راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

امریکا و ناتو
اوکراین را
دروازه تجاوز
به روسیه میخواهند!

ترجمه و تدوین ـ عسگر داوودی

 
اخیرا لایحه‌ای در خصوص «اقوام اصیل اوکراین» توسط «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین به پارلمان این کشور ارائه شد که در آن روس‌های ساکن این کشور بعنوان یک «قوم اصیل اوکراینی»محسوب نمی شوند.
«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به تصویب قانونی که در آن روس‌های ساکن اوکراین جزو اقوام اصیل این کشور محسوب نمی‌شوند، اظهار داشت: «تصویب چنین قوانینی مواضع ملی گرایانه و نئونازیستی اوکراین را نشان میدهد.»  پیش‌تر دومای روسیه نیز با صدور بیانیه‌ای تصویب این قانون در اوکراین را محکوم کرده بود.
«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز حتی چنین دیدگاهی را با «نظریه و عملکرد آلمان نازی» مقایسه کرده است. این مصوبه در وزارت خارجه روسیه نیز مورد انتقاد شدید قرار گرفت.
 
پس از کودتای سال 2014 میلادی (1393) علیه «ویکتور یانوکویچ» رئیس جمهور منتخب و طرفدار مناسبات دوستانه با روسیه در اوکراین که دولتی غرب گرا به روی کار آورده شد، مناقشه میان دو کشور به شدت بالا گرفت. این اختلاف نظر با الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه باز هم شدت گرفت. شبه جزیره کریمه پس از حذف رئیس جمهور قانونی، با اعلام استقلال یکجانبه از اوکراین با امضای توافقنامه ای به روسیه ملحق شد. بعد از استقلال کریمه، بیشتر جمعیت منطقه دونیاس اوکراین نیز خواهان جدایی از اوکراین شدند که با مخالفت دولت اوکراین روبرو شد. در جریان جنگ بین شبه نظامیان مناطق دونتسک و لوگانسک در "دنباس" و گلوله باران این مناطق توسط ارتش اوکراین تاکنون بیش از 14 هزار تن از جمله شمار زیادی از ساکنان غیرنظامی کشته شده اند. 
 با اوج گرفتن اختلاف های بین مسکو و کی‌یف پایتخت اوکراین بر سر دونباس در مرز بین دو کشور و حمایت غرب از اوکراین، وضعیت دریای سیاه به سرعت به سمت تبدیل شدن به رویارویی بین روسیه و غرب کشانده شده است.
مقامات اوکراینی در ماههای  اخیر بر شدت حملات خود علیه روسیه افزوده اند. از همان آغاز اختلافات سال 2014 مقامات غربگرا در اوکراین نئونازی های اوکراین را علیه کمونیست ها و طرفداران روسیه تجهیز کردند. روساء مافیای نئونازی اوکراین معروف به «باندرا» که در تاریخ این کشور به همکاری با نیروهای اشغالگر فاشیسم هیتلری معروف می باشند و دست هایشان آلوده به خون هزاران اسیر لهستانی ساکن اوکراین است این امکان را یافتند تا در کنار مقامات معروف غربی از آمریکا، اسرائیل، آلمان عکس های یادگاری بگیرند. حمله به دفتر حزب کمونیست در پایتخت اوکراین "کیف" و به آتش کشیدن آن یک نمونه از اقدامات نئونازی های تحت حمایت غرب است. اکنون نیز به مناسبت های مختلف، به مراکز فرهنگی و سازمان های دولتی روسیه در اوکراین حمله می کنند و پرچم روسیه و کمونیست ها را به آتش می کشند. کهنه شبه نظامیان سابق نازی اکراینی تمجید می شوند و در مناسبت های مختلف با همان لباس های مشابه نظامیان هیتلری و با نصب علایم فاشیستی و با برافراشته نگاهداشتن پرجم نازی ها اکرائینی متحد با اشغالگران هیتلری ظاهر می شوند. پرچم نازی های اکراینی با تصویر «ژنرال باندرا رهبرسابق نازی های اکراین» به افتخار مقامات اوکراینی تبدیل شده است.
تنش در روابط روسیه و اوکراین تا جایی پیش رفته است که اوکراینی ها که بیشتر جمعیتشان را ارتدوکس ها و همکیشان روس ها تشکیل می دهند، کریسمس را به سبک غربی ها (کاتولیک ها یا پروتستان ها) برگزار می کنند. بدین ترتیب در واقع مقامات اوکراین تلاش می کنند هر گونه اشتراکات فرهنگی یا مذهبی با روس ها را در کشورشان نابود کنند.
«الکسی رازنیکوف»، نخست وزیر اوکراین نیز اخیرا با خوشبینی بیش از حد آرزو کرد: از آنجایی که کی‌یف، در آینده کریمه را به خاک خود بازخواهد گرداند، این کشور قصد دارد 500 هزار روس را که از سال 2014 ساکن این شبه جزیره شده‌اند، از آنجا اخراج کند.
در ادامه دشمنی‌های  مقامات کی‌یف با مسکو، «الکسی دانیلوف»، عضو شورای امنیت ملی اوکراین نیز در اظهاراتی از فروپاشی عنقریب روسیه بشارت داده است!  وی در یک برنامه تلویزیونی در این خصوص گفته است: «روسیه نمی‌تواند شرایطی را که اکنون در آن قرار دارد تحمل کند. این کشور فرو خواهد پاشید».
این عضو شورای امنیت ملی اوکراین همچنین آرزو کرده است: چون روسیه کشور چندقومیتی است باید همه اقوام آن جدا از یکدیگر زندگی کنند.!
کشور اوکراین سیاست تقویت نیروی نظامی خود با تسلیحات آمریکایی و ناتو را در دستورکار قرار داده است، به شکلی که تحویل تسلیحات آمریکایی به اوکراین همچنان ادامه دارد. به دلیل این که فروش سلاح به مناطق درگیری از نظر بین المللی ممنوع است، این تسلیحات به صورت سری به اوکراین تحویل داده می شود
دولت آلمان نیز موضوع ممنوعیت فروش را رعایت کرده است اما مسئولین «حزب سبز های آلمان» به این موضوع قانع نیستند و قول داده اند در صورتی که نامزد آنها برای نخست وزیری جانشین مرکل صدراعظم آلمان شود، به تحویل گسترده سلاح به اوکراین برای مقابله با روسیه اقدام خواهد کرد! این موضوع امری است که حتی راست ترین محافل سیاسی آلمان از حزب شبه نازی و بشدت راستگرای «آ. اف. د» گرفته تا حزب محافظ کار دمکرات مسیحی خانم مرکل با آن مخالفند! هفته نامه اشپیگل در این رابطه نوشت: اظهارات غیر حرفه ای «رابرت هابک» رئیس «حزب سبزهای آلمان» در دیدار خود از اوکراین باعث تنش سیاسی در آلمان شده است . مسئول حزب سبزها که همزمان با تشدید تنشنج در مرز روسیه و اوکراین بلافاصله خود را به کیف رسانده بود همزمان با دیدار از خط مقدم جبهه در مرز روسیه و اوکراین در یک اظهار نظر ناشیانه گفت که آلمان می بایستی برای مقابله با روسیه به اوکراین سلاح بفروشد. این اظهار نظر بهانه ای شد تا «ولادیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین در گفتگویی با روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» با تکرار سخنان «رابرت هابک» خواستار حمایت های تسلیحاتی آلمان شود. زلنسکی درباره اظهارات اخیر رابرت هابک، «رئیس حزب سبز آلمان» که خواستار کمک های گسترده تسلیحاتی به اوکراین شده است گفت: آقای «هابک» مشکلات ما را بهتر از دیگران در آلمان درک می کند.
مقامات اوکراین به شدت سیاست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را دنبال می کنند و روسیه را کشوری متخاصم اعلام می کنند که در وضعیت بحرانی بوجود آمده در منطقه دونباس در شرق این کشور نقش ایفا می کند. کی یف مسکو را مقصر اختلافات فی مابین می داند. زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اخیرا طی یک مکالمه تلفنی با دبیرکل ناتو «ینس استولتنبرگ» گفت که تنها با ورود اوکراین به «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) می‌توان به درگیری در دونباس پایان داد. «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در مورد این اظهارات رییس جمهوری اوکراین واکنش نشان داده و گفت: پیوستن اوکراین به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تنها اوضاع این کشور را وخیم‌تر می‌کند.
روسیه اما از سال 2014 تاکنون در مقابل اوکراین سیاست خویشتنداری پیشه کرده است و مقامات این کشور معتقدند که مقامات فعلی اوکراین نماینده تمام جامعه این کشور نیستند و آنها بر اثر کودتا و با حمایت غرب به قدرت رسیده اند و وضعیت روسیه و اوکراین سرانجام بهبود خواهد یافت. در خصوص کریمه نیز روسیه بارها اعلام کرده که با هیچ کشوری در این خصوص مذاکره نخواهند کرد و با تحریم های سنگین آمریکا و غرب به دلیل الحاق کریمه مقابله خواهد کرد. روسیه در عرصه بین المللی نیز سیاست بی توجهی به اظهارات ضد روسی مقامات اوکراینی را پیشه کرده است. به گفته پوتین رئیس جمهوری روسیه، دولت اوکراین هربار با نشان دادن بی توجهی خود به توافق ها و بی تمایلی برای انجام گفت وگو با مردم این کشور، امیدوار به اجرای سناریوهایی با استفاده از زور است.
مقاله پوتین با عنوان «وحدت تاریخی روسها و اوکراینی ها » روز دوشنبه 12 ژوئیه (21 تیر1400  .) در پایگاه اینترنتی کاخ کرملین منتشرشده است و در آن رئیس جمهوری روسیه دیدگاه های خود را که به گفته او چهار ماه برای تهیه آن وقت گذاشته با گشت و گذار گسترده در تاریخ در مورد اوکراین بیان و تشریح کرده است: روس ها و اوکراینی ها یک قوم هستند. گرویدن کی یف به سمت غرب رویگردانی از اصالت و تاریخ فرهنگ دیرینه اش است. غرب بویژه آمریکا برای تبدیل اوکراین به پایگاه ضد روسیه برنامه ریزی استراتژیکی کرده است. مناسبات وخیم کنونی ما بین دو کشوردر وحله اول نتیجه اشتباهات روسیه در دوران‌های مختلف تاریخ است. اما این اوضاع همچنین نتیجه تلاش عمدی نیروهایی است که همیشه تلاش کرده‌اند اتحاد ما را متزلزل کنند. فرمول استفاده شده «تفرقه بنداز و حکومت کن» در این رابطه نیز بکار گرفته شده است. ایجاد اختلافات در اشکال مختلف و حتی مستقیم از طریق سلطه مشاوران خارجی بر مقامات اوکراینی، بر سرویس‌های ویژه و بر نیروهای مسلح اوکراین اعمال شده و استقرار زیرساخت‌های ناتو به اوکراین تحمیل می شود. سیستم سیاسی اوکراین به گونه‌ای طراحی شده است هر کسی که درباره سازش جامعه و درباره مذاکره بر سر اختلافات صحبت می‌کند، به او برچسب ماموران «حامی روسیه» می‌خورد.
پوتین در مقاله خود با اشاره به اینکه روسیه و اوکراین خاستگاه یکسانی دارند، به طور مفصل در مورد تکامل روابط روسیه و اوکراین در تاریخ بحث می کند و سران حکومت اوکراین را به تلاش برای تحریف تاریخ این کشور و رویداد‌های تاریخی متهم می کند. رئیس جمهوری روسیه معتقد است که اوکراین را گام به گام به سوی یک بازی ژئوپلیتیکی خطرناک می‌کشانند و سعی دارند این کشور را به مانعی میان روسیه و اروپا و پایگاه ضدروسی تبدیل کنند. وی با بیان اینکه مسکو برای گفتگو با کی یف آماده است، نوشته: ما آماده ایم تا با اوکراین درباره دشوارترین مسائل گفتگو کنیم. رئیس جمهوری روسیه با بیان اینکه غرب می‌خواهد از اوکراین به عنوان پایگاه علیه روسیه استفاده کند، نوشته است: روسیه هیچگاه اجازه نخواهد داد از سرزمین‌های تاریخی این کشور و افراد ساکن آن (اوکراین) برعلیه اش استفاده کنند. در طرح ضدروسی اوکراین هیچ جایگاهی برای اوکراین مستقل وجود ندارد. برای بسیاری از ساکنان اوکراین این طرح (ضدروسی) غیرقابل قبول است. اوکراین مدرن کاملا زاییده افکار دوران شوروی و برگرفته از روسیه تاریخی است. پس از سال 1991 میلادی،(سال فروپاشی شوروی) روسیه نه تنها این واقعیت‌های ژئوپلیتیکی جدید را به رسمیت شناخت بلکه به طور فعالانه به کشور جدید اوکراین کمک کرد.
پوتین می نویسد: روسیه و اوکراین طی قرن‌ها به عنوان یک سیستم اقتصادی واحد رشد کردند و عمق همکاری که از 30 سال پیش بین این دو کشور وجود داشت، مورد علاقه اتحادیه اروپا.نیست. ما شرکای اقتصادی طبیعی و مکمل یکدیگر هستیم. روابط نزدیک می‌تواند مزایای رقابتی را تقویت و پتانسیل هر دو کشور را افزایش دهد. این روابط برای اوکراین نیز حائز اهمیت بوده چرا که به آن اجازه می‌دهد تا از زیرساخت‌های توسعه‌یافته، یک سیستم انتقال گاز، کشتی‌سازی پیشرفته، صنعت هواپیمایی، موشک سازی، علوم در سطح جهانی، طراحی و مدارس مهندسی برخوردار باشد. رهبران اوکراین با وجود چنین وراثتی، استقلال خود را اعلام کرده و متعهد شدند تا اوکراین را به یک کشور پیشتاز تبدیل کنند و استانداردهای زندگی مردم را به یکی از بالاترین استانداردها در اروپا برسانند. امروز، صنعت غول‌های فناوری صنعتی که زمانی افتخار اوکراین و کل جماهیر شوروی سابق بود، نابود شده است. در 10 سال گذشته، تولید محصولات مهندسی مکانیک 42 درصد کاهش یافته است. میزان تولید ناخالص سرانه داخلی اوکراین در سال 2019 میلادی حتی پیش از شیوع کرونا کمتر از 40 دلار بود. این مقدار پایین‌تر از آلبانی، مولداوی و کوزووی به رسمیت شناخته نشده، محسوب می‌شود. اوکراین در حال حاضر فقیرترین کشور در اروپاست. اوکراینی‌ها در دوران شوروی به اوج مشاغل سیاسی، دیپلماتیک و نظامی می‌رسیدند در حالی که فارغ‌التحصیلان از دانشگاه سراسری کی‌یف-موهیلا نقش اساسی حتی در زندگی کلیسا ایفا می‌کردند. اوکراینی‌ها به شیوه‌های مختلف به ساخت یک کشور بزرگ جامع، وضعیت، فرهنگ و علوم آن کمک کردند. آنها در اکتشاف و توسعه اورال، سیبری، قفقاز و خاور دور مشارکت کردند. اتباع اوکراین در دوران جماهیر شوروی مسئولیت مهم‌ترین پست‌ها در رهبری را برعهده داشتند. حزب کمونیست جماهیر شوروی به مدت 30 سال توسط اوکراینی‌هایی چون نیکیتا خروشچف و لئونید برژنف رهبری شد.
 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 797  - 13 مرداد 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت