راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

پای امریکا

و راستگرایان

روی گلوی

مردم ایران

 


در حالیکه تا آغاز کار جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا، دو هفته بیشتر باقی نمانده، دونالد ترامپ از پذیرش شکست خودداری می کند. رئیس جمهور کنونی از هم اکنون هواداران خود را - که بسیاری از آنها سفیدهای نژادپرست مسلح هستند- دعوت کرده تا در روز چهارشنبه ششم ژانویه در واشنگتن تظاهرات کنند. در این روز قرار است کنگره آمریکا به صورت نمادین نتیجه آرای اخذ شده انتخابات را تأیید کرده، جو بایدن را پیروز انتخابات اعلام کند. قصد ترامپ همانطور که مایکل فلین، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ، پیشنهاد داده ایجاد هرج و مرج و آشوب است تا بتواند به استناد مقررات موسوم به "قانون قیام" به ارتش متوسل شود و در شماری از ایالت‌های مهم آمریکا انتخابات را تجدید کند.

همزمان شمار جان باختگان کرونا در آمریکا از 360 هزار تن عبور کرده و مخالفان ترامپ می گویند که او در کار واکسیناسیون نیز کارشکنی می کند. ضمن اینکه آمریکا یکی از بدترین کارنامه ها را در جهان دربرابر پاندمی کرونا داشت و همه ضعف ها و نقایص سیستم نه تنها بهداشتی، بلکه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی آن در جریان این پاندمی خود را نشان داد. اکنون در بسیاری از ایالت‌های آمریکا مردم نگران هرج و مرج و وقوع درگیری‌های داخلی میان دستجات مسلح و قتل و غارت هستند. همه چیز نشان می دهد که آمریکا وارد یک مرحله بحران درازمدت می شود، بویژه که رقیب اصلی اقتصادی آن یعنی جمهوری خلق چین با قرنطینه فوری دربرابر کرونا توانست با حداقل تلفات از بحران عبور کرده و اکنون ماشین تولیدی و اقتصادی خود را دوباره به حرکت درآورد و به تنها کشوری در جهان تبدیل شود که سال 2020 را با رشد مثبت اقتصادی پشت سر می گذارد.

پیامدهای بحران امریکا و ماجراجویی‌هایی که ترامپ می کوشد با توسل به آنها قدرت و مقام خود را حفظ کند، فقط به داخل امریکا محدود نمی شود. در عرصه جهانی نیز ترامپ بدنبال یک بهانه برای آشوب است و بیش از همه خطر دور سر مردم ایران می چرخد که نگران یک ضربه نظامی به کشور خود هستند، ضربه‌‌ای که اسرائیل و عربستان نیز آشکار و پنهان از آن پشتیبانی می کنند و علاوه بر عناصر نفوذی که در تمام ارگان‌های نظامی و غیرنظامی حاکمیت ایران نفوذ کرده‌اند، بلکه جناح‌هایی از حاکمیت نیز چندان بی اشتیاق به چنین رویارویی نیستند و امیدوارند که بتوانند با ایجاد فضای جنگی و نظامی، دولت کنونی را پیش از موعد سرنگون و قدرت را بدست گیرند.

این وضع و خطر درگیری نظامی در هفته گذشته با اعزام ناو هواپیمابر و بمب افکن‌های امریکایی به منطقه خلیج فارس افزایش یافت بویژه که این هفته سالگرد ترور پهپادی قاسم سلیمانی نیز هست که با رجزخوانی‌های برخی مقامات دهان گشاد نظامی که دانسته یا ندانسته همسو به خواست اسرائیل قدم بر می دارند بر وخامت اوضاع افزوده است.

درست در همین شرایط مجلس ایران نیز به اقدامات تحریک آمیز خود ادامه می دهد مانند طرح الزام دولت به آغاز دوباره غنی سازی که در این شرایط می تواند به فاصله گرفتن نه تنها اروپا از ایران بلکه قرار دادن چین و روسیه در موقعیتی نامساعد بیانجامد و دیپلماسی ایران را تضعیف کند. نمایندگان راستگرای مجلس در اقدامی دیگر طرحی را تحت عنوان اقدام متقابل ایران در مجلس مطرح کردند که تنها می تواند به انزوای بیشتر ایران منجر شود. در این طرح دولت مكلف شده ترتیباتی را برای به اصطلاح نابودی اسرائیل تا سال 1420 تدارک بببیند از جمله "شکست حصر غزه" پیگیری "بازگشت به قدس"، "آزادسازی جولان"، "زیارت قدس" و همچنین کمک‌های هر سه ماه یکبار به یمن "به‌گونه‌ای که اولین محموله نهایتا تا انتهای سال ۱۳۹۹ فرستاده شود". معلوم نیست اگر هدف از این طرح‌ها واقعا کمک به مردم فلسطین یا یمن است چرا باید آن را با جار و جنجال و در صحن علنی مجلس طرح کرد؟ بسیاری از کشورهای جهان در گذشته و حال به کشورها یا جنبش‌های دیگر کمک کرده‌اند بدون آنکه حتی آن را اعلام کنند، چنانکه حجم کمک‌های بلاعوض شوروی به ویتنام در طول جنگ آن کشور به گفته مقامات ویتنامی بالغ بر30 میلیارد دلار بود که مقامات شوروی حاضر به پذیرش اخبار ارسال این کمک‌ها نبودند یا حجم آن را از آنچه در واقع بود کمتر اعلام می کردند.

با همین جار و جنجال‌ها که یک وجه آن دادن این پیام به مردم ایران است که مسئول فقر و گرانی و تورم همین به اصطلاح کمک‌هایی است که ایران به لبنان و فلسطین و سوریه و یمن می کند، هم افکار عمومی مردم ایران را برعلیه این کشورها بدبین کرده‌اند و هم کشورهای همسایه ایران را تحریک کرده و در مجموع بزرگترین خدمت را به اسرائیل کرده‌اند که نتیجه آن استقرار اسرائیل در شمال و جنوب و غرب کشور شده است.

همه اینها نشان می دهد که اگر کشور ما از اوضاع بحرانی دو هفته باقی مانده دولت ترامپ هم با سلامت عبور کند وارد یک دوران بحرانی تازه تا انتخابات ریاست جمهوری ایران خواهد شد، انتخاباتی که راستگرایان حکومتی برای پیروزی در آن تصمیم گرفته‌اند اجازه ندهند که پای خودشان و امریکا از روی گلوی مردم ایران تا آن زمان برداشته شود، اگر روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا آنها را به سمت ماجراجویی‌های بزرگتری سوق ندهد!

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 



 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 770  - 17 دیماه  1399

 

                                اشتراک گذاری:

بازگشت