راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

فاجعه انقلاب فرهنگی در چین!

 

روز 18 اوت سال 1966 میلادی انقلاب فرهنگی چین با فرمان مائو، رهبر حزب کمونیست چین آغاز شد. انقلاب فرهنگی با شعار جهش بزرگ نتایج هولناکی، بویژه در بخش کشاورزی چین به بار آورد. بین سال های 1959 تا 1961 میلادی که سال های قحطی در چین بود 30 میلیون نفر از گرسنگی جان خود را از دست دادند. مائو تصمیم به انتقاد از خود گرفت و مقام ریاست جمهوری را در سال 1959 میلادی به لیو شائوچی که یک رهبر میانه رو در حزب بود واگذار کرد. مقام ریاست جمهوری به مراتب کم اهمیت تر از رهبری حزب کمونیست بود که مائو برای خود حفظ کرد.

لیو شائوچی در حزب کمونیست محبوب بود اما مانورهای مائو را دستکم گرفت. مائو اندک اندک زمینه را برای حذف رقبا با شعار «علیه تجدید نظر طلبی» آغاز کرد.

سرانجام با دستور مائو دانش آموزان، دانشجویان و جوانان گارد سرخ که شستشوی مغزی شده بودند بعنوان انقلابیون جوان به نمادهای دوره قدیم حمله ور شدند.

آنها تعقیب اعضای قدیمی حزب که مخالف افکارو اقدامات مائو بودند را آغاز کردند. افراد تحصیل کرده، پزشکان، استادان دانشگاه و آموزگاران سرکوب شدند. بسیاری از آنها به قتل رسیده یا به مزارع و بیابان ها فرستاده شدند. بسیاری از آنها در همین بیابان ها از گرسنگی، بیماری و بدرفتاری ها مردند.

"لیو شائوچی" رئیس جمهور دستگیر شد و به اتهام فدا کردن ایدئولوژی به پای رونق اقتصادی زندانی شد و  در زندان در گذشت.

"دنگ شیائوپینگ" عضو دیگر و پر نفوذ رهبری حزب کمونیست چین که پس از مرگ مائو رهبر چین شد زندانی شد.

بسیاری از اماکن تاریخی، معابد قدیمی در جریان انقلاب فرهنگی که بیشتر به یک جنون همگانی جوانان و نوجوانان شبیه بود، تخریب شدند. افراط گرایی آنقدر دامن زده شد که کودکان 10 - 12 ساله پدر و مادرشان را به تجدید نظر طلبی متهم کرده و به دست گاردهای سرخ می سپردند.

سرانجام با تلاش های "چوئن لای"، نخست وزیر چین که از شخصیت های بسیار معتبر حزب کمونیست و از رهبران انقلاب چین بود مائو اندکی از نظرات و اقدامات خود عقب نشینی کرد و از  حدت انقلاب فرهنگی کاسته شد، اما انقلاب فرهنگی تا سال 1976 میلادی ادامه یافت و عوارض جبران ناپذیری برای مردم و کشور چین به بار آورد.

در همین دوران مائو توانست رقبا و کادرهای قدیمی و مخالف ماجراجوئی های مانو را از صحنه حذف کند. تقریبا همه آنها که از این موج هولناک توانستند پشت سر گذاشته و زنده بمانند، پس از مرگ مائو به دستگاه رهبری حزب بازگشته و تحت رهبری و نظرات اصلاحی "تنگ شیائو پینگ"، چین امروز را پایه گذاری کردند.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 775  -  22 بهمن ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت