راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

نقش اسرائیل در جنگ های منطقه ای

اسرائیل آتش بیار

جنگ ارمنستان

و آذربایجان است

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

   

آذربایجان روابط خود را  با اسرائیل پنهان نمی کند. مخصوصاً وقتی صحبت از تسلیحات می شود.

در سال 2016، "الهام علی اف" رئیس جمهور آذربایجان ادعا کرد که کشورش در گذشته 4.1 میلیارد یورو تجهیزات نظامی از تل آویو خریداری کرده است. براساس گزارش موسسه تحقیقات بین المللی صلح استکهلم "سیپری"، اسرائیل با بیش از 740 میلیون دلار، در عرض پنج سال گذشته بزرگترین فروشنده اسلحه به آذربایجان بوده است. در مقابل، باكو معادل دوسوم مصرف نفت اسرائیلی ها را تأمین می كند. درمقابل، طلای سیاه از طریق خطوط لوله به ترکیه و سپس با کشتی به اسرائیل آورده و منتقل می شود!

 پیش از انتقاد نرم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه علیه سیاست اسرائیل، ارتش آذربایجان از هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی برای حمله به مواضع ارمنستان استفاده کرد. مسئله ای که "حکمت حاجیف "، دستیار رئیس جمهور آذربایجان، در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی آن را  پنهان نکرد .وی حتی در مصاحبه ای با  سایت  "اکسیوز" صراحتا به استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین  که مواد منفجره  را مستقیماً به اهداف انتخاب شده  پرتاب می کنند اشاره کرد .

اسرائیل علاقه زیادی به آذربایجان، یک کشور همسایه با ایران دارد . تا حدی که پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی شوروی در سال 1991 از اولین کشورهایی بود که آذربایحان را به رسمیت شناخت.

در سال 2018 ، رئیس ستاد نیروهای مسلح آذربایجان با شور و نشاط زیادی در اسرائیل پذیرفته شد.

آذربایجان بدین ترتیب به میزبان کل تجهیزات لازم برای نظارت بیشتر بر ایران تبدیل شده است.

حتی گفته می شود که اسناد هسته ای ایران توسط عوامل موساد در ژانویه 2018 به سرقت رفته از طریق آذربایجان خارج شد. آنچه باکو آن را انکار می کند. اما همکاری "دولتهای  سایه" همچنان در حال رشد است و در نتیجه تجارت اسلحه را تسهیل می کند.

در حالی که برخی از قراردادها رسمی است، مانند قراردادهایی که اخیراً برای تحویل هواپیماهای بدون سرنشین مسلح با شرکت "البیت سیستم" امضا شده است، سایر توافقنامه ها مخفی است. از جمله ترانزیت سلاح های چک به مقصد باکو، از طریق خاک اسرائیل. حال این سئوال مطرح می شود که آیا تحویل اسلحه ادامه خواهد داشت؟

اگرچه اسرائیل سعی در مخفی نگه داشتن نقش خود در درگیری منطقه دارد، اما در واقع اسرائیل درگیر جنگی است که  ادامه دارد. این امر عواقب نامناسبی برای استراتژی منطقه ای اسرائیل دارد. در 17 سپتامبرگذشته، ارمنستان که از روابط بسیار خوبی با ایران برخوردار است، سفارت خود را در اسرائیل افتتاح کرد. اما دو هفته بعد، ایروان دقیقاً سفیر خود را فراخواند تا به این توافقات دفاعی بین اسرائیل و اذربایجان اعتراض کند. تل آویو به وضوح از این تصمیم  پشیمان شده است. تا جایی که رئیس جمهور اسرائیل، سریعا  با همتای ارمنی خود "ارمن سرکیسیان" تماس گرفت و  توضیح داد که روابط و همکاری اسرائیل و آذربایجان قدیمی است و این روابط علیه هیچ طرفی نیست. به نوبه خود، اسرائیل همچنین سعی در جلب رضایت مسکو دارد.

اگر چه ریاست جمهوری روسیه و وزارت خارجه واکنش علنی نشان نداده اند، اما با این وجود بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بیمناک است که روابط با روسیه خدشه دار شود. اکنون  یک شکاف بزرگ دیپلماتیک بین روابط اسرائیل و روسیه بوجود آمده است.

همانطور که "دیمیتری پسکوف" سخنگوی کرملین سیاست متوقف کردن درگیری ها را بدون قضاوت در این باره که چه کشوری اشتباه کرده و چه کشوری از حقوق خود دفاع دنبال می کند. ولادیمیر پوتین نیز جنگ میان آذربایجان و ارمنستان را "یک فاجعه بزرگ" ارزیابی کرد و بر ضرورت آتش بس سریع تاکید کرد. ضرورتی که خیلی زود در مذاکرات سه جانبه میان وزرای خارجه روسیه، ارمنستان و آذربایجان تحقق یافت.

https://www.humanite.fr/haut-karabakh-quand-lazerbaidjan-fait-son-marche-darmes-en-israel-694613.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 758 - 24 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت