راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پاپ در عراق
بدرقه شد و ترور
و انفجارها ادامه یافت

آنتون وِسِلف
بنیاد فرهنگ استراتژیک
ترجمه- کیوان خسروی


پاپ «فرانسیس» از 5 تا 8 مارس به عراق سفر کرد. این دیدار در شرایطی صورت گرفت که شزایط در بیشتر کشورهای جهان غیر عادی و اضطراری خوانده می شوند- اعتراضات گسترده مردم، انفجارها، گلوله بارانها و دیگر اقدامات تروریستی. و برای عراق این امر مدتهاست که به یک قاعده تبدیل شده است.
در پایان ماه فوریه در شهر «ناصریه»(مرکز اداری استان جنوبی بنام ذی قار) هزاران تظاهر کننده برای مطالبه خدمات دولتی بهتر و ایجاد شغل به خیابانها آمدند. مقامات دولتی به بهانه محدودیت های اعمال شده در رابطه با ویروس کرونا، راهپیمایی ها را غیر قانونی اعلام کردند و نیروهای امنیتی برای پراکنده ساختن این راه پیمایی ها از ابزار های ویژه استفاده کردند، حتی از سلاح جنگی. در نتیجه شش نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند. این وقایع زمینه نامطلوبی را برای سفر رئیس واتیکان ایجاد کرده بود، از این رو واکنش بغداد سریع بود: دولت از تظاهر کنندگان خواست تا اعتراضات را در زمان سفر برنامه ریزی شده پاپ متوقف کنند و استاندار این استان را برکنار کرد. «عبدا‌لغنی ال اسدی» رئیس سرویس امنیت ملی بعنوان استاندار جدید منصوب شد و بدین ترتیب همه چیز برای همه روشن شد.
اولین بازدید رهبر کاتولیک ها از عراق توجه مطبوعات بویژه رسانه های غربی را بخود جلب کرد. از توجه خبرنگاران تیز بین دورنماند که اکثر کسانی که در مسیر حرکت صفوف تشریفاتی پاپ از فرودگاه به استقبال او رفتند، افرادی جدی در لباس غیر نظامی، اما با قد و قامتی نظامی بودند. برای تامین امنیت میهمان برجسته کل پادگان ارتش پایتخت، وزارت امورخارجه، سرویس های ویژه را بسیج کردند. امنیت شخصی پاپ، چهار برابر بیش از حد معمول افزایش یافت. مردانی قوی در لباسهای سیاه بیش از یک کیلومتر را دویدند و لیموزین زره پوش را در محاصره حفظ کردند. رهبر واتیکان ضمن سخنرانی در کاخ صلح در بغداد، اشاره کرد که از عراق بازدید می کند تا « پیام صلح و همزیستی» را اعلام کند. او تاکید کرد که سلاح ها باید خاموش و صلح باید حاکم باشد. او ضمن بیان اینکه همه عناصر و مؤلفه های عراق باید حق مشارکت در شکل دهی و ساختمان آینده کشور داشته باشند، خواستار همکاری مشترک برای آینده ای بهترشد. پاپ تاکید کرد «هیچ کس نباید شهروند درجه دو محسوب شود». «عناصر و مؤلفه ها» به سخنرانی پاپ گوش فرا دادند و پس از آن یکی از آنها، رئیس دولت «مصطفی الکاظمی» بلافاصله 6 مارس را بعنوان روز ملی برای مدارا و همزیستی اعلام کرد.
«فرانسیس» موفق شد دیدارهای تشریفاتی با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق در بغداد، رهبری اقلیم خودمختار کردها در اربیل برگزار کند و دیداری هم با رهبر شیعیان عراق آیت الله علی سیستانی در نجف داشته باشد. او توانست از «موصل» و «کاراکوش» در شمال و ویرانه های شهر باستانی «اور» در جنوب بازدید کند. همه جابجایی ها توسط هلیکوپترها که ایمن ترین نوع حمل ونقل در عراق است انجام شدند. هنگام آیین عشای ربانی در اربیل رهبر کلیسای کاتولیک روم گفت:«من دعا می کنم که اعضای فرقه های مختلف مذهبی همراه با همه زنان و مردان با حسن نیت با هم کار کنند تا پیوندهای برادری و همبستگی را در خدمت به کار خیر و صلح ایجاد کنند».
در غرب با جدیت واقعیت های ناخوشایند را مسکوت می گذارند و عمداً علت و معلول را به گمراهی کشانده و حاضر به اعتراف نیستند که تجاوزات مسلحانه و سرنگونی «صدام حسین» منجر به رنج های بیشمار مردم عراق شده است. از جمله آنها ادعا می کنند که همه بلایا و مصیبت های مسیحیان در عراق ناشی از سازمان تروریستی داعش است. با این وجود در ایجاد این گروهبندی تروریستی سرویسهای اطلاعاتی غرب دست داشتند، این گروه هنوز هم از حمایت مالی و لجستیکی ، از جمله در سطح دولتهای چندین کشور برخوردار است. البته دولتها دخالت خود را به علنی نمی کنند ، اما این واقعیت که تروریستها برای نقل و انتقال و جابجایی از طریق مرزها و همچنین تامین سلاح و مهمات جنگی هیچ مشکلی ندارند، گویای این امر است. سخن نه در مورد نمونه سلاح های دستی است بلکه در مورد سیستم های مدرن، از جمله پهپادها و ستون وانت بارهایی است که تازه از خط مونتاژ زیر پرچم سیاه خارج شده اند. "کسی که نداند و آگاهی نداشته باشد چگونه این امکان پذیر است؟ گیج می شود". داعش به اصل «کسی که با ما نیست- مخالف ما است» پایبند است. فعالیت های تروریست ها هیچ ارتباطی با مبارزه برای ایمان و دین ندارد: اهل سنت، شیعه، یزدی ها و مسیحیان هدف حملات خونین هستند. مسیحیان یکی از آماج های اصلی سرقت، حمله و قتل بودند و بسیاری از آنها دانشمند، پروفسور، دکتر بودند. در غرب از ذکر این نکته خودداری می کنند که در سال 2003 در عراق 8/1 میلیون مسیحی از کل جمعیت حدود 25 میلیون نفری وجود داشت. در حال حاضر جمعیت کشور از 40 میلیون نفر گذشته است اما کمتر از 300 هزار مسیحی باقی مانده است. در استان بزرگ «ذی قار» با جمعیت تقریبا دو میلیون نفر، امروزه فقط یک خانواده مسیحی وجود دارد و این خانواده برای دعا مجبور است 300 کیلومتر راه را طی کند- حتی یک کلیسا نیز در نزدیکی های این شهر باقی نمانده است! هنگامی که 8 مارس در ساعت 54/9 دقیقه به وقت محلی هواپیمای پاپ فرانسیس از باند فرودگاه بغداد بلند شد و به سمت رم حرکت کرد، نه تنها همه سرنشینان هواپیما، بلکه کسانی که مسئول دیدارهای این مهمان برجسته در روی زمین بودند، نفس راحتی کشیدند. این دیدار بدون هیچ حادثه ای انجام شد، اگر چه 7 مارس در بغداد دو عمل تروریستی با استفاده از بمب های دست ساز رخ دادند و یک خانه شخصی در منطقه «الزعفرانیه» منفجر شد. عصر روز 8 مارس در بغداد یک بمب گذار انتحاری خود را در میان زائران شیعه در مسجد «امام موسی کاظم» منفجر کرد. پیشتر در همان روز وزارت کشور از جلوگیری سه عمل تروریستی انتحاریون علیه حجاج شیعه خبر داده بود. رویارویی بین نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و گروه های مسلح شیعه تحت حمایت ایران همچنان ادامه دارد. حمله موشکی به پایگاه بزرگ ناتو در «اربیل» در 15 فوریه که در آن کشته و زخمی ها در میان پرسنل این پایگاه وجود داشت، نمی توانست بی پاسخ بماند. 27 فوریه رئیس جمهور «جو بایدن» نامه ای رسمی به کنگره ارسال و در آن اعلام کرد که به فرمان وی نیروی هوایی آمریکا به زیرساخت های مورد استفاده شبه نظامیان هوادار ایران در استان «دیرالزور» در شرق سوریه حمله کرده است. این اقدام در شب قبل «در پاسخ به حملات موشکی به نیروهای آمریکایی در اربیل و سایر نقاط عراق» انجام گرفت.
کوشش کردند این موضوع را در پنتاگون بسط و توسعه دهند:«لوید آستین» رئیس آن بیانیه ای پر ادعا داد و در آن گفت:«من خیلی به مردان و زنان در نیروهای مسلح خود افتخار می کنم، که در این عملیات شرکت کردند. آنها بسیار حرفه ای عمل کردند». در پایان دریادار «جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع تاکید کرد که نیروی هوایی آمریکا از هفت بمب 500 پوندی را استفاده کرد که در نتیجه آن «چندین اهداف مهم که برای انتقال اسلحه استفاده می شده منهدم گردید ». بزودی عکسهای گرفته شده از منطقه ای که به آنجا حمله انجام گرفت منتشر خواهد شد. سه گروه شیعه وعده دادند که پاسخ آنها زیاد طول نخواهد کشید و به وعده خود عمل کردند. صبح روز 3 مارس ده راکت به سمت پایگاه بزرگ نظامی «عین الاسد» در استان «انبار» شلیک شد؛ پنج آمریکایی زخمی و یک کارمند پیمانکار خارجی که برای آمریکا براساس یک قرارداد کار می‌کرد کشته شد. بیانیه خونسردانه «ال. آستین» بدنبال این جریان آمد و در آن وی اظهار داشت:« در صورت لزوم ما ضربه تلافی جویانه را وارد خواهیم آورد. اما ما این کار را در مکان و زمانی که خودمان انتخاب خواهیم کرد انجام خواهیم داد». این فقط به معنی ادامه تبادل ضربات است. گروه های «کتائب حزب الله»،«عصائب اهل الحق» و « کتائب النجبا» بار دیگر تاکید کردند که تنها راه ثبات عراق، خروج نیروهای آمریکایی از عراق است.

https://www.fondsk.ru/news/2021/03/14/chto-papa-rimskij-iskal-v-irake-53144.html




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 781  -  18 فروردین 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت