راه توده                                                                                                                                                          بازگشت

 

 

یکصدمین سالگرد بنیانگذاری حزب کمونیست چین

سوسیالیسم مدرن

و قدرتمند در چین

"عسگر داوودی"

 

 

  

جشن یکصدمین سالگرد تأسیس حزب حاکم کمونیست چین از چند هفته پیش در پایتخت و سایر مناطق این کشور، با انواع برنامه‌های متنوع فرهنگی آغاز شد. از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه اول ژوئیه/ 10 تیرماه، با حضور بیش از هفتاد هزار تن در میدان تاریخی «تیان آنمِن» پکن رسما آغاز شد در این مراسم که از طریق کلیه رسانه های تصویری چین، نه فقط برای حدود یک و نیم میلیارد مردم چین بلکه برای بینندگان در دیگر کشور های جهان پخش می شد، هزاران چینی با در دست داشتن پرچم های سرخ رنگ حزب که داس و چکش زرد رنگ بر روی آن نقش بسته، همزمان با پخش ترانه های میهنی، از برابر «شی جین پینگ» رهبر حزب و دولت چین و اعضای کمیتۀ مرکزی حزب کمونیست چین رژه رفتند. «شی جین پینگ» در سخنرانی یکساعته خود به «ظهور برگشت ناپذیر»، «دنیای جدیدی» اشاره کرد که توسط مردم چین شکل گرفته است. او همچنین بعنوان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست چین گفت: «دورانی که مردم چین رنج می‌بردند و تحت ستم قرار داشتند برای همیشه به پایان رسیده و آنها نه تنها در براندازی دنیای قدیم نقش داشته‌اند بلکه زمینه ساز شکل گیری دنیای جدید نیز می باشند»، «مردم چین به پا خواسته اند و رستاخیز بزرگ ملت چین وارد یک روند تاریخی برگشت ناپذیر شده است» و هرگونه تلاش برای ایجاد تفرقه میان مردم و حزب کمونیست چین، به پشتوانۀ ملت ناکام خواهد ماند. بیش از 95 میلیون عضو حزب کمونیست و نیز جمعیت 1/4 میلیاردی چین، در برابر آن ایستادگی خواهند کرد. سوسیالیسم تنها راه نجات چین است و ثبات اجتماعی ـ سیاسی در هنگ ‌کنگ و دیگر مناطق نیمه خودمختار، تحت حاکمیت مرکز تضمین می شود. او تاکید کرد که طی تلاش های سخت و مداوم تمام اعضای حزب و مردم چین، هدف ایجاد همه جانبه جامعه نسبتا مرفه تحقق بخشیده شده است. او گفت: ما اکنون در حال تلاش برای تحقق هدف ایجاد کشور قدرتمند مدرن «سوسیالیستی» هستیم. این افتخار بزرگ ملت، مردم و حزب کمونیست چین است.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، «شی جین پینگ» در سخنرانی خود بر وفاداری‌اش به این حزب تأکید کرد و از همه اعضا خواست تا شعله وفاداری و عشق به حزب را در دل خود روشن نگه دارند و این عشق را با اختصاص زندگی ارزشمند خود به حزب، عملی کنند. او به همین مناسبت بر گردن 29 تن از اعضای برگزیده حزب کمونیست، مدال وفاداری با عنوان «مدال اول جولای» آویخت. این برگزیدگان شامل سربازان، کارمندان، هنرمندان و دانشمندان برجسته چینی بودند که بخاطر «کمک‌های برجسته» به حزب مورد تشویق قرار گرفتند. مراسم مربوط به اعطای این مدال‌ها که به‌طور مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی چین پخش شد، تأکیدی بود بر قدرتمندی یکی از بزرگ‌ترین و پرشمارترین احزاب جهان. اهدای مدال ها همزمان بود با صدای غرش صدها گلوله توپ و رژه هوایی متشکل از ده ها هواپیمای جنگی و هلیکوپتر که ردی از رنگ های قرمز، زرد و آبی را در آسمان پکن بر جای گذاشتند.

در ادامه مراسم حاضرین و بینندگان رسانه های تصویری شاهد یکی از بی‌نظیرترین و زیباترین اجراهای گروه هنرمندان چینی بودند که با رقص‌های گروهی روند رسیدن چین به جایگاه والای کنونی خود را از یکصد سال پیش به اینسو به نمایش درآوردند. اوج این نمایش ترانه‌ای بود با عنوان «بدون حزب کمونیست، چین جدیدی نخواهد بود».

حزب کمونیست چین بزرگترین و از قدیمی ترین تشکیلات سیاسی کمونیستی جهان است و در صد سال اخیر مصائب و مشکلات ملی چون استعمار خارجی، جنگ داخلی، شکست های اقتصادی، درگیری های سیاسی، اعتیاد وسیع به تریاک، و قحطی و گرسنگی گسترده را پشت سر گذاشته است.این حزب نقش خود را بمثابه ضامن ثبات در جامعه چین ایفا می‌کند. بمنظور اجتناب از تکرار تجربۀ منفی حزب کمونیست اتحاد شوروی، حزب کمونیست چین توجه خود را با دقت تمام به مسائل ساختار حزبی معطوف کرده است. در حال حاضر، تقویت و تحکیم نظم و انضباط در صفوف کمونیست‌های چین و تقویت نظارت داخلی در حزب در مرکز توجه قرار دارد.

چین در تقریبا 50 سال اخیر از یک کشور فقیر و عقب افتاده به دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان تبدیل شده است. حزب کمونیست چین در سال  1921و با کمک جناح بلشویک حزب کمونیست روسیه و انترناسیول کمونیست تاسیس شد. آغاز اوج گیری حزب با ریاست «مائوتسه تونگ» بر حزب در سال 1945 آغاز شد. که همزمان بود با مبارزه در دو جبهه، از یک سو علیه ژاپن واز سوی دیگر علیه ناسیونالیست ها به رهبری «چیانگ کای چک» که به تسویه کمونیست ها اقدام کرده بود. در نهایت با فرار «چیانگ کای چک» به جزیره فرمز (تایوان امروز) و پیروزی کامل حزب کمونیست در سال  1949به رهبری مائو انجامید.

به گزارش کانال تلگرامی «چین امروز» که به زبان فارسی نیز به روز می شود، خبرگزاری «شینهوا» چین، در سلسله مقالاتی از موفقیت‌های حزب کمونیست چین بویژه در دوران رهبری «شی جین پینگ» در اداره کشور نوشته و اشاره کرده است که حزب کمونیست چین از ابتدای حیات خود بهبود معیشت مردم را سرلوحه کار خود قرار داده و در سال‌های اخیر ریشه‌کنی فقر از اولویت‌های دولت «شی جین پینگ» بوده است. طوری که اکنون 75 درصد خانوارهای شهری در چین از 60 تا 229 هزار یوان درآمد سالانه دارند که رقم قابل توجهی است. با این حال منتقدان دولت چین به زندگی روستائیان این کشور اشاره می‌کنند که هنوز از توسعه اقتصادی و اجتماعی بی‌بهره‌اند. شینهوا در مقاله‌ای تأکید کرده که تحت هدایت حزب کمونیست چین و رهبری «شی جین پینگ» بوده است که، چین توانست با وجود تندباد سهمگین «کرونا» که اقتصاد جهان را آشفته کرد، به تنها اقتصاد جهانی تبدیل شود که توانست در همین دوره رشد مثبت خود در تولید ناخالص داخلی را حفظ کند و با افزایش 2/3 درصدی تولید ناخالص داخلی از آستانه100 تریلیون یوان عبور کند و به صادرات و واردات کالاها نه تنها ادامه دهد که آنها را 1/9درصد افزایش بخشد.

بر اساس «کتاب سفید چین» که توسط دفتر مطبوعاتی شورای دولتی این کشور و با نام «نظام حزبی نوین چین» در 25 ژوئن امسال منتشر شده، نظام حزبی نوین چین با بیش از 70 سال توسعه به تدریج بالغ‌تر شده و در سطح جهان به «الگویی جدید از تمدن سیاسی انسانی» تبدیل شده است. چین همچنان به طور فعالانه از دستاوردهای سودمند تمدن سیاسی انسانی فرا می گیرد و می‌آموزد. اما هرگز از مدل‌های نظام حزبی سایر کشورها کپی‌برداری نکرده و همچنین مدل نظام حزبی چین را به سایر کشورها نیز تحمیل نخواهد کرد. «ما به اولین هدف تلاش های صد ساله خود برای ایجاد جامعه ای با رفاه نسبی از هر نظر رسیدیم. مردم چین اکنون در تلاش برای تحقق دومین هدف صد ساله خود و ایجاد یک کشور سوسیالیستی مدرن و قدرتمند هستند.»

«هان ون شیو» معاون دفتر کمیته مرکزی دارایی و اقتصادی چین در یک نشست خبری در حاشیه مراسم گرامیداشت یکصدمین سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین خبر داد: تحت رهبری حزب حاکم چین، حجم اقتصاد این کشور در طول بیش از 70 سالی که از تأسیس حکومت جمهوری خلق چین می گذرد حدود 189 برابر شده و از 100 تریلیارد یوان فراتر رفته است. امروز چین دومین قدرت اقتصادی جهان است و سهم آن در اقتصاد جهانی به بیش از 17 درصد رسیده است.

در همین ارتباط مجله انگلیسی «اکونومیست» نیز نوشته است: حزب کمونیست چین این کشور را به جایی رسانده که جو بایدن را واداشته است، در نشست گروه هفت که اخیراً برگزار شد، درباره قدرت ‌گیری سوسیالیسم چینی هشدار داده و از شرکای امریکا می خواهد با هم علیه چین متحد شوند. این مقاله تصریح کرده است که چین توسط حزب کمونیست توانسته از یک فاجعه قحطی عبور کند و تبدیل به دومین قدرت اقتصادی جهان شود و در حوزه فناوری با تکنولوژی خود حتی امریکا را پشت سر بگذارد.

شبکه خبری «الجزیره» نیز در مقاله‌ای به همین مسأله پرداخته و سقوط نرخ رشد جمعیت در چین و شکاف‌ها بین مناطق روستایی و شهری را از چالش‌های پیش روی چین دانسته است. این مقاله به سخنرانی ماه ژانویه «شی جین پینگ» اشاره کرده و نوشته است که رئیس جمهوری چین نیز در این سخنرانی خود نابرابری درآمد، شکاف اقتصادی و شکاف فرصت‌ها بین مناطق روستایی و شهری چین را مشکلاتی دانسته بود که باید حل شود و تأکید کرده بود چین باید به دوره کامل «رفاه مشترک» برسد.

 

تلگرام راه توده:

https://telegram.me/rahetudeh

 

 

 

 

 

 

 




 



 

 

        پیج فیسبوک راه توده

 

 

 

                        راه توده شماره 794  - 16 تیر 1400

                                اشتراک گذاری:

بازگشت