راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

گره مناسبات

ایران و عربستان

در یمن باز می شود

اومانیته- ترجمه جعفرپویا

 

  

ایران و عربستان در حال مذاکرات صلح با یکدیگر هستند، این صلح با خاتمه جنگ در یمن همراه خواهد شد. طبیعی است که دو کشور پیش از رسیدن به صلح و در پای میز مذاکرات هرکدام سعی می کنند برگ های برنده بیشتری در اختیار داشته باشند و به همین دلیل حملات هوائی عربستان به مناطق تحت تسلط حوثی ها تشدید شده و از جانب دیگر، عملیات پهپادی حوثی ها به کمک ایران علیه عربستان.

در همین هفته فرودگاه صنعا، پایتخت یمن هدف حملات متعددی قرار گرفت. تسلط ریاض بر حریم هوایی و ممنوعیت تمامی پروازهای غیرنظامی به گونه ایست که هواپیماهای سازمان های بشردوستانه و سازمان ملل را مجبور به لغو پروازهای خود کرد. این در شرایطی است که 80 درصد از جمعیت 30 میلیونی یمن به کمک های بین المللی وابسته هستند.

این کشور از زمان آغاز جنگ در سال 2014 و مداخله سعودی ها و متحدانش در سال 2015 علیه حملات حوثی های مورد حمایت ایران در وضعیت قحطی قرار داشته است. سازمان ملل متحد تا همین اواخر نسبت به این درگیری هشدار داده بود که پیش بینی می شود تا پایان سال باعث مرگ 377000 نفر شود.

در میان قربانیان، 227000 مورد مرگ ناشی از پیامدهای غیرمستقیم درگیری مانند کمبود آب آشامیدنی، گرسنگی و بیماری وجود دارد.

در فرودگاه صنعا، "خالد الشایف"، مدیر فرودگاه به خبرگزاری فرانسه گفت که انبارهای کالاهای وارداتی و صادراتی تخریب شده است. یک تیم سازمان ملل نیز برای ارزیابی میزان خسارت در محل حضور دارد. ائتلاف سعودی نیز به نوبه خود مدعی است که حملات هوایی دقیق و محدودی را با هدف قرار دادن اهداف نظامی در فرودگاه بین المللی صنعا انجام شده است.

چندین ماه است که سازمان ملل و ایالات متحده تلاش می کنند تا بر همه بازیگران فشار بیاورند تا به جنگ پایان دهند. این سازمان بین المللی، تنها قدرتی است که مداخله منظم جنایات جنگی در یمن را که  مستقیماً از طرف عربستان سعودی صورت می گیرد محکوم می کند .

تلفن همراه "کامل جندوبی"، رئیس گروه کارشناسان سازمان ملل متحد در جنگ یمن، در سال 2019 به نرم افزار"پگاسوس" آلوده شده بود. نرم افزاری که توسط شرکت اسرائیلی "ان اس. او " به بازار عرضه شده است. این اولین باربود که چنین امری(اقدامات جاسوسی اسرائیل) علیه یک نهاد سازمان ملل افشاء شد .

مقامات کشور تونس در آستانه انتشار گزارش دومی در این زمینه بودند که تخلفات انجام شده این شرکت اسرائیلی علیه سازمان ملل افشا شد.

ریاض پس از یک کارزار فشار شدید (مالی، سیاسی، دیپلماتیک) موفق شد ریاست این گروه از کارشناسان را که مأموریت انها  در اکتبر 2021 به پایان می رسید، به دست بگیرد .

برای حوثی‌ها که شمال و پایتخت را کنترل می‌کنند، پس از رفع محاصره فرودگاه صنعا، مذاکرات می‌تواند آغاز شود. با این وجود، حوثی ها از ائتلاف به رهبری عربستان سعودی خواستار گفتگو برای پایان دادن به جنگ شده اند. "هشام شرف"، وزیر امور خارجه حوثی ها، گفت که گفتگو باید تحت نظارت سازمان ملل یا با مشارکت شرکای بین المللی انجام شود!

تنها پاسخ ریاض تاکنون بمباران بوده است .

https://www.humanite.fr/monde/yemen/moyen-orient-au-yemen-riyad-prefere-la-guerre-au-dialogue-732032

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 816  - 8 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت