راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

در جنگ یمن

فرانسه می خواهد

شریک  نظامی

عربستان باقی بماند!

اومانیته- ترجمه آذرنگ

 

 

"جو بایدن، رئیس جمهور جدید ایالات متحده، در اولین سخنرانی خود در 4 فوریه، درمورد سیاست خارجی اعلام کرد: "ما تلاش های دیپلماتیک خود را برای پایان دادن به جنگ در یمن، جنگی كه فاجعه ای انسانی و استراتژیك ایجاد كرده، افزایش می دهیم." وی اصرار داشت: "این جنگ باید پایان یابد". و برای تأکید بر عزم و اراده خود افزود: "ما در حال پایان دادن به همه پشتیبانی ایالات متحده از عملیات تهاجمی در جنگ یمن، از جمله فروش اسلحه هستیم".

موج شوک به سرعت از واشنگتن به ریاض رسید و بدون شک برخی از امیدها، اطمینان ها در کاخ سلطنتی و ولیعهد پادشاه "بن سلمان" متزلزل شد. جویایدن، همچنین اعلام کرد که جنبش حوثی ها را از لیست سازمان های تروریستی خارج می کند.

 به این ترتیب دیگر مانعی برای ارسال کمکهای امدادی توسط آژانس سازمان ملل وجود ندارد .

چند روز قبل، دولت ایتالیا نیز لغو مجوز صادرات موشک و بمب به عربستان سعودی و امارات را بطور شگفت اوری اعلام کرد .

وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: "ما این اقدام را یک وظیفه انسانی و پیام روشن در راه صلح می دانیم"

سازمان غیردولتی ایتالیایی صلح و خلع سلاح از این امر استقبال کرد.

 سخنگوی سازمان غیر دولتی صلح و خلع سلاح ایتالیا گفت: این تصمیم دولت ایتالیا "یک بار برای همیشه به این احتمال پایان می دهد که هزاران بمب مخرب ساخته شده در ایتالیا می توانند بر خانه های مردم فرود آیند و باعث تلفات مردم حوثی شوند و اوضاع این کشور را بحرانی تر کنند."

او افزود: "منع فروش اسلحه از طرف دولت ایتالیا ـ موشک و بمب های هوایی ـ به عربستان سعودی و امارات متحده عربی نمی تواند جنگ در یمن را خاتمه دهد و رنج جمعیت خسته شده از درگیری، قحطی و بیماری را کاهش دهد. یک گام برای ایجاد پیش شروط صلح در منطقه لازم است."

در فرانسه دولت در مورد جنگ یمن سیاست سکوت را انتخاب کرده است.

انجمن" آسر"ـ اقدام امنیت اخلاقی جمهوری خواهان، که عضوی از شبکه اقدامات امنیتی بین المللی برای جلوگیری از فروش اسلحه است از  مدتها پیش در باره نتایج جنگ یمن هشدار داده بود.

در دسامبر گذشته، انجمن "آسر" گزارشی با عنوان "جنایات علیه بشریت در یمن" منتشر کرد که نشان می دهد چگونه کشورهای ائتلاف به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده تاسیسات غیر نظامی و شهروندان عیر نظامی را ازمارس 2015  هدف قرار داده اند.

مسئله ای که علی رغم تماس های مکرر و هشدارهای شورای امنیت سازمان ملل متحد به ان توجهی نشد.

 80 درصد مردم یمن به کمک های بشردوستانه نیاز دارند. بر اساس گزارش سازمان برنامه توسعه ملی سازمان ملل متحد بیش از 230 هزار نفر در این جنگ کشته شده اند، از جمله ـ 140هزارکودک تا پایان سال 2019.

20 میلیون یمنی امروز به طور روزمره زندگی می کنند، دو سوم جمعیت به کمک های بشردوستانه وابسته هستند و چندین میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

دسترسی به بهداشت بسیار ضعیف است، 50٪ از مراکز بهداشتی در درگیری ها تخریب شده اند. یمن با خطر بیماریهای همه گیر، به ویژه "وبا" روبرو است .

همچنین، تحریم مواد سوختی از جمله "نفت وگاز" اعمال شده توسط ائتلاف بین المللی در شمال کشور باعث ایجاد مشکلات عظیم لجستیکی شده است. واقعیتی وحشتناک که هیچ چیزی ربطی به فجایع طبیعی ندارد .

در گزارش "آسر" آمده است: "این واقعیت که از سلاح های دقیق در حملات هوایی ائتلاف استفاده شده است نشان می دهد که مرگ غیرنظامیان و در نتیجه تخریب اموال غیرنظامیان ناشی از سهل انگاری به دلیل بی احتیاطی نبوده، بلکه اختیاری بوده است. فاجعه ای که هنوز به نظر نمی رسد رهبران فرانسه را تحت تأثیر قرار دهد.

طبق گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (سیپری) در تاریخ 9 مارس 2020، فرانسه بین سالهای 2015 و 2019 مقام سوم را در فروش سلاح های نظامی داشته است، یعنی 7.9٪ از سهم بازار فروش جهانی تسلیحات.

بدیهی است امانوئل مکرون و وزرایش با فروش سلاح های نظامی آرزوی کسب جایگاهی برتر بر "سکو اقتصاد مرگ" را دارند .

 وزیر امور خارجه فعلی دولت فرانسه "ژان ایو لودریان" که در گذشته وزیر دفاع دولت "فرانسوا اولاند" بود، در افزایش تولید ناخالص داخلی فرانسه به لطف قراردادهای تسلیحات گذشته تکیه می کند. وزیر صنایع نظامی ـ دفاعی "فلورانس پارلی" در ماه ژوئن سال 2019 با  غرور در شبکه تلویزیون ـ آ   ت ال ـ توضیح داد: "بخش صنایع دفاعی یک بخش بسیار مهم  برای فناوری فرانسه  ومشاغل ما است "

این امر وی را قادر ساخت تا ضمن تأیید وجود قربانیان غیرنظامی بگوید: "من هیچ اطلاعاتی ندارم که بتوانم اطمینان حاصل کنم که این قربانیان غیرنظامی به دلیل فروش اسلحه های فرانسوی کشته شده اند ".

از نظر پاریس، پیوندها با ریاض باید حفظ و توسعه یابد. حتی به قیمت جان انسان ها. خواه یک روزنامه نگار سعودی بنام "جمال قاشقچی" باشد که توسط افراد سرویس "ام بی سی" در اتاق پشتی سفارت عربستان سعودی در استانبول تکه تکه شد، یا صدها هزار یمنی که هیچ کس نام آنها را هرگز نمی داند .

دلایل این عروسی ادامه دار بین فرانسه و عربستان سعودی ریشه های متعددی دارد. در این میان،  توسعه و واگذاری یک سایت گردشگری جدید در شمال غربی عربستان، به فرانسه وعده داده شده است. این پروژه بین 50 تا 100 میلیارد دلار تخمین زده شده است. البته، ملاحظات ژئواستراتژیک نیزمطرح است .

فرانسه تنها پایگاه نظامی خود را در خلیج فارس در امارات متحده عربی دارد، که به این کشور امکان می دهد در مقابل "تهدید ایران" در خط مقدم قرار گیرد و بنابراین می تواند به عنوان یک بازیکن اصلی در این منجلاب نسبتاً روان غوطه ور شود.

امانوئل مکرون، علی رغم شکست های متعدد در (ساحل افریقا، لبنان، لیبی، مدیترانه شرقی) بدنبال یافتن جایگاهی در صحنه بین الملل است.

شهروندان فرانسه از اطلاع در مورد قراردادهای تسلیحاتی و اعزام نیروی نظامی به خارج از کشور محروم  هستند، چه رسد به تصمیم گیری !

 

https://www.humanite.fr/guerre-au-yemen-le-soutien-meurtrier-de-la-france-larabie-saoudite-700385

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 777  -  6 اسفند ماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت