راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

شهریاری نژاد

در شیراز

بدرود حیات گفت!

 


حسینعلی شهریاری نژاد، از یاران دیرینه حزب توده ایران به درود حیات گفت. او در خرداد سال 1310 در روستای تاریخی "دوان" کازرون به دنیا آمد. در 12 سالگی به آبادان مهاجرت کرد و برای امرار معاش، به استخدام شرکت نفت در آمد. در 14 سالگی به عضویت شورای متحده ی مرکزی (اتحادیه های کارگری) در آمد و متعاقب آن به عضویت سازمان جوانان کارگری حزب توده ایران در آبادان پذیرفته شد.

اولین کارگر نمونه شرکت نفت بود که در آن زمان موفق به گرفتن دیپلم فنی شد. در خرداد سال 1332 به دعوت سازمان جوانان حزب کمونیست اتحاد شوروی همراه با تعداد دیگری از رفقای سازمان جوانان حزب توده ایران، در فستیوال جهانی جوانان در مسکو شرکت کرد. کودتای 28 مرداد در همین زمان در ایران روی داد.

بر اساس گفته های خود وی، رفقای اتحاد شوروی و شرکت کنندگان چینی در فستیوال از وی و همراهان خواستند با توجه به انجام کودتای آمریکایی - انگلیسی 28 مرداد در ایران، به میهن باز نگردند و میهمان رفقای شوروی و یا رفقای چینی باشند که هیات ایرانی با این پیشنهاد موافقت نکردند و با کشتی از باکو به سمت بندر انزلی حرکت و به میهن خود بازگشتند اما در انزلی کودتاچیان آنها را دستگیر و به تهران اعزام و در یک پادگان نظامی زندانی کردند.

شهریاری نژاد، پس از چندی آزاد و در سال 1334 مجدداً توسط فرمانداری نظامی دستگیر و در زندان قصر زندانی شد. پس از خلاصی از زندان همچنان به مبارزه ادامه داد و برای بار سوم در سال 1337 دستگیر و نزدیک به دو سال در زندان شد.

شهریاری نژاد، با عشق به عدالت اجتماعی و آزادی، تا انقلاب سال 57 با جمعی از وفداران به حزب توده ایران، همواره راه و روش و مشی سیاسی حزب را با بیانی شیوا و منطقی توانا تبلیغ می‌ کرد. با رهنمود های حزب، در رویداد های انقلابی قبل از انقلاب فعالانه شرکت کرد.

با احیای سازمان های حزب توده ایران در پروسه انقلاب و پس از آن، با سازمان حزبی در استان فارس همکاری فعال داشت و نمونه بارز و مجربی برای راهنمایی جوانان و نسل های جدید توده‌ ای شد. 

 در اردیبهشت 1362 به اتفاق جمع زیادی از رفقای حزبی شیراز در جریان یورش دوم به حزب دستگیر و پس از شش ماه از زندان عادل آباد این شهر آزاد شد.

رفقای قدیمی و بویژه رفیق شهریاری نژاد، پس از آزادی از زندان عادل آباد شیراز، تا آخرین روزهای زندگی با تمام وجود به خانواده های رفقای زندانی و افرادی که از زندان آزاد می شدند، خالصانه کمک می کرد و آنها را مورد حمایت مالی، درمانی و فرهنگی  قرار می داد.

زنده یاد حسین علی شهریاری نژاد، با بجا گذاشتن نامی نیک و بلند در تاریخ 21 فروردین  1400 با زندگی بدرود گفت.

یادش  جاودان باد.

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 783  -  اول اردیبهشت 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت