راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پشت پرده

 ترور فخری زاده

پیچیده تر از

خود ترور!

"فرزاد فروزنده"

 

 

رد پای اسراییل در ترور محسن فخری زاده، رییس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع ایران، آشکارتر از آن است که انکار شود. این ترور زمانی انجام شد که کمتر از دو ماه به پایان ریاست جمهوری دونالد ترامپ باقی است. چندی پیش خبری منتشر شد که ترامپ حمله ی نظامی به ایران را با وزیر خارجه و جانشین وزیر دفاع ایالات متحده در میان گذاشته و آنها او را از این کار برحذر داشتند. در ادامه، سفر اخیر مایک پومپئو، وزیر خارجه به اسراییل تلاش تیم ترامپ بود برای تاکید به ادامه ی سیاست کنارگذاشتن فلسطینی ها از مذاکرات صلح و برقراری روابط سیاسی و اقتصادی جدید میان اسراییل و کشورهای عربی. برقراری مناسبات سیاسی میان اسراییل و کشورهای عربی دست دولت بایدن را در کنترل یاغی گریهای منطقه یی اسراییل بسته تر و فلسطینی ها را بیشتر به حاشیه رانده ناچار از سازش و دادن امتیاز زیر فشار کشورهای عربی خواهد کرد. ایالات متحده امیدوار است که عربستان سعودی را هم به آغاز مناسبات رسمی با اسراییل وادار کند و از همین رو نتانیاهو مخفیانه با بن سلمان دیدار کرده و جرد کوشنر داماد ترامپ هم قرار است بزودی به عربستان و سپس به قطر سفر کند تا بلکه پیش از روی کار آمدن بایدن عربستان هم روبط عادی با اسراییل در پیش گیرد.

در سایه ی چنین وضعیتی ترور فخری زاده نه برای به تعویق انداختن برنامه ی اتمی ایران که دست کم گزارشهای آژانس بین المللی انرژی اتمی وجود چنین برنامه یی را رد میکند، بلکه برای تقویت موضع راستگرایان نظامی در ایران و به امید بسته تر شدن روزنه های سیاسی باقی مانده در پی ترور و بالا بردن احتمال روی کار آمدن اگر نه یک ريیس جمهور نظامی در ایران که نمونه ی دیگری از احمدی نژاد بوده است. جهت گیری نظامی در دولت ایران و یک دولت نظامی فرایند اتحاد کشورهای عربی با اسراییل و تشکیل جبهه ی عربی-اسراییلی علیه ایران را شتاب خواهد داد که در نهایت چه بسا به رویارویی نظامی هم ختم شود. رهبری جمهوری اسلامی با خودداری از واکنش به تلفاتی که اسراییل در سوریه به آنها تحمیل کرده نشان داده که به خطر انتقام گیری واقف هستند ولی آنچه از آن غافل اند سمت گیری بیش از پیش میلیتاریستی و اقتدارگرایانه در حاکمیت است که در نهایت وضعیت ایران را به نقطه یی بی بازگشت و خارج از کنترل میرساند. اسراییل احتمالا با آگاهی از اینکه ایران در سایه ی خبر طرح ترامپ برای حمله به ایران و تنها دو ماه مانده به روی کار آمدن بایدن واکنشی آشکار به ترور نشان نخواهد داد، این زمان را بهترین فرصت برای انجام ترور با هدف درازمدت تقویت موضع نظامیان - آنچنانکه شرح آن رفت - ارزیابی کرده است.

به این ترتیب، سمت گیری نظامی در حاکمیت، دورنمای بازگشت به برجام را که رهبری سیاسی ایران به آن نظر دارد، کم رنگ تر می کند. بویژه در سایه ی مساله ی جانشینی رهبری، اقتدارگرایی بیشتر (که ترور اخیر به آن کمک میکند) نیروهای میانه روتر مانند روحانی را از دایره ی قدرت بیرون رانده و احتمال ادامه ی مذاکره در چارچوب برجام یا «نرمش قهرمانانه»ی دیگر را در نبود نیروهای سیاسی غیر نظامی در پستهای کلیدی منتفی میکند. سیاست پس پرده ی ترور اخیر میتواند بیش از پیچیدگی عملیات ترور باشد.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 765 - 12 آذر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت