راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

جنگ خاموش

فرانسه در

بورکینا فاسو!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

نوجوان 13ساله ای که به یک تیر و کمان سنتی مسلح بود، خود را به عنوان قهرمان "بورکینابه "معرفی کرده است. او توانست یک پهپاد کوچک ارتش فرانسه را با همین تیر و کمان ساقط کند و در نتیجه عملیات نظامی فرانسه برای دو روز متوقف شد.

پس از سرنگون شدن این پهپاد مردم با  شعار "ساحل را آزاد کنید" و "دیگرنیازی به کاروان نظامی تهاجم و استعمار مجدد فرانسه نیست"، صدها تن به خیابانها آمدند و خواستار بازرسی محتویات حدود 50 وسیله نقلیه نظامی فرانسه که در حال عبور به نیجر در امتداد ساحل بود شدند. محور جاده ای که  برای مردم محلی منبع درآمد گردشگران در منطقه است .

رولاند بایالا، سخنگوی "بورکینابه"، به رسانه های بورکینا گفت: ما در یک وضعیت بسیار پیچیده هستیم . شب و روز سربازانمان را در جبهه از دست می دهیم و نمی فهمیم چه خبر است و به طرز عجیبی شاهد عبور کامیون های ارتش فرانسه از کشورمان به سمت نیجر هستیم. ما فقط از ارتش فرانسه می خواهیم که به ما بگوید داخل این کامیون ها چیست؟ نیروهای ملی ومترقی  مبارزه با «امپریالیسم فرانسه» را سرلوحه کار خود قرار داده اند .

بورکینافاسو در آستانه انفجار است. نفوذ گروه های جهادی همچنان در حال افزایش است. در برابر بی‌تفاوتی «جامعه بین‌المللی»، نیروهای مسلح بورکینا بهای سنگینی را در این درگیریها میدهند.

19 نوامبر، مردم یک عزای ملی سه روزه اعلام کردند. دلیل این عزای ملی کشته شدن 60 نفرکه عمدتا ژاندارم بودند و در جریان جنگ درشمال کشور کشته شدند بود. کاروان نظامی فرانسوی با تظاهرکنندگان درگیر شد. در سال 2015، دولت "بلز کامپائوره" در یک انقلاب واقعی سرنگون شد و متعاقب آن ارتش فرانسه علیه این انقلاب وارد میدان شد.

بورکینافاسو از شر یک دیکتاتوری خلاص شد، اما فعالیت گروه‌های مسلحی که در مرزهایمان مالی و نیجر و بورکینافاسو  مستقرشده اند آغاز شد که تاکنون حدود 2 هزار کشته و نزدیک به 1.5 میلیون آواره داشته است. یکی از رهبران اتحادیه کارگری مستقر در پایتخت می گوید: "ناامنی به حدی است که ساکنان شمال بورکینا مجبورند از قلمرو نیجریه عبور کرده و خود را به "اواگادوگو" برسانند. او افزود "از آغاز مداخله فرانسه در مالی در سال 2013، گروه های مسلح در کل منطقه در جنگ اند."

نارضایتی در سراسر ساحل حاکم است. نخست وزیر مالی،" چوگوئل کوکالا مایگا"، پاریس را متهم کرد که در کنار گروه هایی که «تروریست» تلقی می شوند (جنگجویان طوارق) قرار دارد. برای دولت فرانسه هرج ومرج  این امکان را بوجود آورده تا استقرار مجدد خود را برای تضعیف نیروهای ملی ومترقی در منطقه  ممکن سازد و در پی تجزیه کشورها باشد. به همین دلیل است که هم  در مالی و هم در بورکینافاسو، مردم با خشم و نفرت علیه فرانسه و در حمایت از روسیه شعار میدهند.

شرکت نظامی "واگنر" روسی پل دوستی مردم منطقه با روسیه شده است. این شرکت در جمهوری آفریقای مرکزی موقعیت خود را تثبیت کرده است!

.https://www.humanite.fr/sahel-le-burkina-faso-submerge-par-le-ressentiment-contre-paris-728523

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 813  - 17 آذر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت