راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

درهای بسته برجام

با کدام کلید

باز خواهند شد؟

"فرزاد فروزنده"

 

    

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، تیم ترامپ به دنبال اعمال دور تازه یی از تحریم های مالی علیه ایران و قطع شریان ارتباط مالی ایران با دنیای خارج است. اگر کمترین تردیدی وجود داشت که اسراییل و لابی آن نفوذ زیادی در تیم ترامپ و تعیین سیاست خارجی اش در برابر ایران دارند، اکنون اندک باید این تردیدها به یقین تبدیل شده باشد. از آغاز سیاست «فشار حداکثری» تا کنون سیاست دولت ترامپ در برابر ایران رونویسی از راهکارها و پیشنهاداتی بوده است که لابی اسراییل بویژه در چارچوب «اندیشکده»ها و موسسات «پژوهشی» به دولت ایالات متحده ارايه میکند. «بنیاد دفاع از دموکراسی» یکی از اندیشکده های با نفوذ در این زمینه است. از آغاز سیاست «فشار حداکثری» و پیشنهاد خروج از برجام تا استفاده از ساز و کار ماشه و تلاش ایالات متحده برای بازگرداندن تحریم های شورای امنیت تا خبر اخیر پیرامون تحریم باقی مانده ی ارتباط مالی ایران با دیگر کشورها، همه و همه نسخه های پیشتر پیچیده ی این بنیاد و دیگر گروههای نزدیک و هماهنگ با منافع اسراییل بوده است. درباره ی مورد اخیر و تحریم بانکها چندی پیش یادداشتی به تاریخ ۲۵ ژوئیه (۴ شهریور) در وال استریت ژورنال منتشر شد به قلم «مارک دبوویتز» رئیس اجرایی «بنیاد دفاع از دموکراسی» و «ریچارد گلدبرگ» عضو دیگر این بنیاد و عضو پیشین شورای امنیت ملی آمریکا در دولت ترامپ و از حامیان سرسخت سیاست «فشار حداکثری» بر ایران. «ریچارد گلدبرگ» از کسانی است که پیگیرانه استدال شبه حقوقی اخیر آمریکا در شورای امنیت را برای بازگرداندن تحریمهای این شورا علیه ایران، حمایت کرد. ایندو در این یادداشت با عنوان «چگونه ایالات متحده میتواند راه تنفس مالی ایران را ببندد» به دولت آمریکا پیشنهاد میکنند که همه ی بانکها و موسسات مالی ایران را جز یک بانک آنهم به زعم ایشان بعنوان کانالی برای «کمکهای بشردوستانه» تحریم و ارتباط مالی ایران را با بیرون و سیستم مالی جهانی کاملا قطع کند. بنوشته ی نویسندگان این یادداشت، ایالات متحده، پیشتر بانک مرکزی ایران و بسیاری دیگر از موسسات مالی ایران را تحریم کرده است اما دست کم ۱۴ بانک ایرانی هنوز دور از تیغ تحریم مراوده های مالی بین المللی دارند و همین ۱۴ بانک و ارتباطشان با سویفت و از جمله چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند و آلمان برای ایران کافی است تا از پیچ تند تحریمها بگذرد. آنها اعلام این تحریمها را در آستانه ی انتخابات ریاست جمهوری بسود ترامپ میدانند. اکنون که کمتر از دو ماه تا برگزاری انتخابات زمان باقی است این خبر منتشر شده است!

از سوی دیگر اما، «باربارا اسلاوین» روزنامه نگار وتحلیلگر آمریکایی عضو اندیشکده ی شورای آتلانتیک، در مقاله ی اخیر خود با عنوان «اگر ترامپ پیروز شود نیازمند رویکرد دیگری در برابر ایران خواهد بود» مینویسد که سیاست دولت ترامپ در برابر ایران در روزها ی رو به انتخابات آمریکا متناقض، مضر و ملغمه یی از تحریم و جنگ لفظی و از دیگر سو بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان، یعنی آن چیزی که ایران میخواهد، بوده است. او سیاست «فشار حداکثری» را شکست خورده میداند و بر این باور است که اگر ترامپ به دنبال توافق جدیدی با ایران است باید مشوقهای اقتصادی به ایران بدهد ولی حتی در آنصورت هم معلوم نیست با اعتماد از دست رفته آیا ایران به میز مذاکره باز خواهد گشت یا خیر. راهکاری که اسلاوین پیشنهاد میکند تسهیل گفتگوی منطقه یی بوسیله ی ۵ عضو دایم شورای امنیت و اتحادیه ی اروپا است. «حسن روحانی» سال گذشته طرح «ابتکار صلح هرمز» را برای گفتگو میان ۸ کشور حوزه ی خلیج فارس پیرامون مسايل امنیتی منطقه پیشنهاد داد. بعقیده ی اسلاوین اعضای شورای امنیت میتوانند چنین الگویی را برای آغاز گفتگوها پیرامون مساله ی اتمی ایران در نظر بگیرند. دولت ترامپ هم باید برای تسهیل گفتگوها تحریم ها را کاهش دهد. او همچنین مینویسد که چتر سازمان ملل در این گفتگوها شاید مانع مخالفت ایران با حضور اسراییل در مذاکرات شود، در هر صورت ادامه ی سیاست برسمیت نشناختن اسرائیل نقطه ی ضعف ایران خواهد بود!

باید دید کدام دیدگاه و سیاست در صورت پیروزی ترامپ دست بالا خواهد یافت. سهم ایران در تغییر کفه ی ترازوی سیاست آمریکا در برابر ایران به سمت هر یک از این دو دیدگاه بسیار است.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 757 - 10 مهر ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت