راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

 تاجیکستان آماده
مقابله با داعش
در مرز افغانستان

بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه- کیوان خسروی



امنیت کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی تا حد زیادی به وضعیت مرز تاجیکستان و افغانستان بستگی دارد. به گزارش سرویس مطبوعاتی پارلمان تاجیکستان، روز چهارشنبه 8 دسامبر، پارلمان تاجیکستان توافقنامه ای بین فدراسیون روسیه و تاجیکستان در مورد ایجاد سیستم دفاع هوایی منطقه ای متحد را تصویب کرد. سپهبد«شیرعلی میرزا» وزیر دفاع تاجیکستان ضمن ارائه پیش نویس توافقنامه، رشد تهدیدات علیه امنیت ملی را به نمایندگان مجلس و همچنین اینکه این تهدیدات به سرعت در حال گسترش است، یادآور شد. وزیر دفاع خاطرنشان کرد که: امروزه این پهپادها هستند که می توانند توسط گروه های تروریستی و افراطی به ویژه در مرز تاجیکستان و افغانستان مورد استفاده قرار گیرند. در این گزارش آمده است که در رابطه با اوضاع متشنج منطقه، امضای توافقنامه مشترک با فدراسیون روسیه قبل از هر چیز ایمنی حریم هوایی تاجیکستان را تامین می کند. توافقنامه بین روسیه و تاجیکستان برای مدت پنج سال منعقد شده است که پس از پایان دوره پنج ساله، به طور خودکار برای پنج سال آینده تمدید می شود. هماهنگی تمامی اقدامات نیروهای سامانه متحد پدافند هوایی منطقه ای دو کشور توسط فرمانده کل نیروی هوافضای روسیه انجام خواهد شد. دولت روسیه قبلاً این پروژه را تأیید کرده است. این توافقنامه برای هردو طرف سودمند است: روسیه فرصت نظارت بر آسمان مرزهای دور را خواهد داشت و تاجیکستان - تجهیزاتی برای تجهیز مجدد نیروهای دفاع هوایی خود و اعتماد به امنیت ملی را بدست می آورد.
به گفته «والری سمریکوف» معاون دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی، سال گذشته که در رابطه با حوادث افغانستان سال بسیار پرتنشی بود، نشان داد که نیروهای سازمان پیمان امنیت جمعی می توانند در صورت وخیم تر شدن اوضاع، هماهنگ عمل کنند. این مسئله در مانورهای نظامی ثابت شده است. «سمریکوف» مطمئن است که« با وجود پاندمی، ما تمام فعالیت‌های مربوط به آماده‌سازی نیروهای جمعی سازمان را برای استفاده طبق برنامه انجام داده‌ایم. ما معتقدیم که این امر به نحوی به عادی سازی وضعیت در مرز تاجیکستان و افغانستان کمک کرده است». به گفته«نیکولای بوردیوژا»، دبیرکل سابق سازمان پیمان امنیت جمعی، بی ثباتی در این منطقه از مدت ها پیش مشاهده شده است و در حال حاضر در خاک افغانستان حدود2هزار 500 شبه نظامی گروه تروریستی داعش و حدود یک هزار نفر از جنبش اسلامی ترکستان مستقر هستند. از این رو وی معتقد است که امنیت کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی تا حد زیادی به وضعیت مرز تاجیکستان و افغانستان بستگی دارد. به همین دلیل است که کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی از سال 2015 به تاجیکستان در تقویت مرزها در چارچوب برنامه های تسلیح مجدد نیروهای مرزی و تبادل اطلاعات کمک کرده اند. در سال آینده، کمک های فنی- نظامی برای بهبود سطح حفاظت از مرزهای دولتی تاجیکستان ادامه خواهد یافت.

https://www.fondsk.ru/news/2021/12/10/tadzhikistan-sozdaet-edinuju-s-rossiej-sistemu-pvo-55081.html

تلگرام راه توده:
https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 816  - 8 دیماه 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت