راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

قهرمان 10 در صدی

انتخابات بلاروس

گردآوری و تنظیم – نعمت بوستانی

   

قبل از انتخابات ریاست جمهوی بلاروس طی بازرسی از منزل سرگیی تیخانوسکی، یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری این کشور و همکار میخائیل خودورکوفسکی، میلیاردر اهل روسیه و رئیس سابق شرکت نفتی «یوکوس» مبلغی حدود یک میلیون دلار پول نقد غیر قانونی کشف شد. کمیسیون انتخاباتی بلاروس، تیخانوسکی را فاقد صلاحیت در انتخابات دانست و وزارت کشور او را به اتهام گرفتن رشوه و دیگر فعالیت های غیر قانونی، برای تحقیقات بیشتر زندانی کرد.

در پی تصمیم کمیسیون انتخابات بلاروس دال بر عدم صلاحیت سرگیی تیخانوسکی، همسر وی سویتلانا تیخانوسکویا، خود را کاندیدای ریاست جمهوری کرد. در نتیجه رأی گیری وی حدود 10 در صد آرا را به دست آورد. تیخانوسکویا با پذیرش نتیجه انتخابات از افرادی که معترض به انتخاب لوکاشنکو به عنوان رئیس جمهور بودند خواست تا خیابان‌ها را ترک کنند. اما، این کاندیدا، یک روز پس از آن به کشور لیتوانی گریخت و در آنجا اعلام کرد، در انتخابات تقلب شده است و باید انتخابات تجدید شود…

با چهره عوض کردن خانم تیخانوسکویا و پشتیبانی همه جانبه غرب از او، دیگر ادعای تجدید انتخابات را بر زبان نیاورد و خود را رئیس جمهور بلاروس خواند. پی در پی در کشورهای اطراف بلاروس با‌ مقامات این کشورها، از جمله ملاقات با معاون رئیس سازمان نظامی ناتو«درس سیاست آموخت» و آن‌ ها نیز بی‌ دریغ تریبون در اختیارش می گذارند.

اخیراً وی در پاسخ خبرنگاران در باره پول‌های به دست آمده در منزل ایشان، اظهار نظر مضحکی کرد: «اگر ما آن مبلغ پول را در خانه داشتیم برای حقوق مردم مبارزه نمی کردیم»! عبارتی که اگر از دهان هر سیاستمدار اروپایی بیرون می‌آمد می‌توانست نقطه پایانی باشد بر حیات سیاسی گوینده این سخنان.

هر چند درباره خانم تیخانوسکویا نمی توان اظهار نظر قطعی کرد. او می‌تواند زن فوق العاده ای باشد، مادر دو فرزند، تمام کردن دوره دبیرستان با عالی ترین نمره، مترجم در سازمان های خیریه و شاید هم خواهان وضعیت بهتری برای کشور خود می باشد. مشگل این است که کلیه اطلاعات درباره خانم رئیس جمهور خود خوانده همین جا به پایان میرسد.

همه به یاد دارند "گوایدو" در مخالفت با مادرو با کمک ایالات متحده آمریکا، خود را رئیس جمهور ونزوئلا خواند. نگاهی به بیوگرافی گوایدو نشان می‌دهد که او از یک پیشینه سیاسی برخوردار است. در پیچ و خم مبارزات ونزوئلا، لیستی از پیروزی ها و شکست ها شامل وی می‌شوند و در باره موضوعات مختلف اظهار نظر می‌ کند اما تیخانوسکویا، به معنای واقعی فاقد پیشینه مبارزات سیاسی و اجتماعی است. غربی‌ها از او یک تصویر خیالی از «زنی شجاع که از دیکتاتوری سرپیچی می کند» ساخته اند. بدون شک این تصویر تکیه گاه با اطمینانی نخواهد بود و باد حوادث او را با خود خواهد برد. در حقیقت مهم‌ ترین کار سیاسی تیخانوسکویا، فرار از کشور خود به لیتوانی بود و خواندن اطلاعیه ای که از روی کاغذ قرائت کرد و خود را زنی خانه دار خواند و خاطر نشان کرد، با کسی سر جنگ ندارد.

در ابتدا خانم «سیاستمدار» نگران موضع گیری پوتین، در ارتباط با حوادث بلاروس و حتی قول‌های کمک به لوکاشنکو نبود اما در حال حاضر اسب تیز پای یک «سیاستمدار» مخالف پوتین و روسیه را زین کرده است و قرار است در سازمان ملل متحد، از نوشته هایی که در باره روسیه به دستش خواهند داد رو خوانی کند. باید به یاد آورد از همین نوع نوشته‌ها به دست گرتا تونبرگ، (1) نیز دادند. سیاستمداران غربی در پی آن هستند تا از تیخانوسکویا، قهرمانی بی بدیل و قدرتمند بسازند تا وی حکومت بلاروس را به چالش بکشد.

در حقیقت سویتلانا تیخانوسکویا، زن ساده‌ای است که باد حوادث (دولت های غربی) وی را به قله ای نشانده است که پایش روی زمین نیست.

--------------------------

1 - دانش آموز پانزده ساله سوئدی که در سازمان ملل متحد، به نام دفاع از محیط زیست کاغذ به دستش دادند تا با تخطئه مبارزان فضای سبز، یک تنه جلوی تخریب محیط زیست را بگیرد.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 755 - 27 شهریور ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت