نظامی فزاینده مثلث ژئوپلیتیکی ترکیه- پاکستان- آذربایجان، هند را نگران می کند. در پروژه کنفدراسیون اسلامی روابط با کشورهای ترک زبان(آذربایجان،قزاقستان، قیرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان) بویژه برجسته شده اند. برای «ایجاد یک اتحاد قوی با کشورهایی که به زبان ترکی صحبت می کنند» نه تنها همکاری نظامی، بلکه ایجاد یک شورای ترکی پیش بینی می شود. تا زمان بازنشستگی«تانری وردی» در آغاز سال جاری تاثیر وی بر ساختارهای قدرت ترکیه تعیین کننده بود، آنچه او بدون شکسته نفسی کاذب در نطق خود در کنگره بین المللی «مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت» در دسامبر سال گذشته گفت چنین است: «ما پیشنهاد تابع کردن همه آموزشگاه های نظامی را به وزارت دفاع ملی دادیم، و این انجام شد. ما پیشنهاد تابع کردن ستاد کل فرماندهی عالی ژاندرمری را به وزارت امور داخله دادیم. ما گفتیم که ساختار شورای عالی نظامی باید تغییر کند، ما گفتیم که لغوسیستم عالی قضایی نظامی ضروری است و همه اینها عملی شدند. «عدنان تانری وردی» در طول سالهای خدمت خود در نیروهای مسلح ترکیه از دو آکادمی نظامی فارغ التحصل و دوره جنگهای نامتعارف را به پایان رساند و به مدت چهار سال در اداره عملیات ویژه (اؤزل حارپ دایره سی) و در واحد ترکیه ای شبکه خرابکاری «گلادیو» خدمت کرد و در سال 1996 با درجه سرتیپ بازنشسته شد. مخالفان ترکیه اداره عملیات ویژه را با تاریک ترین صفحات تاریخ ترکیه، بویژه با قتل های سیاسی مرتبط می سازند. این واحد وزارت دفاع ترکیه مسئول عملیات ضد پارتیزانی در خاک کشور است. «تانری وردی» چنان به ثبات مواضع خود مطمئن است که در ژانویه سال 2020 ضمن سخنرانی خود در کنگره نوبتی «مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت»، آمدن قریب الوقوع ناجی موعود «مهدی» را اعلام کرد و خواستار«آماده سازی اوضاع و شرایط» برای دیدار و پیشواز «مهدی» شد. بسیاری از مردم ترکیه در این بیانیه فراخوان کودتا را مشاهده کردند. رسوایی در گرفت و «تانری وردی» از سمت مشاور رئیس جمهور مجبور به استعفا شد. رئیس جمهور اردوغان هیچ گاه در مورد کناره گیری استراتژیست ارشد خود توضیحی نداد.
سازمان حقوق بشر سوئد« نوردیک مونیتور» گزارش می دهد که «تانری وردی»علیرغم استعفای رسمی خود، همچنان به رئیس جمهور در مورد مسائل نظامی مشاوره می دهد. کنگره بعدی «مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت» در ماه دسامبر برگزار می شود. آنچه از گردهمایی سازندگان امپراتوری جدید غثمانی انتظار می رود را میتوان طبق اظهار نظر«مسعود حقی چاشین»عضو شورای علمی «مرکز تحقیقات استراتژیک مدافعان عدالت» و دستیار رئیس جمهور اردوغان قضاوت کرد: «روسیه از درون تجزیه خواهد شد. در روسیه بیست و پنج میلیون مسلمان زندگی می کنند. ما در گذشته پانزده بار با روسیه جنگیده ایم، و ما این کار را دوباره انجام خواهیم داد. انتقام ما وحشتناک خواهد بود. میتوان تصور کرد که استخدام و آموزش شبه نظامیان سوری، که با هواپیما های نیروی هوایی ترکیه به آذربایجان انتقال یافته اند، توسط مشاوران و مربیان«سادات» انجام شده باشد و هنگام برنامه ریزی برای حمله به «قره باغ کوهستانی»از برنامه عملیاتی«آلتای» استفاده شده بود- طرح حمله ارتش ترکیه به ارمنستان، که در سال 2014 توسط ستاد کل ترکیه تنظیم شده بود و به افتخار فرمانده ارتش «فخرالدین آلتای» نامیده شد. طرح حمله به ارمنستان با نام رمز «ت.اس.ک. آلتای حارکات پلانلاما دیرکتی‌فی»[ دستورالعمل برنامه ریزی عملیاتی ت.اس.ک. آلتای] حداقل از پانزدهم ماه اوت سال 2000 وجود داشته است. این اسناد سری و طبقه بندی شده، وقتی که دادستان بازپرسی و تحقیقات آنکارا«سردار جوشقون» فراموش کرده بود که این اسناد را پیش از ارائه آنها به دادگاه از میان بردارد و زمانی که آنها را از ستاد کل در زمان تحقیق درباره کودتای پانزده ژوییه سال 2016 گرفته بودند، بطور تصادفی برای عموم افشاء شد. طبق یادداشتهای داخلی مورخ 23 ماه مه سال 2016 ارائه شده توسط اداره عملیاتی ستاد کل ترکیه، طرح «آلتای» را هیچکس لغو نکرد، اما برخی صفحات یادداشتها با برنامه هایی برای حملات هوایی به ارمنستان تحت نام «اوغوز تورک هوا حرکات پلانی»(برنامه عملیات هوایی اوغوزتورک) ناپدید شده اند. در این میان «تانری وردی» و همکارانش حمله به اسراییل توسط نیروهای 57 کشور اسلامی را نیز وعده میدهد. احتمالا رهبران دولت یهودی که روابط متحدانه با ترکیه را حمایت می کنند، ظاهرا باید از این امر آگاه بوده باشند.
https://www.fondsk.ru/news/2020/10/03/na-puti-k-tureckoj-islamskoj-sverhderzhave-51980.html


تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 764 - 5 آبان ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت