راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

چینی ها

دوان دوان

به کابل می آیند

اومانیته- ترجمه جعفر پویا

 

  

ایا قدرت های رقیب ایالات متحده (چین ، روسیه ، ایران) با خروج واشنگتن و تصرف قدرت توسط طالبان موافق هستند ؟

در پی حملات 11 سپتامبر ، روسیه ، چین و ایران با حمله آمریکا به افغانستان مخالفت نکردند.

 همبستگی کشورها در دوران پس از حملات تروریستی "القاعده و داعش" و ترس و نگرانی  ناشی از رژیم بنیادگرای سنی در کابل افزایش یافت و مسکو و پکن از حق وتوی خود  در شورای امنیت سازمان ملل برای جلوگیری از تهاجم و لشکر کشی امریکا به افغانستان خودداری کردند. تهران از سقوط برنامه ریزی شده طالبان ، متحدان سیاسی و مذهبی پاکستان و عربستان سعودی که اقلیت بزرگ شیعه آن کشور را تحت فشار قرار میداد ابراز آرامش کرد.

20 سال بعد، همه چیز تغییر کرده است. برخلاف افسانه ای که توسط دولت های پی در پی آمریکا تکرار می شود. زمان نشان داد که لشگر کشی واشنگتن تنها برای برچیدن سازمان تروریستی القاعده نبود. مهمتر از همه ، نصب پایگاه های نظامی در مرزهای افغانستان علیه  ایران ،  روسیه و چین برای تضمین برتری امپراتوری در قرن 21  بود. مطابق با جاه طلبی های نظریه پردازان نومحافظه کار  که در اتاق فکر پروژه قرن جدید آمریکایی نشسته بودند مورد بحث قرارمی گرفت .

پنتاگون علاوه بر حضور در ترکیه، عربستان سعودی و کویت  به استقرار سامانه های موشکی خود در شرق اروپا و در مرزهای روسیه ادامه داد.

همزمان، امریکا امکانات نظامی جدیدی در عراق، پس از اشغال آن کشور در سال 2003 ، همچنین در قرقیزستان ، ازبکستان ، در مرز با قزاقستان و  در افغانستان بدست آورد .

استراتژیست های آمریکایی ، مانند سرهنگ "رالف پیترز" در سال 2006 ، حتی برای ترسیم مجدد  مرزهای خاورمیانه بر اساس باورهای مذهبی یا بر اساس قومیت هبحث می کردند، برای مثال برنامه ریزی برای تجزیه  ایران به مناطق کرد و بلوچ نشین وهمچنین  تصرف بخشی از خاک ایران فراتر در مرز شرقی  که شهر عمدتا شیعه نشین افغانستان هرات در نزدیکی آن قراردارد .

درچنین شرایطی  محور روسیه-چین-ایران برای رویارویی با سیاست تحریم و تقدیس منطقه دلار که توسط ایالات متحده اتخاذ شد ظهور کرد. شکست جاه طلبی های ابر قدرت در کابل، گورستان تاریخی امپراتوری های بزرگ ، کارت ها و حتی بازیگران آن را تغییر داد. بدین ترتیب چین و روسیه نمایندگی های دیپلماتیک خود را درافغانستان   حفظ کردند.

سرگئی لاوروف ، رئیس دیپلماسی روسیه در  باره "طالبان"  گفت : به نظر من این واقعیت که طالبان تمایل خود را برای احترام گذاشتن به نظرات دیگران اعلام کرده یک نشانه مثبت است. اما مقامات آمریکایی مسکو را چندین سال است که متهم می کنند که به جنگجویان اسلام گرا تسلیحات می دهد. چین که دیگر جاه طلبی خود را برای جایگزینی ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت جهانی پنهان نمی کند ، واشنگتن را متهم می کند که "کارنامه سیاهی" را در کابل از خود برجای گذاشته است. چین اعلام کرد که آماده است تا با رژیم جدید در کابل رابطه داشته باشد. گسترش مسیرهای جدید جاده ابریشم ستون فقرات استراتژی چین  است و به همین دلیل این کشور در پایان ماه جولای میزبان یک هیات از طالبان در " تیانجین "در شمال چین بود.

پکن به معادن عظیم افغانستان چشم دوخته است. معادنی که بهره برداری از آنها در دو دهه اخیر بدلیل جنگ و بی ثباتی تقریباً غیرممکن بوده است و در صورت خاتمه جنگ این بهره برداری آغاز خواهد شد.

.https://www.humanite.fr/kaboul-cimetiere-de-lempire-717357...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 799  - 3 شهریور 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت